Revue Thommen Airspeed Titanium 95-edition

Nu dan een wat meer uitgebreide introductie van mijn laatste aanwinst. Veel informatie is al terug te vinden in dit
http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,7237
draadje van Nivelacuso, ik beperk me hier tot mijn eerste ervaringen met dit exemplaar, aangevuld met wat informatie die ik op het internet heb gevonden.

Eerst maar eens wat foto’s:

En hier nog twee waar de 95 er met z’n grote broer, de Airspeed Xlarge opstaat:


Voor zover ik kan beoordelen bevindt het horloge zich in heel redelijke staat. het eerste wat mij opviel is hoe ontzettend licht het horloge is! De Airspeed Xlarge weegt met gemak 3x zo zwaar. Het horloge draagt hierdoor heel licht en prettig, en voor mijn vrij smalle pols is de 38 mm doorsnee ook prima.

Het enige waar deze gelimiteerde 95-editie van verschilt met de gangbare versie is de opdruk “95” op de wijzerplaat, op deze plaats staat bij de oorspronkelijke versie de opdruk “Automatic”. Hier nog een plaatje van de folder van Saab waarmee het horloge werd geintroduceerd:

[u]Gebruik[/u]
De lunette draait met 120 klikjes (2 per minuut) in de richting van de klok. De draairing voelt nog goed vast aan. Om de chronograaf te starten en te stoppen moeten de knoppen stevig ingedrukt worden, maar dat ben ik gewend, mij de Xlarge gaat dat nog iets stroever. Het aflezen van de chronograaf is inderdaad heel makkelijk, en duidelijker dan het aflezen van een chronograaf met Valjoux 7750-layout, dit komt vooral door het gebruik van de centrale minuten-indicator. Op dit moment loopt het horloge ongeveer 4 a 5 seconden te langzaam per 24 uur, dat lijkt me nog wel prima.

[u]Uurwerk[/u]
Over het uurwerk is al veel geschreven, Revue Thommen heeft voor deze serie het Lemania 5100 uurwerk gebruikt. Tot een paar weken geleden had ik zelfs nog nooit gehoord van dit uurwerk, en vond het al knap van mezelf dat ik wist dat de Xlarge een Valjoux 7750 heeft! :wink: Aan de Lemania 5100 zijn zelfs hele websites gewijd, zoals deze: www.lemania5100.net.
Het uurwerk wordt vaak omschreven als het werkpaard van de chronograaf-calibers. Omdat de chronograaf-functies rechtstreeks worden aangedreven kan het uurwerk schokken tot wel 7g weerstaan zonder dat de nauwkeurigheid nadelig wordt beinvloed. Wellicht prettig als je regelmatig in een straaljager vliegt of een drilboor hanteert? Op de hiervoor genoemde website is ook een vergelijkend onderzoekje gedaan tussen de 7750 en de 5100, interessant om te lezen, en de 5100 wint met 44 punten tegen 41 punten van de 7750 in dit onderzoek.
Met het oor tegen het horloge gedrukt ontwaar ik een heel mooi helder tikje dat 28.800 keer per uur van zich laat horen (als het goed is…). De rotor maakt ook een heel snel licht ratel-geluidje, en lijkt me erg soepel te draaien. Wat dit betreft verschilt het uurwerk wel van de 7750, het draaien van de rotor van de 7750 is bij mijn XLarge heel duidelijk voelbaar en zelfs op de pols te zien soms (licht schommelende beweging).

[u]Verbeterpunten[/u]
Verbeterpunten zijn er zeker te noemen, het horloge is gedurende zijn 9-jarig leven waarschijnlijk regelmatig gedragen. Ik heb gelukkig geen grote beschadigingen of diepe krassen kunnen ontdekken, de titianum-kast is ongeschonden. De diepliggende cijfers op de lunette horen zwart gekleurd te zijn (zoals op het exemplaar van Nivelacuso duidelijk te zien is). Bij mij is de zwarte verf in de cijfers voor een groot deel verdwenen. Ik hoop dat dit gemakkelijk gecorrigeerd kan worden. Verder wijst de minuten-wijzer van de chronograaf na een reset niet de 12 aan, maar wijst hij 1 minuut er voorbij. Na het horloge met een loupe bekeken te hebben is duidelijk wat het probleem is: de minuten-wijzer is wat verbogen, het contra-deel van de wijzer wijst namelijk wel keurig precies naar de 6 beneden! Geen idee hoe dit kan zijn ontstaan, ik hoop maar dat een horloge-maker dit kan corrigeren. Als de wijzer niet meer teruggebogen kan worden lijkt een work-around me om de wijzer eenvoudigweg opnieuw te plaatsen waarbij hij wel in 0-stand naar de 12 wijst, het contra-deel van de wijzer wijst dan niet meer recht naar beneden, maar dat zal niet opvallen omdat dit deel van de wijzer dezelfde zwarte kleur heeft als de wijzerplaat. Verder ontbreekt er op de seconden-wijzer van de chronograaf een heel klein stukje oranje verf, hopelijk kan dat bijgekleurd worden.
Ik vermoed dat het horloge nog nooit een service-beurt heeft gehad, ik ga dus eens kijken of ik een horloge-maker kan vinden die het horloge kan schoonmaken, smeren, en de genoemde onvolkomenheden kan corrigeren.

