Revue Thommen reparatie: ik snap er niets meer van

Zucht…

Een enkeling van jullie herinnert zich wellicht nog dat mijn Revue Thommen een tijd geleden een defect had, de dag-indicator was niet meer helemaal goed in te stellen. Dus horloge opgestuurd naar Zwitserland en vandaag was er eindelijk een pakje met mijn RT, gerepareerd en wel!!! Ik blij natuurlijk, maar bij het uitpakken valt mij meteen op dat er iets niet klopt… En na een paar seconden valt het muntje, de wijzers!!! Kijk maar:

Voor:

Na:

De secondenwijzer en urenwijzer van de chronograaf zijn oranje geworden!!! Ik herken de kast duidelijk aan enkele minieme gebruiks-sporen, dus het horloge is niet domweg verwisseld of zo. Het lijkt wel of ze de twee wijzers gewoon gewisseld hebben voor 2 oranje wijzers. Waarom in hemelsnaam?? Dit heeft toch niets met het originele defect van het horloge te maken???

Ik vind het ook nog eens iets minder mooi. Wat vinden jullie? En natuurlijk ga ik dit uitgebreid navragen bij RT…

Maar ik moest dit even kwijt… Ik ben echt even het spoor bijster…

Zucht…

Ongelofelijk zeg, wat een sukkels. Maar je hebt nu waarschijnlijk wel een origineel stuk. Ik zou RT om een certificaat van echtheid vragen!

Misschien hebben ze gewoon het hele uurwerk inclusief wijzers vervangen door een nieuwe. Is meestal sneller dan het probleem oplossen.

Het is inderdaad vreemd dat er wijzers worden vervangen als daar geen reden toe is. Toch vind ik het raar dat bij jouw orginele horloge alleen de wijzer van de minutenteller rood was. Bij mijn Sinn 303 (ook met een Valjoux 7750) is juist heel duidelijk het onderscheid gemaakt tussen de normale tijdweergave (witte wijzers) en de chronograaf (rode wijzers).

Revua Thommen doet dat overigens zelf ook bij de classics automatic chronograph.

Succes met verhaal halen!

Groeten
Rutger

Goh, inderdaad Rutger. Goed dat je me daar op wijst!

Maar als ik naar de originele foto op revue-thommen.ch kijk van mijn Airspeed XLarge, zie ik toch witte wijzers:

Ik kan er misschien wel mee leren leven (en ik begin er nu al aan te wennen), maar ik vind het toch heel vreemd dat dit ongevraagd gebeurd! In ieder geval peins ik er niet over om nog een keer de verzendkosten te betalen mocht ik het toch willen laten corrigeren. Dan vind ik dat Revue Thommen mag betalen, het is immers hun fout, toch?

Ik vond net deze link:
http://www.chrono24.com/web/de/hersteller/u/r/revuethommen/1170488.htm

En daar staat exact mijn horloge nieuw aangeboden, met ook de uren- en seconden-wijzer van de chronograaf in het oranje… Het lijkt wel of Revue Thommen het model ook zo uitlevert?!

Heel vreemd dat ze dit doen zonder overleg, maar om eerlijk te zijn vind ik hem nu (nog) mooier, ik zou wel om opheldering vragen, maar ik zou deze combinatie zeker zo houden.

Ruud

Ik begin het eigenlijk ook wel steeds mooier te vinden :wink:

Maar wat me nu ook opvalt (misschien zoek ik spijkers op laag water hoor) is het volgende:

  1. Ik start de chronograaf
  2. Na bv. 20 sec. stop ik de chronograaf, maar ik reset 'm niet
  3. Als ik het horloge zo laat staan, staan de secondewijzer en minutenwijzer van de chronograaf stil zoals het hoort, maar de urenwijzer lijkt wel door te lopen!?!

Dit gebeurt volgens mij niet als ik de chronograaf reset, maar dit zou toch niet moeten gebeuren als je 'm stopt? Volgens mij gebeurde dit ook niet voordat het horloge voor reparatie wegging. Iemand met een ETA/Valjoux 7750 uurwerk die kan bevestigen dat bij het stoppen van de chrono zonder resetten de uurwijzer ook stil moet blijven staan?

