Na een aantal topics te bombarderen met mijn NA heb ik toch besloten om deze nieuwe Orient Star iets uitgebreider in beeld te brengen.
Vroeger had ik de Orient Star Classic ; die met de blauwe wijzers.
Zeer mooi ding maar het mineraalglas, de kastvorm en de blauwe uur- en minuutwijzers stonden mij tegen.
Deze heeft de collectie verlaten om plaats te maken voor iets anders.
Heel wat Seiko SARB’s en Tissots later betrap ik mezelf er nog steeds op dat ik wekelijks de Orient Star lineup van Creationwatches & Seriouswatches stalk.
Een aantal weken geleden zag ik deze stock foto verschijnen.
Ik vraag me echt af waarom ze anno 2019 nog steeds deze foto’s gebruiken om producten aan te prijzen
Mooi model dacht ik, maar ik heb een afkeer van Romeinse cijfers.
Een week of 2 later zag ik dit model zonder de open heart toevallig in een video van Seriouswatches op youtube.
Na deze video van 2 minuten te bekijken kon de aanwezigheid van 2 Romeinse cijfers mij geen moer meer schelen. Ik moest dit model hebben.
En ja hoor, deze is gisteren gearriveerd
39mm met een 20mm bandaanzet, perfecte maten.
Ik vind dit het absoluut maximum, en ben vrij zeker dat ik een SARX055/033 veel te groot zou vinden.
Zoals je ziet is de afwerking echt top.
Mijn afkeer van Romeinse cijfers is ook niet meer aanwezig nadat ik deze op leer heb gezet.
Van semi-sportief naar zeer dressy. De Romeinse cijfers gaan écht goed samen met een leren band.
1 van de redenen die de doorslag gaven waren de lugs.
Deze zien er heel scherp en strak uit; het is duidelijk waar Orient Star hun inspiratie uit hebben gehaald.
Dit + de strakke ietwat sportieve moderne kastvorm zorgen voor een compleet plaatje!

Aan de wijzerplaat is ook heel wat aandacht gegeven.
Ik heb al vernomen dat sommigen onder ons de Power Reserve als balans verstorend ondervinden.
Ik heb dit juist niet.
Bij mijn vorige Orient Star vond ik de datumaanduiding zeer vervelend, maar naar mijn mening verbetert de naar links opgevulde PR indicator in deze versie de symmetrie.
En de afwerking op microshot niveau?
Nuja; ik werk met een prehistorische smartphone dus ik zal mijn best doen:
Ik denk dat we met zekerheid kunnen stellen dat de afwerking voor deze prijs dik in orde is!
Ik verwacht niet dat ik GS-niveau afwerking krijg; maar voor 1/4 van de prijs komt het toch aardig in de buurt!
Hoe deze wijzerplaataanduidingen reageren met licht kan ik natuurlijk niet op foto vastzetten; daar zijn Youtube video’s een stuk beter voor
Bovendien wordt er een nieuw kaliber gebruikt in deze nieuwe Orient Stars; die volgens mij zal concurreren met de 6R15 van Seiko (50 uur PR)
Grappig dat er nu ook EPSON op de achterkant wordt vermeld.
Na 2 dagen staat hij nog steeds akelig op +0 s/dag.
Dat was het zowat; en ik sluit af met een paar foto’s naast een aantal modellen die we ook af en toe op het forum voorbij zien komen in dezelfde prijsklasse.
Bedankt
P.S. De lume is ook (à la Seiko) dik in orde!