In mijn topic “even voorstellen en meteen een vraag”, zocht ik onderdelen voor een Enicar revisie.
Ik zie dat ik vergeten ben om het resultaat van de zoektocht naar onderdelen en reparatie weer te geven, waarvoor mij excuses.
Wat betreft de onderdelen was het een zoektocht via Ebay. Op basis van een onderdelen lijst van Enicar te vervangen onderdelen kunnen bestellen: kroon uit Italië, wijzerplaat uit het VK en dag-datum schijf uit Australië. De levering van de onderdelen met name die uit Austalië heeft door Corona 2 maand in beslag genomen. Ik had graag een NL datum aanduiding gehad, maar die is niet te vinden.
Vervolgens is Baerends en Kolkena in Groningen ermee aan de slag gegaan, waarbij het uurwerk is gereviseerd en voorzien van de nieuwe onderdelen en een nieuw Hirsch bandje.
Het resultaat mag er wezen, ik heb er bewust voor gekozen om de kast alleen een rondschuring te laten ondergaan, waarbij de lichte gebruikssporen intact blijven.
De foto’s spreken denk ik voor zich, het enige nadeel van het horloge is dat er geen snelverzet voor dag-datum opzit, waardoor je niet snel het horloge pakt.
Mooi hoor.
Maar als het goed is zit er snelverzet voor de datum op door middel van uittrekken van de kroon.
Voor de dagaanduiding zit er geen snelverzet op.
Dat is heel simpel: goede witte plaat was nergens te vinden en dan zoek je naar een alternatief en dat is antraciet geworden. Wel andere kleuren beschikbaar zoals blauw, rood, geel en groen, maar die vond ik niet mooi voor dit horloge.
Serieuze metamorfose - en die donkere dial heeft ook wel iets, in ieder geval dezelfde fraaie markers. Jammer dat de Nederlandse dagaanduiding is verloren gegaan, was zeker verkleurd? Tja en misschien heb ik die zilverkleurige nog ergens maar dat is dan wel een beetje laat