Richard Chronostop onder het mes

Enige tijd geleden heb ik dit horloge al even ter sprake
http://www.horlogeforum.nl/read.php?19,328581,328581#msg-328581
gebracht, de Richard Chronotop.

Ik heb het horloge aangeschaft en besloot vanavond het eens onder de loep te nemen.

De Richard draagt een Phenix 132
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&Phenix_132
uurwerk. Op Ranfft afgebeeld met 17 juwelen maar door Jean Richard uitgerust met 21 juwelen. Het horloge dateert vermoedelijk uit het begin van de jaren '50

Het uurwerk heeft een complicatie, de chronostop. Wat dit horloge zo bijzonder maakt is de wijze waarop deze wordt aangestuurd, via de kroon. Indrukken van de kroon doet de secondenwijzer lopen. Half uittrekken doet hem stoppen en helemaal uittrekken doet de secondenwijzer teruglopen naar 12.

Nu eerst de foto’s

Een mooie envoudige wijzerplaat met een prachtig patina ,een ranke zwarte secondenwijzer met een rode arrow aan het uiteinde. Het horloge heeft een afmeting van 33mm (zonder kroon) bij 43mm (lug naar lug). De lugs staan iets verder uit dan gebruikelijk waardoor de bandaanzet (18mm) een anderhalve milimeter afstand houdt van de kast. Persoonlijk vind ik dit erg stijlvol. De kast heeft geen valschade.

En onversleten, gesigneerde originele kroon

Achterzijde van het horloge

Het uurwerk wordt op zijn plaats gehouden door een deksel, geen ring. Bijkomend voordeel is dat dit het uurwerk schoner houdt. De buitendeksel is mooi bewerkt aan de binnenzijde.

Het uurwerk (niet mijn foto)

Het horloge liet zich niet goed opwinden, onderstaande foto laat zien waarom. De schroef op het tonrad heeft zich losgewerkt. Hierdoor wordt ook de harthebel naar boven gedrukt.

Onder mijn stereomiscroscoop ondekte ik veel slijtagesporen (koperslijpsel) in het uurwerk. Nadere inspectie leerde mij dat het kroonrad ernstig is ingesleten op haar as waardoor haar hardere tanden zich hebben ingegraven in de tonkloof aan de linkerzijde van het kroonrad. Dit is mede de reden waarom het tonrad is losgekomen. Onderstaande foto’s zijn genomen door de microscoop.

Het moge duidelijk zijn dat dit horloge in ieder geval volledig gedemonteerd en gereinigd moet gaan worden. Uiteraard zou een vervangende tonkloof de oplossing zijn en zal ik dus op zoek moeten gaan naar een sloper. Het uurwerk is dermate zeldzaam dat ik daar een hard hoofd in heb. Maar, zoals vaak gezien hier op het forum; de aanhouder wint :slight_smile:
Ik hoop in de toekomst eens een foto te kunnen plaatsen van het horloge aan mijn pols.

Bedankt voor het kijken en een goede nacht! (tu)

Mooi en leuk projekt Ernst! (tu)

onderdelen zullen wel lastig te krijgen zijn, maar ik denk dat je het beste kan kijken of een brug van een gewone Phenix 130 aan te passen is (vermoedelijk een kwestie van wat tapgaten en een sleufgat??)
Van zo’n uurwerkje staan nu diverse op Ebay:

Goedkoop, maar helaas zonder centrale sekondewijzer, waarschijnlijk meer werk (lagertje van centrumrad zal ook wel kleiner zijn)

http://www.ebay.com/itm/Phenix-130-gents-swiss-watch-movement-repair-parts-/360369901732?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item53e7b850a4

Iets duurder, maar wel met centrale sekondewijzer, heeft dus al de tapgaten voor de kloof van het sekondenpinion en het friktieveertje:

http://www.ebay.com/itm/VINTAGE-WRISTWATCH-REPAIR-PARTS-PHENIX-/270559507616?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3efe9a74a0

persoonlijk zou ik een bod doen op die laatste en dan hopen dat die nog niet versleten is, en dat de aanpassing inderdaad te doen is…

Succes,
Paul

Beste Ernst,

Inderdaad een fraai horloge, alleen jammer van die krankzinnige slijtage. Tja, daar gaan we weer: achterstallig onderhoud!
Die vier extra lagerstenen (juwelen??) bestaan zo te zien al minstens voor de helft uit in châtons gevatte dekplaatjes en het zal mij eerlijk gezegd benieuwen of ook het minuutrad, waar die stenen werkelijk nuttig zijn, van dergelijke lagers is voorzien.

