Revue= Revue Thommen?

Beste horlogefanaten,

Dit is mijn eerste post hier op dit forum, en ik beschouw mezelf nog als een leek als het aankomt op horloges. Ik heb pas vorige week ontdekt dat er zo iets bestaat als “quartz” en 'automatic". Om maar een voorbeeld te geven van het niveau van mijn kennis over horloges. Toch ben ik altijd gecharmeerd geweest van horloges en dat heeft een beetje te maken met dit volgende klokkie:

Ik heb deze zakhorloge ruim 30 jaar geleden gekregen van mijn overgroot opa, toen ik nog een jochie van 4 was. Ik heb dit horloge ook gebruikt bij mijn bruiloft. Hij werkt na al die tijd nog perfect en heeft een heerlijk tikkend geluidje als je hem opwind. Veel informatie over de zakhorloge heb ik niet. Ik weet dat mijn overgrootvader deze heeft gekregen omdat hij werkte bij de TCDD (Turkse Spoorwegen).

Ik heb een aantal vragen aan de kenners hier, en ben benieuwd naar jullie reacties.
Mijn eerste vraag aan de kenners is: Is het merk Revue dat jullie zien op het zakhorloge, hetzelfde merk als Revue Thommen? Mijn tweede vraag is: waar kan ik dit soort zakhorloges laten restaureren?

Als het merk van de zakhorloge inderdaad hetzelfde merk is als Revue Thommen, wil ik graag de traditie van mijn overgrootvader voort te zetten door een nieuw horloge te kopen van dit merk. Ik heb er eigenlijk twee op het oog:

Beide horloges vind ik erg mooi. De linker horloge is te koop voor rond de €650. Is dit een eerlijke prijs voor dit horloge? De rechter horloge is nieuw te koop voor €1000. Wat vinden jullie ervan?

Ben benieuwd naar jullie reacties!

8 likes

Revue is een merknaam van horloge producent Thommen.

Zie: https://www.thommenwatches.com/chronological-thommen-watches-milestones/

In 1910 is Revue als merk in de markt gezet.

T.a.v. de horloges die je wellicht wilt kopen: de prijzen die je noemt zijn niet vreemd voor dit type swiss made horloges. Het merk is niet erg waardevast. Maar gezien de reden van aanschaf zal dat geen probleem zijn.

Na al die jaren heeft het wel service nodig, dus ik zou uitkijken met veel gebruiken.
Hier kan je zoeken naar een goede uurwerk maker:

2 likes

Welkom op het forum! Er valt hier ontzettend veel te lezen en leren. Hierboven zijn al wat inhoudelijke reacties gegeven. Ik vind het een mooie insteek om een Revue (Thommen) horloge te kopen en daarmee de link te leggen met het zakhorloge dat van je opa is geweest.

Qua prijzen: let op waar de horloges vandaag komen die je op het oog hebt. Buiten de EU betekent ruwweg +25% i.v.m. BTW, inklaring, etc. Op Chrono24.nl staat in elk geval plenty aanbod (alleen op de merknaam gezocht).

1 like

Dank! Mijn intentie is inderdaad kopen om te houden. Waardevast of niet is een beetje bijzaak, hoewel ik natuurlijk niet te veel wil betalen. Denk dat deze horloges een logische eerste aankoop zijn voor het begin van een collectie.

3 likes

Een mooi merk met veel geschiedenis zoals mijn Revue Cerberus handwinder circa 1969

hier is al wat meer te vinden over Revue ;

2 likes

Deftig horloge! En leuk stukje geschiedenis! Lijkt een beetje een vergeten merk te zijn. Wat het merk voor mij alleen maar aantrekkelijker maakt.

1 like

En een mooi formaat ook met 40mm, groot voor die tijd. Prachtige uurwerken uit eigen fabriek

2 likes