Richemont, Kering, Farfetch and Alibaba gaan samen aan de slag

Richemont (JLC, Cartier, enz enz), Kering (Ulysse Nardin, Girard-Perregaux, Pomellato), Farfetch (Verkoopt designer kleding) and Alibaba gaan samen in zaken. Ieder bedrijf heeft 250 miljoen ingelegd om een nieuwe ‘shape’ tegeven aan “Luxury New Retail”.

Op deze manier krijgen de bedrijven natuurlijk toegang tot de grootste retailer van China en gegarandeerde omzet. Mainland China is potentieel de grootste afzet markt van de wereld natuurlijk. Wat ik me dan wel afvraag is hoe de oude retailers hier op gaan reageren.

Ik kan me niet voorstellen dat S&C blij gaat zijn als je voor 20% korting een JLC van alibaba kan plukken en met klachten dan naar S&C loopt en daar de service gaat claimen.

Wat denken jullie, game changer of mislukking ??

Bron

2 likes

Ik neem aan dat ze op een nieuw platform komen en ik denk juist zonder korting? Merken zullen denk ik zelf de controle houden

wat is dan het voordeel ??
Ze verkopen nu ook al van hun site af ?

Het bereik lijkt me :thinking:

Heeft China ook niet veel striktere regels om te verkopen

Klets niet, je kunt ook horloges voor veel minder kopen in de USA en dat doe je ook niet, want net zoals in China 21% btw plus importheffing.

En voor wat betreft de service na aankoop elders online, dat gebeurt al, kijk maar naar online verkoop via bv Montredo en als je wat hebt meld je je bij de lokale dealer,

Bovendien is het al zo dat horlogemerken steeds meer hun eigen kanalen optuigen, boutiques en online en het aantal onafhankelijke juweliers dat dealer is afneemt.

3 likes

En als tegenprestatie moet Alibaba zeker alle replicas van hun site halen?

1 like

Niet helemaal waar, want steeds meer aanbieders op AliExpress, hebben warenhuizen in PL, CZ en bijvoorbeeld ES.

Daarmee wordt een aankoop van Ome Ali opeens een legitieme Europese aankoop…

Ok… maar dan nog steeds 21% btw… producten kosten dan niet hetzelfde als vanuit China of vanuit de USA.

Bovendien genoemde merken retailen al online in de EU.

Wat ik ook bij andere AD’s heb gemerkt is dat als n product niet bij hen gekocht is, dat er dan verwerking, transport, afhandeling, of iets dergelijks aan kosten in rekening wordt gebracht.

Ik dacht dat wereldwijde garantie alle kosten zou dekken, maar dat bleek niet t geval te zijn.

T punt is namelijk dat de merken deze kosten niet voor hun rekening nemen.
En n AD geld verliest als ze dergelijke gevallen moeten verwerken, zonder dat ze er aan verdiend hebben.

1 like

Sinds wanneer betaal je BTW in Nederland over iets wat je in een Europees land koopt?

Uiteraard zal er wel eea in de verkoopprijs verrekend zijn, maar dit soort spelers zoeken de randjes op van de hedendaagse wetgeving.

1 like

Je betaalt de btw in het eu land van aankoop.

1 like

Ja dat is gewoon opgenomen in de prijs, niets bijzonders toch ?

1 like

Dus zoekt ome Ali het gunstigste tarief en opent daar een warenhuis

2 likes

En niet alleen btw, maar ook vestigingsklimaat, investeringsregelingen en verdere fiscaliteit.

En het is niet zozeer Aliexpress als wel de ondernemers die op dat platform verkopen

Maar even terug naar deze opmerking.

Geen idee waar TS dat op baseert, maar in een markt voor luxeproducten is prijs sowieso iets dat de begeerlijkheid bepaalt, hoe duurder hoe begeerlijker. (Google eens op Veblen goods) Kortingen doen afbreuk daaraan.

Daarnaast is de trend dat de fabrikant zelf de verkoop doet via online en boutiques ten koste van de aantallen dealers. En waarom? Marge en controle over je merk en de waarden daarvan.

Ik kan me ook voorstellen dat het bv effectiever is (combinatie van hoge marges en mogelijk afbreuk merkwaarde bij korting) een winkeldochter uit je eigen verkoopkanaal af te schrijven dan dat een AD het met korting in de etalage legt.