Review Zixen DSR-1000M GMT Pepsi

Bij deze wil ik me een keer wagen aan mijn eerste review. Jammer genoeg had ik maandag geen tijd om foto’s te maken, dus ook de unboxing foto’s zijn later gemaakt. Let wel op, het is een flinke lap tekst en er zitten ook meer dan genoeg foto’s bij.

Sorry voor alle stofjes en vingerafdrukken.

Maandag om kwart over zes was het dan eindelijk zover. Na wel 5 dagen te hebben moeten wachten :wink: kwam de man van FedEx eindelijk een redelijk groot pakket afleveren.

De twijfel sloeg al toe, is dit het goede pakket wel ? Maar gelukkig zat ergens in de gigantische doos wel nog een kleiner doosje verstopt met het logo van Zixen er op.

Bij het openen van de omdoos kwam een mooi houten doosje tevoorschijn samen met wat boekjes, garantiekaartje en een sticker.

Nou gaan we natuurlijk niet eerst even lezen wat er in die boekjes staat, maar gaat direct het houten doosje open. En daarin zat een massief blok staal welke goed was omwikkelt door een behoorlijke hoeveelheid plastic alsook nog een extra rubberen band en 2 schroevendraaiers.

Wat direct opvalt is toch wel de omvangrijkheid van het horloge. Ondanks de (naar huidige standaarden) toch redelijk normale 44mm breedte oogt hij echt gigantisch. Dat heeft natuurlijk ook te maken met de behoorlijk solide, bijna rechthoekige kast van zo’n 50mm hoogte en 16mm dikte. Ook de massieve 7 ! link bracelet van 24mm breedte laat een behoorlijke indruk achter. Het horloge met de voor mij op maat gemaakte band weegt trouwens 265 gram. Heads only is hij 143 gram.

De bijgeleverde rubberen band ziet er wat simpel uit (heeft ook geen logo’s oid), maar is wel lekker soepel. De schroevendraaiers zien er ook van een behoorlijke kwaliteit uit.

Dan even wat dieper ingaan op het horloge :

De kast maakt een heel solide indruk en weegt dan ook behoorlijk wat. De oppervlakte onder de bezel is mooi geborsteld om de bezel heen en de rest van de kast is gepolijst. De band is ook geborsteld en steekt dus wel wat af van de kast wat misschien niet voor iedereen even acceptabel is. Ik vind het echter wel cool staan.

De achterkant is voorzien van een dicht schroefdeksel met het logo van Deep Sea Research en het serienummer.

De kroon had wat mij betreft wat groter mogen zijn, want ik heb nog wat moeite om hem er opnieuw op te schroeven. Dit kan echter ook komen doordat de kroon een redelijk eind in de kast verdwijnt bij het indrukken. De kroon is uitgeschroefd echter wel goed te hanteren en er zit geen speling in of iets dergelijks. Er zit ook natuurlijk nog een logo op, maar deze vind ik wel wat oppervlakkig. Dit had best iets scherper mogen zijn.

Ik heb uiteindelijk gekozen voor de saffieren pepsi bezel (nu met deze actie zonder meerprijs) en deze ziet er erg goed uit. Het saffier is mooi vlak (op de site van zixen leek dit eerder wat bol te staan) en geeft een aparte look. De kleuren zijn erg mooi. Het enige wat hier wel opvalt is dat het lijkt alsof de afgehoekte saffierrand licht terug reflecteert op de achtergrond, wat een soort extra lichte rand geeft. Om de bidirectionele bezel te kunnen gebruiken moet je hem naar beneden drukken bij het draaien. Dit voorkomt dus dat de bezel vanzelf verdraait. Het draaien gaat wel wat stroef. De bezel is trouwens 60 kliks. De rand van de bezel is ook mooi scherp getand.


De ring waaromheen de bezel draait ligt een stukje hoger en aan de buitenkant is deze afgewerkt met een twaalfhoek. Als de bezel op de thuispositie staat komt deze verdeling dan mooi overeen met de streepjes op de bezel. Het saffieren glas ligt dan weer wat dieper in deze ring. De ring is trouwens ook gepolijst en laat zo te zien (jammer genoeg) al heel erg snel krasjes zien.

De wijzerplaat is mooi egaal zwart en heeft lekker retro opgelegde uurindexen. Ook het logo is opgelegd en valt lekker op. De secondewijzer is mooi rood en heeft, op een zo te zien precies uitgedokterde plaats, genoeg lumen. De minutenwijzer is lekker lang (ca 1mm korter dan de secondewijzer) en is net als de uurwijzer aan de zijkanten mat metaalkleurig en heeft in het midden voldoende lumen. Aan de uiteinden zijn ze afgewerkt met hetzelfde rood als de secondewijzer en aan de buitenkant is dit afgewerkt met een leuke speelse pijl. De GMT wijzer is lekker opvallend geel en is ook voldoende lang (even lang als de secondewijzer). Het enige wat hieraan jammer is (vind ik) is dat het lumen vierkantje net niet helemaal over de uurindex gaat (scheelt misschien een halve mm). Ik had liever gezien dat hij hier of helemaal niet overheen gaat of nou juist wel volledig. Ik heb nu het idee dat hij die halve milimeter misplaatst is. Aan de binnenring zit trouwens ook nog een 24 uurs indexering in het geel.





De datumvensteromranding is mooi meegekleurd met de wijzerplaat en is ook goed afgewerkt. Ook heeft de datumschijf een zwarte achtergrond, zodat deze niet te veel afsteekt.

