Ik ben sinds kort wat minder van de NA topics naarmate we steeds meer van hetzelfde zien maar deze verdient toch echt wel een eigen topic. Ik heb hem inmiddels al een tijdje waarvan ik hem de eerste dag niet eens kon dragen omdat je 4 handen nodig hebt voor deze band
Toen ik serieus begon met horloges verzamelen kwam ik her en der al wat tegen over quartz vs. mechanisch maar ik kan niet zeggen dat ik er ooit van wakker heb gelegen. Sterker nog, sinds ik aan GS quartz ben begonnen is er wel een fascinatie voor HAQ gekomen. Ik begrijp de romantiek achter mechanische horloges compleet maar aan deze klopt gewoon alles, ik hoef me nergens zorgen om te maken.
De voorganger van dit horloge was een BB58.
Naast een Explorer II en een Fortis Cosmonauts miste ik dat stukje Japanse perfectie, het is toch een ander aspect van de liefhebberij dat ik erg waardeer. In eerste instantie wilde ik voor GS gaan en dan met name de Snowflake maar toen ik deze eenmaal ging passen viel dat zo erg tegen dat dat hele horloge voor me verpest was. Ik vond hem te groot, de band was raar en hij was veel te dik; de zoektocht ging verder.
Ik kwam uit bij de SBGM221. Een prachtig horloge en ik zou hem nog steeds graag willen maar met een waterdichtheid van 30m en een tweede GMT complicatie leek het me beter om deze even te laten. Daarnaast had de kastvorm ook wel wat spannender gekund.
En zo komen we uit bij mijn uiteindelijke keuze, die heeft wat beide horloges die ik op het oog had mankeren. Namelijk: een prachtige wijzerplaat in een draagbare maat, een mooie hoekige kast gecombineerd met een waterdichtheid van 100m. Na 5 alinea’s kom ik à la @Fate_Amenable_To_Change bij mijn punt, de Citizen Chronomaster.
De wijzerplaat
Het horloge heeft een prachtige wijzerplaat dat bestaat uit meerdere lagen waarbij er onderop washi papier zit en daar bovenop een doorzichtige plaat.
Hierdoor kan je de indices en logo’s ook daadwerkelijk zien zweven. Vergeef me de kwaliteit van de macro foto’s maar ik heb deze lens precies 3 dagen dus ik oefen nog even; bear with me
De indices en het datumvenster hebben ook de Zaratsu polishing waar GS om bekend staat:
Zoals jullie waarschijnlijk ook aan de foto’s kunnen zien verandert de plaat ook echt mee met het licht en je kan er erg lekker mee spelen. De plaat ziet er meestal zo uit:
Maar het kan ook zo:
De kast
De kast heeft prachtige hoeken die ik zo erg mis sinds ik mijn SBGN005 verkocht had om de 16570 te funden. Ik kan hier maar weinig over zeggen dus ik laat de foto’s voor zich spreken.
De kast is titanium en heeft ook een coating die naar mijn idee erg effectief is aangezien ik het horloge op dag 1 mishandelde toen ik probeerde om de band in te korten. Deze band heeft net als GS geen fijnafstelling en je hebt ook nog eens 4 handen nodig om hem in te korten. Hij heeft tijdens dit proces 0 krassen opgelopen ondanks dat ik hem na 15 minuten proberen te lijf ging met mijn springbar tool alsof het een beitel was. +1 voor duratect coating dus.
Het uurwerk
Wat kan er beter zijn dan 9F quartz? Een HAQ uurwerk dat ook nog eens solar is. Naar mijn idee is solar HAQ echt keihard de eindbaas en apocalypse material. De gangreserve is 7 maanden, wat ook nog 1,5 jaar kan worden als je hem op een zuinigere stand zet. Dit gebeurt als je het lang bewaart in een donkere omgeving, dan stoppen de wijzers op 12u maar houdt hij intern de tijd bij. De standaardafwijking zit op zo’n 5s per jaar.
Om de pols
Het horloge draagt heerlijk. Ik mis wel de fijnafstelling, ik draag hem nu echt een beetje op standje autoverkoper:
Verder had ik oorspronkelijk nog de zorg dat dit horloge een beetje te shiny was voor mij maar ik draag hem eigenlijk precies op dezelfde manier als de toolwatches waaraan ik de voorkeur geef. Ik heb nog geen krassen kunnen ontdekken. Als lid van de smalle polsenclub is de maat naar mijn mening ook perfect voor mij.
Voor de mensen die het tot hier gehaald hebben sluit ik nog even af met wat meer foto’s, daar hadden we er ten slotte zo weinig van tot nu toe. Dank voor het lezen en ik hoop dat het een beetje te pruimen was