Revolutionair: balanswiel op magnetische kracht!

TAG Heuer heeft een nieuw concepthorloge met een balanswiel die niet door een veer, maar door een magnetisch veld wordt aangedreven.

Filmpje:

Net als de al jaren (zucht) aangeprezen Monaco V4 zie ik dit niet binnen korte termijn werkelijkheid worden, maar interessant is het wel!

Knap!

De V4 is al een tijdje op de markt: http://www.horloge.info/nieuws/Revolutionaire-TAG-Heuer-Monaco-V4-op-de-markt/467

Het is zeker een interessant idee, de balans kan zo een stuk simpeler. Naar bij dit systeem (ze zijn er al een jaar of 5 mee bezig) is momenteel nog het probleem dat ze geen oplossing hebben voor het verschil in magnetisme bij hoge en lage temperaturen, waardoor er nu nog een forse \gangafwijking is. Ze zoeken naar een legering die hier minder of geen last van heeft. Ze zijn niet zeker of het gaat lukken maar omdat ze nu eindelijk een functionerend exemplaar hadden, vonden ze het leuk het te presenteren tijdens Baselworld. En dat vonden veel mensen!

Henrik Schreef:

De V4 is al een tijdje op de markt:
http://www.horloge.info/nieuws/Revolutionaire-TAG-
Heuer-Monaco-V4-op-de-markt/467

Het is zeker een interessant idee, de balans kan
zo een stuk simpeler. Naar bij dit systeem (ze
zijn er al een jaar of 5 mee bezig) is momenteel
nog het probleem dat ze geen oplossing hebben voor
het verschil in magnetisme bij hoge en lage
temperaturen, waardoor er nu nog een forse
\gangafwijking is. Ze zoeken naar een legering die
hier minder of geen last van heeft. Ze zijn niet
zeker of het gaat lukken maar omdat ze nu
eindelijk een functionerend exemplaar hadden,
vonden ze het leuk het te presenteren tijdens
Baselworld. En dat vonden veel mensen!

Aah, interessant! Ik heb me een half jaar niet meer in horloges verdiept, dus er is me een en ander ontgaan.

Voor TAG Heuer is dit weer een stap richting revolutionisme!

Het zag er ook machtig mooi uit!

Basel geweest? :slight_smile:

hmmm, een veertje lijkt me makkelijker dan die magneten.

dus het ZIET er wel simpeler uit zonder veer, maar de moeilijkheid zit verborgen in het blok magneet.

Is toch eenvoudig op te lossen door de magneet te bevestigen aan een temperatuurgevoelige bevestiging ?
Zodanig dat de magneet met het veranderen van de temperatuur verder van of dichterbij de balans komt te staan. En dus het verschil in magnetisme compenseert.

IK ben benieuwd of ze dat bij TAG ook kunnen bedenken :slight_smile:

Bas

Jij trouwens ook in je (crème) witte colbert! :wink:

::o