De stalen band is mooi solide en is zoals gezegd geborsteld, behalve aan de zijkanten. Daar is deze gepolijst. Er zit een vouwsluiting aan met het Zixen logo (op de band is het logo jammer genoeg wel iets anders dan op de wijzerplaat en kroon). De band is standaard lang genoeg voor de meeste polsen. Ik heb er zelf 5 schakels uit moeten halen voor mijn pols van zo’n 19,5 cm. Dit gaat trouwens via geschroefde buisjes. Bij het monteren van een extra schakel moet je wel even opletten of de goede kant boven zit, want daar zit een klein verschil in. De endlinks zijn ook behoorlijk massief en passen goed (ze waren dan ook niet echt makkelijk terug te plaatsen). Een bekend fenomeen met dit soort banden is natuurlijk wel dat er wel eens een haartje tussen wil zitten en dat is bij deze band niet anders. Tot nu toe draagt hij echter wel lekker. Er zit trouwens geen duikersextensie op, wat wel een beetje jammer is voor een duikhorloge.





Ik heb ook even snel de rubberen band er aan gedaan en dat staat hem (vind ik) ook wel goed. De band is lekker soepel en zit ook goed.



Omdat ik een groot fan ben van 24mm lederen banden heb ik hiermee ook nog snel even wat dingen geprobeerd :







Ik ben alleen nog niet helemaal overtuigd of dit goed gaat werken, maar ik ga het zeker nog eens proberen.

En omdat het kan (kon ?) :



Ook nog even een aantal wristshots op staal :




Een snelle vergelijking met andere grote horloges (vlnr 48mm, 44mm en 45 mm) :

Natuurlijk ook nog even een aantal vergelijkende lumenshots :



Al bij al ben ik op het ogenblik erg tevreden van dit toch wel behoorlijk opvallende horloge met een enorme retro uitstraling. De tijd zal uitwijzen of dit zo blijft…

Groeten,

Sven

Leuke retro uitstraling. Flinke kast en mooie band. Gefeliciteerd met deze mooie aanwinst.

Eén blok heavy metal, wat een mooi ding zeg! Heel gaaf, ook door die gmt functie. Voor mij twee, drie slagen te groot maar anders stond zoiets zeker op mijn wensenlijst.
Veel plezier ermee, alhoewel ik toch ook twijfel bespeur in je uitgebreide review, weet niet waar dat in zit?

mooi review! dank! mooie kast, mooie stijl…alleen iets te druk met kleuren voor mij. veel plezier ermee!

Gaaf horloge en hele mooie reportage!

Ger. Martin.

Leuke repo (tu) De kast had voor mij iets korter gemogen, maar verder helemaal top!

Stoer horloge, en leuk verslagje (tu)

De drie bikkels naast elkaar is leuk om te zien trouwens!

Mooie klok (tu), ik vind de combi met de leren band met tekst erop ook geslaagd.
Heb je deze band apart laten maken?
Veel plezier met deze aanwinst :~.

Mvrgr Andre

Mooie duiker,kleurencombi vind ik ook geslaagd.
Metalen band is ook super.
Gefeliciteerd met deze aanwinst.

gr Ron

Leuk artikel en nog leuker om min oude banden weer eens terug te zien :slight_smile:

De groeten van de (nog iets grotere) voorloper van je horloge(tu)

Toen heette het bedrijfje nog Zinex.

mooi ding zeg, opvallendend mooi setje wijzers

Mooie klok zeg!!! een echte blikvanger. Veel plezier ermee.

Gave klok en klasse review en foto’s.(tu)

Mooie reportage en een kloeke klok!
Bedankt voor het delen.

Groet, Matthijs

Zo hé, dat is een brute klok!
Jammer dat de kast gepolished is. Dat steekt mi wat af bij de band. Ik hou persoonlijk meer van brushed.
Maar ik ben wèl onder de indruk hiervan.

Veel draagplezier.

mooi review, mijn complimenten (tu)

enorm leuk horloge met vintage uitstraling.
we hebben een beetje dezelfde smaak zie ik aan je foto’s : )

@Allen, bedankt !

@malus65 Op dit ogenblik is er absoluut geen twijfel, maar het is natuurlijk wel een behoorlijk uitgesproken horloge en wie weet kan dat een keer tegen gaan zitten.

@andre67 Deze band heb ik hier een keer van XXoF gekocht. Hij is gemaakt van een oude honkbalhandschoen en hij bevalt zo dat ik er een besteld heb bij Dstrap voor mijn Radiomir.

@XXoF Klopt, ze worden goed gebruikt. En jouw horloge was de reden dat ik regelmatig op de site van Zixen kwam de laatste tijd…

@Thehaguedragon Ik ben zelf ook niet zo van de gepolijste kasten (da’s ook een van de redenen waarom ik een geDLCde Radiomir heb), maar ik vind het hier best goed staan.

Groeten,

Sven

Mooie review, mooie foto’s. En, het belangrijkste voor jou --> een mooie klok.

Lekker stoer met mooie fijne wijzers. Ook mooi hoe je beschrijft dat het lume van de secondewijzer goed geplaatst is.

Veel draagplezier.

Mijn beste,

Een plausibel review van een markant horloge, welke zijn geheimen op fotogenieke wijze kenbaar maakt.
Leuk geschreven Sven. Mijn complimenten!!

Ik wens je dan ook veel genot bij het koesteren en vooral dragen van dit gelauwerde horloge.

Orologio Signaturis Temporis.B)-