[u]Conclusie en algemene indruk[/u]
Na het horloge een paar dagen achtereen gedragen te hebben kan ik niet anders concluderen dat dit een heel prettig horloge is dat heel licht en onopvallend draagt. Door z’n bescheiden omvang is het ook een horloge dat niet meteen schreeuwt om aandacht, wat dat betreft is z’n grote broer de XLarge heel wat minder bescheiden. Ik denk dat ik het horloge regelmatig om mijn pols zal dragen! Nu eerst op zoek naar een goede horlogemaker die 'm nog mooier kan maken!

Mooi en duidelijk beschreven.
Toevallig draag ik dit horloge ook vandaag.

De Lemania 5100 is nu (na de productiestop) enorm in populariteit gestegen. Terwijl het caliber ten tijde van productie slechts door een handjevol fabrikanten gebruikt werd, en dan nog voornamelijk vanwege zijn robuustheid. Het is bv bekend dat Dhr. Gerd-R Lang (eigenaar/oprichter van Chronoswiss, en ultieme chronograaf kenner) een enorme afkeer van dit kaliber heeft. En het mag dan zijn dat de Lemania 5100 op een zo goedkoop mogelijke manier geproduceerd werd (gestanste onderdelen, kunststof onderdelen), en dat het uit aestetisch oogpunt wellicht niet veel voorstelt… Maar het is en blijft de makkelijkst afleesbare chronograaf, en het kan toe met een minimum aan onderhoud. Kortom, mijn Saab 9-5 editie is een blijvertje…

gr,
Hans Mennink

Ik vind 'm prachtig Highstreet, gefeliciteerd!

Hmm, uiteindelijk is ie toch nog goed terechtgekomen, nog wel bij een direct familielid.

Mijn Lemania 5100 is een heel stukje minder onopvallend, maar krijgt wellicht/waarschijnlijk zijn voorouder (lemania 1341) als familie lid erbij, tenminste als het DEZE keer wel goed gaat.

Ik heb via de RT-agent in NL eens navraag gedaan wat de mogelijkheden waren om te reviseren, welnu, twee opties:

Optie 1: RT gaat het alleen schoonmaken en reviseren, kosten excl. verzending zijn dan 278 euro. Dit is alleen een interne revisie, waar bij glas e.d. niet vervangen wordt.

Optie 2: RT beveelt eigenlijk aan om het Lemania-uurwerk te vervangen omdat het niet de kwaliteit biedt die RT voor ogen had! Met name op het gebied van precisie en duurzaamheid zou het Lemania-uurwerk te kort schieten! Kosten in dit geval 711 euro!!

Ik doe dus geen van beiden, en zal eens kijken of ik in NL een goede horlogemaker kan vinden die een revisie kan uitvoeren…

Maar wat vinden jullie van de opmerking van RT dat Lemania 5100 niet goed is en vervangen moet worden!?!?!

Misschien willen ze het lemaniauurwerk stiekem terughebben voor een nieuwe serie en bieden je aan om deze er uit te halen voor slechts 711 waarbij je een zeer precies prachtig quartzuurwerk er voor terugkrijgt? :wink:

Er zijn alvast wat cosmetische verbeteringen aangebracht aan mijn Revue Thommen Airspeed, zo is de kromme minutenwijzer van de chronograaf weer recht gebogen, is de lunette vanwege de vele kleine krasjes licht gepolijst, en zijn de cijfers van de lunette weer ingekleurd omdat die bijna helemaal uitgesleten waren…

Voor:

Na:

Nu nog eens kijken wat ik aan dat ontbrekende stukje oranje aan de secondenwijzer van de chronograaf kan doen…