Richard en mijn Benrus

Hoe een prachtige Benrus (dankzij een slechte foto) voor weinig dollars tot mij kwam.
Helaas bleek hij een beetje moe maar…

http://thewatchspotblog.com/ (zie onder Benrus fraaie foto’s en uitleg)

onder Richards handen bezield tot een accuraat tikkertje; 3 sec. per dag afwijking
constant over drie weken en dat voor een horloge van 57 jaar oud…

De onderliggende vraag is nu of Richard een horloge maker is of een horloge tovenaar.

De daaronder liggende vraag is of Forumleden voor Richard een ruimere uurwerk-gebonden economische grondslag kunnen bedenken (hij zoekt er naar) Hij is een beetje onderling brainstormen waard.

Wat bedoel met uurwerk gebonden economische grondslag?? opdrachten? pecunia??

Ik zit met dezelfde vraag Harry.

Ik neem aan dat bedoeld wordt of hij er een living van kan maken. Heeft ie nu alleen werk van mensen van het forum? Aan z’n kwaliteiten zal het niet liggen. Misschien een grotere klantenbase door meer naamsbekendheid, werken voor een aantal AD’s? De meeste horlogemakers die ik ken hebben ook een horlogewinkel, of doen er iets anders bij, dus ik weet niet of je van reparaties alleen kunt leven.

Ik weet dat Richard ook klanten van ver over onze landsgrenzen heeft. Of het er ook genoeg zijn, weet ik niet! Behalve zijn blog is er nog wel meer te promoten: een banner hier (en daar) op wat fora, actief meedoen op diverse buitenlandse fora en een stand op De Rikketik met in ieder geval een powerpoint van zijn werk zal hem bekender maken.

Ik gun het hem graag! Wat een vakwerk levert hij iedere keer weer af!

Menno

Aan mij ligt het niet…

Leuk dat Richard zo veel sympathie oproept. Had ook niet anders verwacht.
Inderdaad, de “economische basis” betekent of werken als horlogemaker “op niveau” in loondienst (Van der Gang had vacature voor horlogemaker maar Richard woont met vriendin in Brabant en dagelijks reizen is geen optie) of werken als zelfstandig horlogemaker maar dan tegen hoger tarief want werk schijnt er genoeg te zijn.
Richard is bang klanten te verliezen bij prijsverhoging.
Ondersteuning met presentatie (strategische en technisch) kan in de laatste optie bijdragen aan de “opwaardering” van Richard status en daarmee zijn inkomsten uit
zelfstandig werk.
Kortom wie weet of uitdagend werk als horlogemaker/restaurateur of
wie kan ondersteunen met professionele presentatie danwel in als we het goed willen doen met een businessplan (ik weet het dat dit een gedurfde vraag is).

Voor mij heeft hij ook al tig horloges gerepareerd,gereviseerd en altijd naar volle tevredenheid. Zijn prijs ligt ongeveer op hetzelfde niveau al de bekende horlogemaker in Alkmaar (Wesselink & Vreeker). Wat hij voor heeft is dat hij altijd alles doet om aan onderdelen te koemn van vintage horloges en dat hem dat ook meestal lukt. Hier gaat vaak een hoop tijd inzitten en hoe kun je dat doorberekenen. Het is vaak een reden dat andere horlogemakers afhaken omdat ze de kanalen niet hebben om aan oude onderdelen te komen of op zoek te gaan of op bv eBay, dit in tegenstelling tot Richard.
Ik ben blij met hem zoals het nu gaat maar wanneer ik veel meer zou moeten gaan betalen dan moet ik afhaken vwb de vintage horloges. Waarmee ik absoluut niet wil zeggen dat ik hem te duur zal gaan vinden maar meer dat ik het dan niet meer kan betalen.

mvg, Frans

Ik denk dat als je over prijzen nadenkt, je het in verhouding moet zien tot de waarde van het horloge. Wat hij via het forum als werk krijgt, voor zover ik dat kan zien en beoordelen, is niet ‘economisch’ in die zin dat ik denk dat de reparatie + aanschafkosten van het horloge de marktwaarde meestal overstijgt. De horloges die hij op dit moment repareert zijn van liefhebbers, die het er voor over hebben, en de reparateur (met het werk wat hij soms in het sourcen van onderdelen steekt) ook een beetje.

Als je meer geld wilt verdienen om er van te kunnen leven moet je het in mijn optiek zoeken in meer volume voor een redelijke prijs (waar je zelf minder werk mee hebt), zoals het reinigen van 2824’s, of op zoek gaan naar een exclusievere markt (duurdere horloges), waar je meer geld voor hetzelfde werk kunt vragen.

Pieter-Paul Schreef:

Richard is bang klanten te verliezen bij
prijsverhoging.

een hele ochtend hard werken op een Seiko reparatie van 80 EUR schiet dan natuurlijk niet op. leuk om te doen, maar om van te leven is een ander verhaal.

op de rikketik hoorde ik een offerte voor een rolex service beurt voor 500 EUR. met zo’n bedragen kun je aan een handeltje gaan denken (maar ik weet niet of dat een normaal bedrag is).

tja, hoe kom je aan deze opdrachten? een gouden track-record zou helpen. nu heeft hij vooral een track-record op gebied van de Seiko’s, misschien schrikt die blog dat soort klanten juist wel af…

While I do read the forum quite regularly, I don’t contribute as my written Dutch isn’t really good enough. However, as this thread is about me specifically, I thought I should reply, even if it is in English… I hope I’m not breaking the rules Henrik!

I must say I’m surprised to see my work being discussed here, and thanks everyone for your positive comments. As Menno suggested, I get work from a variety of sources so I already have enough jobs coming in; the blog alone is getting over 11,000 hits per month (and rising) which generates enough work on its own.

The only thing I am short of is time. To service a watch ‘properly’ and to a standard I’m happy with takes time. Some watchmakers rinse complete movements in Duo-Lube (a cleaning and oiling solution in one) to save time, then regulate and return them, but that’s not what I’m about. The trick is doing a thorough job at a price that is acceptable to both me and my customer. That isn’t always an easy balance to find, but I’m sure other watchmakers have the same problem.

It’s true that I take on some jobs that other watchmakers wouldn’t, ie. vintage watches that require discontinued parts, but in most cases they are the most interesting projects, so if I have to invest an extra hour of my own time here and there then I don’t mind. Though obviously I can’t do that endlessly.

I will have to make some changes to the kind of work I’m doing going forward, but I see this as a trial period, and if it turns out not to be financially viable then I’ll go back to working on my own projects and find work elsewhere… McDonalds always seem to be hiring here in Breda. :wink:

Thanks for your continued support.

Richard.

Hi Richard,
I hope you’ll be able to stay away from McDonald’s and can still keep servicing a vintage Seiko once in a while.
Happy trails,
Arjen

en ik maar denken dat je vertrokken was of is dat nu weer je maatje.:frowning: