Riam duikhorloge weer aan de gang

Ik had al een héle tijd een Riam duikhorloge in een laatje liggen. Ooit eens in de jaren '90 gekocht. Ik ben de secondewijzer helaas kwijt :frowning: En ondertussen waren er ook wat onderdeeltjes van het automatische opwindmechaniek “verdwenen”.
Het eigenlijke defect was dat de as waar de rotor om draait was afgebroken. Ik heb van een aardige Duitser op ebay een donor gekocht met dezelfde PUW 1361. Defect, maar wat ik nodig had werkte nog.
Ik heb de as, de onderdelen van het opwindmechaniek en uiteindelijk ook de balans gebruikt van de donor. (de donorbalans zag er veel beter uit, met name de balansveer.)
Alles werkt nu weer prima, nu nog een mooiere secondewijzer zoeken.

Links de donor, rechts de gelukkige ontvanger :slight_smile:

onderdelen demonteren…

En hier ging het allemaal om.

de onderdelen op hun nieuwe plek.

Hier de rotor en de balans van de donor gemonteerd. Het uurwerk loopt nu heel mooi met een rustige tik.

Klaar :slight_smile: Later nog wat meer schoonmaken e.d. maar eerst ben ik heel tevreden :slight_smile:

Klasse man, leuke klok ook (tu)

Dankje, euh, vrachtwagen?

MartijnV Schreef:

Dankje, euh, vrachtwagen?

Dat behoeft uitleg: zie
http://www.horlogeforum.nl/read.php?19,336442

Mijn tweede reactie :smiley:

ah :slight_smile:

Zoals deze aquastar…

klasse werk, leuke klok, ook een mooi formaat volgens mij

Heb je dit vaker gedaan of was dit de eerste keer? Waar heb je dit geleerd?

Zelf geleerd :slight_smile: Veel kijken op fora en ik ben goed in priegelwerk met tandwieltjes e.d. Eerst vooral bezig met camera’s, later begonnen met horloges verzamelen en dan krijg je wel eens een kapot horloge…

Als ik dit soort spul uitelkaar en inelkaar kan krijgen, dan kan ik het ook wel met horloges. Het gaat stukken beter sinds ik fatsoenlijke (bergeon) schroevendraaiers heb.

Klotezooi :frowning:
Ik ben net heel blij dat ik de knutselseiko van Erik (ehwatch) weer aan de gang heb, zie ik dat de kroon met opwindas van mijn Riam “verdwenen” is. Geen idee waar ze liggen, waarschijnlijk ergens op de klinkerweg tussen huis en tankstation. Ik heb nog een opwindas, maar geen enkele kroon van mijn doos vol losse kronen past natuurlijk.

Ik heb nog wel wat woorden gezegd die ik hier niet neer kan zetten :frowning:

Ik heb er verdorie nog extra op gelet dat de boel fatsoenlijk vast zat. Bij het instellen van de juiste tijd ook niets gemerkt. Alles zat goed vast.
:x:X:X:X:X:X:X:X:X:X:X:X:X

Het leven is één groot risico. Hopelijk vindt je snel een vervangende kroon.