Mocht het niet lukken een vervangende tonkloof te vinden (inderdaad lastig), dan zou ik gaan voor het exact gecentreerd afdraaien van die resterende post en daaromheen een gehard stalen, extact passende en (uiteraard) gepolijste ring te plaatsen, die dan door de schroef van de tonas wordt vastgeklemd. Die constructie wordt ook bij moderne calibers toegepast en biedt de mogelijkheid zo’n ringetje later eenvoudig te wisselen. Alleen resteert dan natuurlijk die ontsierende slijtage van de uitdraaiing, maar ja, beter iets dan niets.

Succes met het opknapwerk en met vriendelijke groet,
Robbert

Miss. even mailen met pocketwatch123, die kan ook wonderen verrichten met tandwielen.
Wel mooi uurwerk!

Wat een bijzonder uurwerk. Je kunt er niet alleen tijden tot 60 sec. makkelijk mee meten, maar het is ook te gebruiken om je horloge exact op tijd te zetten.

Jammer van de slijtage. Ik hoop dat je het weer in goede staat terug kunt brengen.

Mooi horloge! Van de buitenkant is niet eens te zien dat ie zo bijzonder is :slight_smile:
Het extra weekijzeren dekseltje is tegen magnetische invloeden, vandaar de aanduiding “antimagnetic” op het achterdeksel.

Bedankt voor jullie reacties

@anon69152993na K; Ik zag ze ook staan, die tweede komt idd het best in aanmerking, maar is me iets te duur voor een niet direct gelijkende donor.

@precisieman: Ik sleutel graag aan horloges maar acht mezelf een beginner; ik begrijp de principes en kan een horloge (mits niet te gecompliceerd) reinigen, smeren etc. Ik heb echter geen draaibanken, tapbanken etc Wie weet, ooit nog eens gedurende het leerproces.

Kortom, het wachten is op een gelijkende donor. Ik heb geduld :sunglasses:

Beste Ernst,

Voor een dergelijke reparatie is inderdaad een horlogemakersdraaibank nodig, bij voorkeur voorzien van een vlakke schijf met klauwen om die kloof gecentreerd te kunnen opspannen. En het hangt er ook vanaf hoever die slijtage precies gevorderd is, m.a.w. of er naast het gat met getapte schroefdraad nog voldoende metaal aanwezig is.
Niettemin, succes met het zoeken naar een oplossing, want dit vrij bijzondere uurwerk is zeker een grondige revisie waard.

Met vriednelijke groeten,
Robbert

Beste Ernst,

Heb ook al op mijn knieen in de onderste laden aan het kijken geweest of ik iets liggen heb om je te helpen, maar spijtig genoeg niet, Phenix kom je hier niet zo veel tegen in herstelling. Vroeger wel en heb dan nog wel veel assen en opwindstiften liggen, maar een tonbrug niet.

Hetgeen ook een oplossing zou kunnen zijn, is een koperen bus braseren (souderen met zilver) op de brug. De brug is van koper en de bus origineel ook, dus …
Moet wel precies gemaakt worden.

Hallo Freddy,
Bedankt voor de gemomen moeite! Vwb de oplossing van Precisieman (het afdraaien van de as), ik denk dat dit nét zou lukken. Jouw optie houdt ik ook in beraad, als zou ik dat zelf nooit kunnen uitvoeren.
Wanneer er geen geschikte donor voorbij komt (de komende twee jaar :slight_smile: ) dan zou ik je misschien kunnen benaderen om deze klus voor me uit te voeren? Wie weet.
Goed weekend allemaal