Richemont (JLC, Cartier, enz enz), Kering (Ulysse Nardin, Girard-Perregaux, Pomellato), Farfetch (Verkoopt designer kleding) and Alibaba gaan samen in zaken. Ieder bedrijf heeft 250 miljoen ingelegd om een nieuwe ‘shape’ tegeven aan “Luxury New Retail”.
Op deze manier krijgen de bedrijven natuurlijk toegang tot de grootste retailer van China en gegarandeerde omzet. Mainland China is potentieel de grootste afzet markt van de wereld natuurlijk. Wat ik me dan wel afvraag is hoe de oude retailers hier op gaan reageren.
Ik kan me niet voorstellen dat S&C blij gaat zijn als je voor 20% korting een JLC van alibaba kan plukken en met klachten dan naar S&C loopt en daar de service gaat claimen.
Klets niet, je kunt ook horloges voor veel minder kopen in de USA en dat doe je ook niet, want net zoals in China 21% btw plus importheffing.
En voor wat betreft de service na aankoop elders online, dat gebeurt al, kijk maar naar online verkoop via bv Montredo en als je wat hebt meld je je bij de lokale dealer,
Bovendien is het al zo dat horlogemerken steeds meer hun eigen kanalen optuigen, boutiques en online en het aantal onafhankelijke juweliers dat dealer is afneemt.
Wat ik ook bij andere AD’s heb gemerkt is dat als n product niet bij hen gekocht is, dat er dan verwerking, transport, afhandeling, of iets dergelijks aan kosten in rekening wordt gebracht.
Ik dacht dat wereldwijde garantie alle kosten zou dekken, maar dat bleek niet t geval te zijn.
T punt is namelijk dat de merken deze kosten niet voor hun rekening nemen.
En n AD geld verliest als ze dergelijke gevallen moeten verwerken, zonder dat ze er aan verdiend hebben.
En niet alleen btw, maar ook vestigingsklimaat, investeringsregelingen en verdere fiscaliteit.
En het is niet zozeer Aliexpress als wel de ondernemers die op dat platform verkopen
Maar even terug naar deze opmerking.
Geen idee waar TS dat op baseert, maar in een markt voor luxeproducten is prijs sowieso iets dat de begeerlijkheid bepaalt, hoe duurder hoe begeerlijker. (Google eens op Veblen goods) Kortingen doen afbreuk daaraan.
Daarnaast is de trend dat de fabrikant zelf de verkoop doet via online en boutiques ten koste van de aantallen dealers. En waarom? Marge en controle over je merk en de waarden daarvan.
Ik kan me ook voorstellen dat het bv effectiever is (combinatie van hoge marges en mogelijk afbreuk merkwaarde bij korting) een winkeldochter uit je eigen verkoopkanaal af te schrijven dan dat een AD het met korting in de etalage legt.