Hoi, Ik ben een 3D printing consultant en heb net een patent van Richemont gevonden voor het 3D printen van een horloge case.
http://voxelfab.com/blog/2013/12/richemont-and-ge-to-3d-print-watch-cases/
Ik vroeg me af wat jullie hiervan vinden? En ik zou willen weten of iemand zou kunnen weten om welk Richemont merk het gaat? Zijn de afbeeldingen van het patent genoeg om te zien of het een Cartier, IWC of Baume & Mercier is? Alvast, bedankt!
Lijkt me een panerai kast?
Maar ik vind het niet meer dan logisch dat ze naar deze technieken kijken. Tenslotte is dit één van de eerste serieuze innovaties op het gebied van geautomatiseerde productie sinds de CNC. Als je daar niet op tijd bij bent, loop je het risico compleet de boot te missen.
Als het echt zo zou zijn dat dit patent alle andere fabrikanten belemmert om 3D horloge kasten te printen (artikel zegt dat dit zo zou kunnen zijn), zou ik dat echt schandalig vinden. Dat is net zoiets als verbieden een zaag te gebruiken bij het maken van houten tafels, terwijl het bij stoelen wel mag. Een 3D printer is een werktuig, en wat mij betreft hoor je geen patent te kunnen krijgen op het gebruiken van een werktuig voor een bepaalde toepassing.
In mijn ogen zouden ze alleen een patent moeten kunnen krijgen als ze bijvoorbeeld een unieke legering ontdekking die uitermate geschikt is voor dit proces, of als ze zelf een nieuwe manier van 3D printen uitvinden.
Inderdaad typisch om het (al bestaande) proces te claimen. Overigens is het een Panerai-kast lijkt mij.
Volgens mij gaat het bij dit patent om het maken van holtes in het metaal van de kast. Ik weet niet of de open ruimte in het metaal printen te patenteren is.
Een patent op het printen van horlogekasten lijkt mij onhaalbaar, 3D printen is al gemeengoed en niemand kan je voorschrijven wat je wel en wat je niet mag afdrukken.
Straks is iedereen een Arie Kabaalstra
De crux zit hem denk ik in:
Het printen van een kast an sich kun je moeilijk patenteren. Dan vraag ik wel het patent aan van het printen van het woordje “and” op papier
De kast is volgens mij een luminor kast, met de kenmerkende vlakjes waar de crownguard geschroefd kan worden.
Groeten,
Martin
vouwfietser Schreef:
Volgens mij gaat het bij dit patent om het maken
van holtes in het metaal van de kast. Ik weet niet
of de open ruimte in het metaal printen te
patenteren is.Een patent op het printen van horlogekasten lijkt
mij onhaalbaar, 3D printen is al gemeengoed en
niemand kan je voorschrijven wat je wel en wat je
niet mag afdrukken.Straks is iedereen een Arie Kabaalstra
Gij zult mijn naam niet ijdel gebruiken!(
3D printen?.. 3D printen bestaat niet… dat ten eerste… 't is 2½D printen, en niet meer dan dat… want die printer die voor dit proces ( laser cusion) wordt gebruikt… kan alleen in laagjes werken… dergelijke machines hebben geen 3 Assige simultaan aansturing, derhalve is het geen 3D printer…
Punt 2… What’s the (insert bad word here) use?.. Laser Cusion heeft alleen dan zin als je daadwerkelijk holle onderdelen MOET hebben… ( zoals spuitgietmatrijzen met koelkanalen die de vormcontouren zo goed mogelijk volgen…
dan… het gegeven dat als je een horlogekast wilt printen… dat je met een resolutieprobleem zit… de mij bekende fijnste 3D… ahem… “3D” printer… heeft een resolutie van 16 keer groter dan mijn CNC freesbank… en dat alleen in de verticaal… horizontaal kan ie aardig interpoleren… maar ook niet meer dan dat… verder is het door het gebrek aan fysiek kontakt tussen “Vormend gereedschap” en materiaal ook maar de vraag (tot op partikelgrootte) hoe je oppervlak eruit komt…
Kortom… je kunt wel leuk gaan roepen dat je een Horlogekast kan printen… leuk… 'k heb genoeg aan een freesbankje… die waarschijnlijk 1/20 kost van wat een dergelijke printer moet kosten…
en dan nog… heb je een freesbank nodig om het ECHT zuiver en glad te krijgen… 3D printen is niet meer en minder dan een veredelde vorm van geinterpoleerd gieten…danwel een selectief lasproces… “is that all you can do?”
Wat het kastje betreft… zo te zien een Panerai ja…
en ik geloof niet dat je daar een patent op zou kunnen krijgen. Harley Davidson kreeg ook al geen patent op het geluid van hun motorblokken…(handvol bouten in een wasmachine)(