Een paar weken geleden vonden we ene Vantage, meer bepaald een Vantage day-date met Japans binnenwerk, Hong Kong kast, amper lopend en niet al te fris, maar toch het horloge riep “pak me mee” en die kreet werd gehoord en zo belandde het vandaag op de operatietafel
De demontage, bijzonder daarbij zijn de KIF-veertjes bij de balanslagering. Het zijn de losse KIF-trior veertjes die volledig verwijderd moeten worden en niet de KIF veertjes die opengezet moeten worden zonder verwijderen (= KIF FLECTOR veertjes). Om die trior veertjes te verwijderen gebruik je best de daartoe bestemde tooltjes en kies je het tooltje van de juiste maat
Terwijl alles in de kuismachine draait, houden we ons bezig met de kast. Glas en joint vervangen, kast gepoetst en gepolijst. Het polijsten is hier niet bedoeld om alle krassen weg te halen, wel om terug bling op het horloge te krijgen.
En dan kunnen we gaan monteren. We beginnen met de montage van de balanslagering. Om die veertjes nu terug te zetten heb je 2 van die kif tooltjes nodig, eentje dat wat groter is dan het tooltje dat net in de 3 openingen past om de eerste slag te geven en dan het tooltje van de juiste maat om het veertje door te draaien dat het vast zit. Ook belangrijk is dat je de veertjes juist terugplaatst. Als je ze demonteert zie je dat ze een licht gebolde kant hebben van de deksteen, zo moeten ze nadien ook terug, steek je ze met de vlakke kant terug is de kans groot dat ze breken bij het vastzetten.
En het eindresultaat is geen vies oudje meer maar een blinkend mooie vantage day date die een mooie aanvulling is in de collectie en nu schreeuwt “doe me eens aan joh”
Zou je die niet gewoon nieuw kopen? kosten iets van een 35 euro voor het setje nieuw, die maken ze nog altijd en dat zijn één van de weinige tooltjes die voor de verandering niet veel kosten in tegenstelling tot al het andere gereedschap
Als je het daar mee kan doen is het ook goed he, en dat je als particulier kon kopen bij Boley wist ik ook niet hoor, maar het antwoord heeft LVA je al gegeven.
als particulier kan je terecht bij VOF van de Gevel in Tilburg, een echte aanrader en als je dan zegt dat je door ons gestuurd bent helemaal. Die mensen hebben passie voor het vak en kunnen je met alles voorthelpen. Je moet dan wel de moeite doen om naar Tilburg te rijden een keertje
HS Walsh in de UK levert ook aan particulieren
Cousins UK ook, maar dan heb je een kredietkaart nodig, accepteren geen paypal of overschrijving. Hier altijd een punt want we zijn van het principe dat wat we kopen van ons is en er niet op de poef gekocht wordt, dus hier is geen kredietkaart, maw cousins uk valt voor ons af. Maar tot nu toe hebben wij altijd alles via VOF van de Gevel besteld of via ebay in sommige gevallen
Moet niet noodzakelijk - banken beginnen over te stappen op Mastercard en Visa als protocol voor te betalen, ook voor “gewone” kaarten. Dus niet op de poef, maar wel compatibel met alle services die Mastercard/Visa aanvaarden. Kan je eens nakijken hier in CZ is dat al jaren standaard zo, ik weet dat in BE bvb HelloBank (van Fortis) ook Visa Debit heeft voor alle kaarten.
En nondedju, Boley heeft wel de KIF maar niet de rest die ik wil bestellen, Flume heeft de rest maar geen KIF. Ik zal maar eens bellen
Is dat hetzelfde? Die staan in de Flume cataloog als ETA/NOVODIAC specifiek (vandaar dat ik ze niet terugvond). Ziet er wel heel erg gelijkaardig uit, afgezien van wat afgevlakte tanden, dus kan me voorstellen dat het voor KIF ook gewoon zou kunnen werken.
Jij toont de -NOV26 versie, dus voor ETA 26xx - is dat een betere maat dan de -NOV28 voor ETA 28xx? En is er een verschil tussen de 16918 en de 31081 afgezien van het materiaal van de grip?
Ik heb ze in 2 maten als ik me niet vergis en gebruik ze bijna voor al die veertjes… lukt het niet grijp ik terug naar die klassieke set tegen mijn zin.
Aha. Hm, ik denk dat de kans dat ik zo’n “echte” ETA tegenkom tussen mijn schrootvondsten ruim lager is dan een ouderwetse KIF, dus ik zou beter af zijn met een klassieke set denk ik. Keuzes, keuzes.
Weet niet of je ooit op de Rikketik komt, maar daar heb ik een setje met NOS tooltjes voor verschillende systemen gekocht voor €10 of €15 bij Pierre van Justtime.