Waarom mij dit stoort is het volgende: ik zet eigenlijk altijd de chronograaf stil op ong. 8 sec. Op deze manier blokkeert de secondenwijzer van de chronograaf de andere wijzers niet, en dat vind ik er mooier uitzien…

Blijkbaar heeft RT het horloge met beide wijzeropties verkocht. Ikzelf vind het een hele verbetering dat alle chrono-wijzers in een en dezelfde kleur zijn uitgevoerd. Dat is veel duidelijker bij het aflezen van de verstreken chrono-tijd.

Het is dus wel degelijk een functionele verbetering. Overigens wel raar dat men zonder overleg dit heeft aangepast. Maar ik vind het eigenlijk wel vreemd dat RT het horloge met de wit/rode wijzers in het assortiment heeft (of had?)

Gr,
Hans Mennink

Ik blijf het ook vreemd vinden, maar ik moet zeggen dat ik na de uitleg van Rutger over de logische scheiding tussen tijd-waarneming en chronograaf-functie dmv kleur, de kleurverdeling meteen minder storend vind! :wink:

En wat betreft de opmerking die ik hierboven maakte over het door blijven lopen van de uren-wijzer van de chronograaf als de chronograaf gestopt is een nuancering: ik heb 'm nu wat langer stilstaan, maar hij loopt toch niet consequent door hoor. Hij komt iets van de "0"af, en dan lijkt ie te blijven staan… Bij resetten springt hij wel altijd netjes weer naar de “0”. Ik kijk dit nog maar even aan…

“…we can not understand why this happend. Please apologise for this stupid mistake of our watchmakers…”

Tja, ik verkeer momenteel in tweestrijd, stuur ik het nu terug of niet? Ik ben het ook wel mooi gaan vinden, maar ja, aan de andere kant is het dus niet de originele kleurstelling van de wijzers…

Gewoon zo laten als het is…En het emailtje bewaren… :slight_smile:

Ach, het is zo wel een limited edition geworden, dank zij Revue Thommen :slight_smile: Ik slaap er nog een nachtje over…

Persoonlijk zou ik het horloge gewoon zo houden, vind de combinatie heel erg mooi!
De reaktie van Revue Thommen vind ik trouwens van een heel erg verfrissende eerlijkheid, duidelijk niet een firma die zich met smoesjes eruit probeert te löllen.
Groet,
Paul

Kennen jullie Bernardwatch.com? Op hun site vond ik zowaar mijn horloge waarop ook de oranje wijzers geplaatst zijn:
http://www.bernardwatch.com/detail/detail-RT63.html

Grappig he, ik ben dus niet de enige met deze variant, jammer dat drukt de waarde weer… :slight_smile:

Ik vroeg bernardwatch.com of zij een verklaring hadden voor het verschil tussen de oorspronkelijke kleuren van de wijzers zoals aangegeven op Revue-thommen.ch, en de kleuren die bernardwatch.com aangeeft. Dit is de reactie van bernardwatch.com:

“…We received these Revue Thommen models directly from Revue
Thommen in Switzerland. They do not appear to have thier act all
together. Minor variations like this are not uncommon. They are not
produced in great quantities so it’s easy to put different hands on them…”

Zo maar even een gedachte hoor maar als je het horloge ooit zou willen verkopen zouden die andere kleuren dan geen problemen opleveren? Men zou het aan kunnen zien voor een fake. Nu begrijp ik uit de laatste posting dat het wel eens vaker voorkomt maar desalniettemin. Misschien is eea te ondervangen door de email te bewaren die je van RT kreeg en die bij een evt. verkoop te overleggen.

Daar had ik ook al aan zitten te denken, maar ik denk niet dat ik het horloge ooit zal verkopen. De mail zal ik wel bewaren, en ik heb ook alle papieren, dus om fake-beschuldigingen maak ik me niet zo’n zorgen…