Reviewtje: Forstner oyster voor de Tudor GMT

Vorige week zag ik dat Forstner een nieuwe ‘oyster’ bracelet heeft gemaakt voor o.a. de 41mm Tudor Black Bay modellen, waaronder de GMT. De originele bracelet op de GMT is voor mij (en volgens mij veel anderen) een punt dat beter zou kunnen. Hij is vrij grof, en ik ben niet zo’n fan van de stapsgewijze taper en de rivets. Ik lig er niet van wakker, maar ik vind de oyster op mijn Rolex bijvoorbeeld vele malen mooier.

Hoe dan ook, de Forstner bracelet meteen maar besteld, vandaag binnen en net gemonteerd. Hier een kleine review met mijn ervaringen, wellicht vinden anderen het handig!

Zoals bekend is de kwaliteit van de banden van Forstner uitstekend, zo nu ook. Solid end links en schakels. Ook de sluiting is van goede kwaliteit, wat je van de look vind is persoonlijk. Hij zit ook erg comfortabel, en de taper naar 16mm ipv de 18mm op het origineel maakt dat het horloge ook wat compacter wordt op de pols. Een zeer groot pluspunt is de ‘mee verende’ link aan de onderkant van de sluiting. Vergelijkbaar met het mechanisme op de sluiting van de Pelagos. Ik draag de GMT redelijk strak omdat hij vrij zwaar is. Daardoor zijn extreme pols uitslagen op de originele band soms oncomfortabel. Dat probleem is bij deze band weg.

Er is echter ook wel een tegenvaller wat mij betreft. Om de een of andere reden hebben ze de taper van 22 naar 16mm volledig verwerkt in slecht 2 schakels. Een meer geleidelijke taper over 3 of 4 schakels had ik mooier gevonden, wederom zoals de Rolex oyster ook heeft. Als je naar de losse band kijkt valt het op, om de pols gelukkig een stuk minder.

Al met al: kwalitatief hoogstaande, fraaie en comfortabele band! :ok_hand:t2:

Foto’s:

44 likes

Dit maakt hem een stuk eleganter. Vet!

4 likes

Cool! Die taper doet hem goed en de sluiting ziet er ook puik uit

1 like

Ik ben wel fan van Fostner. Had persoonlijk alleen de jubilee genomen.

11 likes

Goh. Ik had naar aanleiding van je profielfoto toch andere schoenen verwacht

3 likes

Erg mooi! Na de zomer ga ik misschien voor de forstner president voor mijn SMP.

Hij heeft geen quick adjust toch?

1 like

Nee, geen quick adjust. Is denk ik ook niet nodig met die mee verende link. Hij zit daardoor nooit echt strak.

1 like

Erg mooi. Ik hoor echter veel positieve reacties over deze verende delen, anderzijds ook dat ze breken.
Tijd geleden ook deze vraag hier op t forum gelegd, maar krijg dus geen duidelijkheid of dat eens is gebeurd ofdat t veelvuldig is voorgekomen dat forstner banden breken op t verende deel

2 likes

Hier is een topic over een 1450 band met stretchlink voor een Omega, het bedrijf reageert zelf ook in dit draadje;

2 likes

Mooi! Ik ga deze ook kopen voor mijn BB58.

1 like

Nou. Dan toch maar weer gaan dragen en kijken wat er gebeurt met de rek erop. Bij speling of erge rek maar een mailtje sturen dan

1 like

Ziet er strak uit :+1:t2:

2 likes

Erg mooi resultaat, snap dat bij de gmt deze band veel mooier is, persoonlijk bij de Bb58 vind ik 't wel passen.
Kortom, tof :slight_smile:

1 like

Mooi hoor! Ook erg blij met mijn jubilee.

2 likes

Wow, dat wist ik niet. Da’s nogal wijd. Ik had qua proporties liever gezien dat een 41mm gmt een 20mm bandaanzet had en dan taperde naar 16mm.

Maar goed, het resultaat mag er zijn en deze combi is inderdaad veel mooier dan die rare faux rivets. :+1: :+1: Draag 'm in goede gezondheid.

1 like

Staat mooi! Forstner maakt prima spul.

2 likes

Eens hoor! Heb ook een BB58 gehad en daarbij was de band prima!

1 like

Dank! Op zich is de 22mm niet verkeerd qua verhouding gezien de lug to lug van 50mm en de dikte. Het is wat mij betreft met name de taper naar 18 ipv 16. Was bij mijn hi beat GS ook al een bezwaar, oogt lomper om de pols.

1 like

Moest Tudor een oysterband zoals bij zusterbedrijf Rolex monteren dan verkochten ze 20 â 30% meer… om maar te zwijgen over die “typerende” snowflake wijzers :see_no_evil:

1 like

Daar heb je gelijk in, mijn stelregel is altijd het liefst een taper van 22-18, 20-16, 18-16. Bij GS is er inderdaad net te weinig taper, daar mag 2mm vanaf, dan wordt hij ranker.

Doe daar nou in godesnaam niks aan, want er is niets lelijker dan mercedes-wijzers.

Ik weet niet of je een BB58 of zo in levenden lijve om hebt gehad, maar ofschoon ik ook niet de grootste fan ben van het snowflake concept oogt het, eenmaal aan de pols, meer dan prima. Tudor maakt leukere duik-horloges dan Rolex. Rolex maakt leukere OP’s dan de Tudor 1928. :slight_smile:

4 likes