Enige tijd geleden heb ik dit horloge al even ter sprake
http://www.horlogeforum.nl/read.php?19,328581,328581#msg-328581
gebracht, de Richard Chronotop.
Ik heb het horloge aangeschaft en besloot vanavond het eens onder de loep te nemen.
De Richard draagt een Phenix 132
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&Phenix_132
uurwerk. Op Ranfft afgebeeld met 17 juwelen maar door Jean Richard uitgerust met 21 juwelen. Het horloge dateert vermoedelijk uit het begin van de jaren '50
Het uurwerk heeft een complicatie, de chronostop. Wat dit horloge zo bijzonder maakt is de wijze waarop deze wordt aangestuurd, via de kroon. Indrukken van de kroon doet de secondenwijzer lopen. Half uittrekken doet hem stoppen en helemaal uittrekken doet de secondenwijzer teruglopen naar 12.
Nu eerst de foto’s
Een mooie envoudige wijzerplaat met een prachtig patina ,een ranke zwarte secondenwijzer met een rode arrow aan het uiteinde. Het horloge heeft een afmeting van 33mm (zonder kroon) bij 43mm (lug naar lug). De lugs staan iets verder uit dan gebruikelijk waardoor de bandaanzet (18mm) een anderhalve milimeter afstand houdt van de kast. Persoonlijk vind ik dit erg stijlvol. De kast heeft geen valschade.

En onversleten, gesigneerde originele kroon

Achterzijde van het horloge

Het uurwerk wordt op zijn plaats gehouden door een deksel, geen ring. Bijkomend voordeel is dat dit het uurwerk schoner houdt. De buitendeksel is mooi bewerkt aan de binnenzijde.

Het uurwerk (niet mijn foto)

Het horloge liet zich niet goed opwinden, onderstaande foto laat zien waarom. De schroef op het tonrad heeft zich losgewerkt. Hierdoor wordt ook de harthebel naar boven gedrukt.

Onder mijn stereomiscroscoop ondekte ik veel slijtagesporen (koperslijpsel) in het uurwerk. Nadere inspectie leerde mij dat het kroonrad ernstig is ingesleten op haar as waardoor haar hardere tanden zich hebben ingegraven in de tonkloof aan de linkerzijde van het kroonrad. Dit is mede de reden waarom het tonrad is losgekomen. Onderstaande foto’s zijn genomen door de microscoop.

Het moge duidelijk zijn dat dit horloge in ieder geval volledig gedemonteerd en gereinigd moet gaan worden. Uiteraard zou een vervangende tonkloof de oplossing zijn en zal ik dus op zoek moeten gaan naar een sloper. Het uurwerk is dermate zeldzaam dat ik daar een hard hoofd in heb. Maar, zoals vaak gezien hier op het forum; de aanhouder wint 
Ik hoop in de toekomst eens een foto te kunnen plaatsen van het horloge aan mijn pols.
Bedankt voor het kijken en een goede nacht! (tu)