Richten van tandwiel

Heren

Ik ben bezig met een Landeron 48 uurwerkje samen te stellen uit een aantal losse onderdelen van dit uuwerk wat ik in een bakje vond.
Naast dat er wat zaken ontbreken kwam ik er gisteren achter dat ik 2 ankerraderen voor dit uurwerk heb waar van beide het rad krom is.

Kan iemand mij vertellen hoe ik dat een beetje kan richten. Ik zit zelf te denken aan het rad met de as in de tribniet te laten zakken en met een hol pijpje er recht op te slaan waardoor de kromme spaak naar beneden gaat.

Heeft iemand nog een beter idee dan hoor ik het graag

Groet
Arie visser

Ik zou het ook zo doen, maar eerst even proberen met de grootste platte (holle )pons van de triebniet. (die zijn immers perfect vlak en de buigkracht is het grootst vlak tegen de as).

MVG,

Chris.

Hallo Arie,
Voor het richten van (cylinderrad)raderen is een speciaal aambeeld in de handel (geweest?). Een lang loden aambeeld met gaten voor de assen en om die gaten ringvormige sleuven voor de tanden van het cylinderrad. Het voordeel van lood is dat de klap gedeeltelijk wordt opgevangen. Je moet ook goed weten waar je je pons zet. Ik zou het even proberen op een oud rad! Sucses.
Martin Meijer.

martin

Ik heb inderdaad dit loden aanbeeld gezien in het boek van jendritski.
helaas heb ik die niet dus moet ik het op een andere manier.
Ik denk dat het lood het voordeel heeft dat je het tandwiel iets dieper kan slaan als je feitelijk wil omdat het toch altijd iets terugveert. op een hard plat vlak is dat veel moeilijker realiseerbaar.

Ik heb nog wel een recht rad maar daar is de tap van afgebroken.
in het ergste geval zou ik nog kunnen proberen de tap te verwijderen van beide raderren en een goede tap op het rechte rad te klinken maar ik vraag mij af of er nog voldoende houvast is als ik de tap eruit sla en opnieuw wil gebruiken.
heb je daar ervaring mee.

Groet
Arie

Beetje schizofreen, Arie???

mischien 2 verschillende accounts Geuzzz?? (mischien van een kennissie???)

dus om nou iemand te bestempelen als schizo vind ik wat ver gaan:D

Hoezo???

oh ik begrijp het al ik staat onder 2 namen in dit forum

Ja ik weet het ook niet meer hoe dat komt op een gegeven moment kon ik er niet meer in en heb mij onder mijn dochters naam ingeschreven.
ach zolang ik antwoord en hulp krijg van jullie maak ik mij er niet druk om

Groet
Arie,jordy,movement

Hallo Joradrie,
Als de ankeras niet te dik is dan kan ik daar wel een tap inboren, als het goed is is dat geen probleem.
Groeten Martin.

Martin

Hardstikke mooi aangeboden ik hou je in mijn gedachte voorlopig moet ik nog wat ondedelen scooren voor dit horloge en dan loop ik misschien ook nog tegen een tandwiel aan. Een ander bekend forumlid heeft ook al aangeboden om eens voor een rad te kijken dus de hulp is weer fantastisch.

Bedankt vast.
groet
Arie