Revolutie of evolutie?

Ik trof iets nieuws aan op a Blog to Watch
http://www.ablogtowatch.com/genequand-system-regulator-month-power-reserve-mechanical-watch/

Zeer zeker interessant.

Knap staaltje enginering.

Bedankt voor het delen.

Elf.

In principe evolutie, daar het (balans)wiel opnieuw is uitgevonden…
Voorlopig zal het geen revolutie teweeg brengen, omdat voorlopig alleen Parmigiani Fleurier de exclusieve rechten heeft, dit echappement te mogen gebruiken. En dat is alleen weggelegd voor “The Chosen Few”…

Ik ben ook benieuwd naar onderhoud. In er worden geen smeermiddelen gebruikt en dat doet vermoeden dat er weinig slijtage zou kunnen zijn. De juwelier op de hoek zal het niet zo maar kunnen servicen, tenzij de onderdelen vrij verkrijgbaar zijn.

Met een tikgetal van 86400, een giga gangreserve en smeringsvrije opzet durf ik dit wel revolutionair te noemen. Erg interessant!

Respect voor de innovatie :}

Maar met het gebruik van een balanswiel, neigt het voor mij meer naar evolutie. Van balanswiel naar Quartz vind ik een revolutie. Van stemvork naar Quartz neigt voor mij ook weer meer naar evolutie.
Van veerton naar condensator vind ik een revolutie. Van batterij naar condensator vind ik weer meer een innovatie. Zo kijk ik er beetje tegen aan.

Betreft de tech zelf, erg gaaf en praktisch dat ze een bijvoorbeeld een langere gangreserve kunnen hebben. En met een flinkere veerton zou dat zomaar ineens maanden kunnen worden ipv ‘slechts’ 30 dagen. Ideaal voor een daily beater die je ook nog es af en toe afwisselt met wat andere leuke klokjes of durf ik het te zeggen… >X

een smartwatch :stuck_out_tongue:

Maar voor mij ligt de lol er ook het idee dat het een instrument is wat ook ouderwetse Zwitsere boeren op een zoldertje in de winter hebben weten te maken. Daar hoort het dagelijks voor het slapen gaan opwinden van een mechanisch klokje bij.
Het is als een soort Tamagotchi voor volwassenen. Dagelijks even een beetje aandacht geven om em in leven te houden :smiley:

dikke +1

Hoewel deze techniek natuurlijk een prachtige uitvinding is.

marnix.moed Schreef:

Het is als een soort Tamagotchi voor volwassenen.
Dagelijks even een beetje aandacht geven om em in
leven te houden :smiley:

+1

(tu)

Zoals ik in het andere topic ook al stelde… Gatver!.. Recoil!.. da hoort nie…

vooralsnog een intressant concept… maar nog lang niet rijp… ze zullen eerst wat aan die Recoil moeten doen…

op zich is de toepassing van silicum wel interessant, de vorm van de onderdelen, de manier waarop het gemaakt is… de Balans heeft GEEN as… maar hangt gewoon aan 2 veren… of ie zuiver rond een as roteert?.. is met deze constructie minder van belang… dat schept perspectieven…

Vooralsnog: leuk concept… maar nog lang niet rijp…Evolutie?.. ja… als ze die Recoil eruit hebben…

De mogelijkheden van zo’n uurwerk zijn absoluut revolutionair.

Maar ik zie wel grote overeenkomsten met de al heel lang bekende stemvork uurwerken:
Dat werkt ook met haakjes die steeds een tandje verder pakken en bovendien beweging uit flex ipv rotatie.

Goed beschouwd is dit bijna een stemvorkuurwerk aangedreven door een veer.

Ja… Grappig dat jij dat ook ziet… die gedachte had ik zelf ook 't enige verschil is volgens mij dat een Stemvork het hele uurwerk aandrijft, net als bijvoorbeeld een Dynotron balans het hele uurwerk aandrijft…

bij het Genequand echappement is het nog altijd de klassieke aandrijving van de balans door het ankerrad…

Kijk, als het net zoiets is als een stemvork is het een leuk principe en met veeraandrijving ook geen batterijeneter maar je moet nog steeds opletten dat je tijdig opwindt.

Echt makkelijk wordt het pas als je dit echapement combineert met een automaat.

Nergens meer om denken, alleen heel af en toe dragen dat is het gemakkelijkste mechanische uurwerk ooit.

een rotor met keerwielen, of een excenter met haakpallen á la Seiko erop schroeven is een kwestie van tijd natuurlijk…

dan heb je meteen het grootste nadeel verholpen… nu wind ik mijn handwinders dagelijks op… allemaal… omdat ik ze regelmatig afwissel.
Voor mij is dat deel van de dagelijkse routine…
Als je maar ééns in de maand moet opwinden… dan vergeet je dat snel… en dan staat ie weer stil…:slight_smile:

Arie Kabaalstra Schreef:
-----…

Als je maar ééns in de maand moet opwinden… dan
vergeet je dat snel… en dan staat ie weer
stil…:slight_smile:

gangreserve erop zetten :#

Leuk bedacht!
Het lager is vervangen door een elastisch scharnier, en met het juiste materiaal heb je alleen te maken met inwendige demping die extreem laag kan zijn. Een wrijvingsloos lager dus. Elastische scharnieren hebben maar een beperkte rotatie, dus al gauw een hogere frequentie.

Nu heb ik geen goed beeld waar het energieverlies in een uurwerk zit. Ik vermoed dat dat ene lagertje niet dominant daarin is, maar dat er meer wrijving zit bij de glijdende paletten. Hier lijken die sprietjes alleen over het tandwiel te glijden als er gaan aandrijfkracht op staat.
Ik zie nog wel dat er wrijving in het mechanisme zit met die twee pennen die tegen die twee lange bladveren duwen. Ik snap niet zo goed wat die doen, ik heb ook weinig kennis van escapements om te zien of ze juist daar die wrijving nodig hebben.

Revolutie of evolutie?
Dat hangt nogal af van de schaal waarop je kijkt. De gemiddelde sterveling merkt geen verschil, voor de horlogebranche misschien een evolutie, en als je een fabriek hebt die al 100 jaar alleen maar hairsprings maakt lijkt me dit wel revolutie. :slight_smile: