Riam opknappertje

Dag allemaal,
Via MP ben ik aan een werkend Riam horloge gekomen dat wel wat TLC kan gebruiken. Ik heb op dit forum en online over dit postordermerk gelezen. Omdat ik mijn eerste schreden zet in het knutselen aan horloges, zal het voorlopig optisch blijven. Glaasje vervangen, voorzichtig de kast poetsen en een nieuw bandje. De eerste 24 uur na opwinden heeft de Riam tikkend doorstaan. Wel liep het steeds meer achter. Eén minuut na acht uur tot acht minuten na vierentwintig uur. Toen was het klokje ook wel toe aan opwinden, nu voor de tweede dag een volle dertig slagen. Vrijdag ga ik langs bij een kennis met een geigerteller, better safe than sorry. Als ik genoeg gehecht raak, dan volgt een servicebeurt. Ik heb het vermoeden dat het waardetechnisch niet de meest verstandige beslissing is.

10 likes

Succes ermee, graag tzt ook het resultaat.

1 like

Lijkt mij ‘safe’ hoor :slightly_smiling_face:

1 like

Klopt, maar ze brachten wel aantrekkelijke horloges op de markt.

Heel verstandig om daarmee te beginnen en vaak ook al heel bevredigend als je het resultaat van je werk ziet. Als je goede ogen, een vaste hand en vooral veel geduld hebt, ga je het servicen ook wel leren. Ik weet niet of @vinwat nog clinics in de planning heeft staan, maar dat is ook bijzonder nuttig om vaardigheden op te doen. Je kunt daarover ook wel (per PB) informeren bij @lasalle.

Deze Riam lijkt me niet echt een radiumbom.

Als jij het verzameltechnisch en qua aantrekkelijkheid en om te dragen een leuk horloge vindt is waardetechnisch niet zo relevant.
image
25 steens en automaat lijkt me sowieso geen weggooi uurwerkje, dus ik denk de moeite waard.
Succes!

6 likes

Erg leuk horloge!

Twijfelgeval, heel verstandig dat je gaat testen! Als je radiumverf aantreft laat 'm dan maar dicht… ondanks dat ie wel op zou knappen van een nieuw glaasje.

Via een goede horlogemaker niet nee, ik was voor een soortgelijk horloge €200 kwijt maar dat was een erfstuk van een geliefd familielid en dan ligt het anders voor mij.

2 likes

Wellicht de wijzers, dat is dan nog geen radiumbom maar het is genoeg om niet zelf te gaan sleutelen.

2 likes

Plus toch ook de kleine ronde uurmarkers (stippen langs de rand) die nog wat radium zouden kunnen dragen. :male_detective:

Sowieso uitkijken bij het glaasje vervangen - iets voorbij de 3 zwerft (op deze foto) de losse stip die op de 5 positie hoort, raak je snel kwijt :see_no_evil: - en er lijken er nog meer losgeraakt :nerd_face:

3 likes

Er waren nog wel vragen van leden wanneer er weer een clinic gegeven kon worden.

De clinics zijn kennelijk goed ontvangen bij de leden, het is een mooie basis start-up om zelf wat te sleutelen aan eigen horloges resp. projectjes.
Sleutelvrees weghalen en inzicht krijgen in de mechanische werking van een horloge.

Zonder de steun en toeverlaat van het sleutel clubje “de klusketiers” @lassale en @Climholland was het voor mij niet meer mogelijk om alleen deze clinics te organiseren in de afgelopen paar jaar.
Door privé omstandigheden is er ook niets meer gebeurd in de afgelopen tijd.

Maar als alles weer goed gaat heb ik zeker weer zin om wat clinics te geven, uiteraard wel met de hulp van de altijd gezellige en kundige Klusketiers.

Dat zal dan wel op zijn vroegst zijn ergens in februari of maart van het komende jaar.

Harry heeft al een aantal geïnteresseerden op de lijst genoteerd en kan ook mogelijk wat meer aangeven wanneer er ongeveer een datum ingepland kan worden.
dixi

5 likes

Ik ben zeker geïnteresseerd.

2 likes

Geef @lassale even een melding, dan wordt je op de lijst gezet.

1 like

Het heeft wat langer geduurd voordat ik het klokje tegen de geigertellerkon leggen. Het is duidelijk dat ik mijn voorzorgsmaatregelen moet gaan nemen bij het vervangen van het glaasje. Dat wil ik wel graag doen, want het uurwerk loopt mooi.

2 likes

Ik hoop dat je het serieus aanpakt als je dan toch per se aan het horloge wilt gaan sleutelen. FFP2 masker, laboratorium bril, handschoenen, geventileerde ruimte, geen andere huisgenoten in de buurt en een werktafel met een flink stuk papier tissue wat je eventueel vochtig maakt met een plantenspuit met nevel zodat eventuele deeltjes die erop vallen blijven plakken.

Het blijft echter een kwestie van goed opletten en als radiologisch werker zeg ik: gewoon niet doen als het even niet hoeft. Je hebt geen labruimte met zuurkast, geen apparatuur om op radiologische besmetting te controleren.

2 likes

Wat houdt Smart Geiger Pro in? Een app die met jouw GM teller samenwerkt?

1 like

Het gaat om een meetinstrument dat je aansluit op de hoofdtelefoonaansluiting van je smartphone. Het werkt via een app. De meting duurt ongeveer drie minuten. Ik vertrouw op het beoordelingsvermogen van de eigenaar, een chemicus met een preoccupatie met kernenergie : D

4 likes

Leuk apparaat!

5,57 uSv/h is heel duidelijk een redelijke hoeveelheid radiumverf.