Richting een one watch “collection” gaan

Ik heb in vergelijking met velen hier een eerder bescheiden en kleine collectie horloges.
Deze bestaat uit een Sinn UX, Oris Aquis (whale shark), Alexander Shorokhoff 63 en een stuk of 3 G-Shocks.

Nu speel ik al een tijdje met het idee om dit volledig om te gooien en effectief naar 1 horloge terug te keren (+ een G-Shock dus eigenlijk 2 horloges :sweat_smile:)
De reden is vooral dat ik heel regelmatig het gevoel heb dat meerdere horloges hebben me zeer onrustig maakt, ik weet nooit wat dragen + vind het zonde van de horloges die niet gedragen worden.
Zijn er mensen die zich hierin herkennen en zoja, hoe hebben jullie dit aangepakt?

Stel dat ik hiermee door ga, hou ik 1 van men huidige horloges of verkoop ik ze allemaal en koop ik een Omega oid?

(De ene G-Shock die zou blijven is vooral voor op mijn werk)

11 likes

Het is maar wat je een goed gevoel geeft. Soms denk ik ook wel dat eentje, plus nog eentje voor zwaar klussen, genoeg zou zijn. Maar wat ik inmiddels heb, zou ik ook weer niet kwijt willen.
Wat mijn favoriete horloge is, verschilt per periode, dus ze komen allemaal wel aan de beurt.

4 likes

Feel you @Mattma!

Hoewel ik niet perse voor een one watch collectie ben kan ik me wel vinden in het terug brengen van het aantal horloges. Maar vooral ook de horloges die je hebt gewoon lekker vaak dragen.

Ik ben zelf ook echt terug gegaan in het aantal horloges. Wel vind ik het leuk om een beetje af te wisselen en horloges te hebben voor verschillende gelegenheden. Een echte dresser, iets wat je om kan doen met mountainbiken of als je lekker aan het klussen bent.

Op deze manier heb ik een beetje naar mijn collectie gekeken en deze terug gebracht.

2 likes

Leuk idee, hebben we allemaal gehad. :sunglasses:
Maar na een tijdje ga je toch weer iets naast die Omega aanschaffen.

20 likes

Ja hier vrees ik ook voor… :smirk:

1 like

Weinig te vrezen, dat is alleen maar leuk.

4 likes

Je had eens 1 horloge… Weet je nog? En toch besloot je om er nog één te kopen, en nog één, en…
Waarom denk je dat nu anders zal gaan? :wink:

11 likes

Hier heb je wel een punt…
Moet wel zeggen dat ik bij het eerste horloge die ik ooit kocht wel van plan was er uiteindelijk meer te kopen, zat nogal in een “3 watch collection” fase, alsof ik echt een dresswatch nodig heb :sweat_smile:

1 like

Ik ging eens van 13 horloges naar een “ultimate 4 watch collection”, wist al precies welke. Alle 13 eruit en precies die 4 gekocht.
Dat was ruim 2 jaar terug en mijn horlogedoos van 12 zit weer vol…
(maar wel inclusief die 4, die gaan nooit meer weg)

17 likes

Als die Omega voor jou echt een eindstation horloge is moet je ervoor gaan. Overigens kan ik me bij dat merk weinig voorstellen dat daar iets waardigs tussen zou zitten wat zoiets op de lange duur waar kan maken.

2 likes

Ik kan het je van harte aanbevelen.

2 likes

Voor HF had ik eigenlijk altijd 1 of 2 horloges. Toen ik een Tudor kocht, kwam ook HF in beeld. Langzaam liep de “collectie” op naar 12 stuks. Je kent het wel, je hebt een beater, een dresswatch, een duiker, een chrono en een vintage EN een Seiko nodig.

Dat was voor mij teveel onrust en ik ging de duurdere horloges “ontzien”. Daarna, en dat heeft jaren geduurd, 3 horloges. Vintage, beater en een luxe duiker. De chrono behoefte was helemaal weg.

Sinds Corona 1 of 2 stuks, maar wel regelmatig flipperen en dat bevalt goed!

7 likes

Precies dit heb ik ook. Aan de andere kant vind ik het ook leuk om 's ochtends een keuze te maken, en om af te wisselen.

2 likes

Ja het is een zeer dubbel gevoel.
Ik heb een hele tijd slechts 1 horloge gedragen terwijk ik er 3 had en herinner me dat ik een beter gevoel had toen ik me hier niet druk moest in maken… had andere zorgen aan mijn hoofd :sweat_smile:
De keuze is leuk maar weegt momenteel niet op tegen het onrustig gevoel dat het me oplevert, ga al eens beginnen met een G-Shock of 2 weg te doen en dan zien we wel

1 like

Ik leg ‘s avonds alvast een horloge klaar voor de volgende ochtend. ‘S avonds wissel ik iedere dag zodat alle horloges gedragen worden. Plus een voor het sporten, een voor het klussen en mijn chrono voor het weekend. Werkt (voorlopig) voor mij.

2 likes

afbeelding

Ja.

11 likes

Absoluut maar vindt het heel moeilijk om sommige horloges los te laten. Soms lukt het wel gelukkig :slight_smile: Juist die “onrust” vind ik vreselijk, deze hobby hoort juist ontspannen te zijn / genieten.

4 likes

Eén ‘watch’ volstaat, maar zou het nou zo veel meerwaarde hebben als die duurder is dan alles momenteel bij elkaar? Uiteindelijk is het daar om te doen, toch?

1 like

One piece is heel lastig. Je komt vroeg of laat iets leuks tegen en begint het weer te jeuken. En die ene topper die je hebt wil je ook niet van de hand doen…

Beste is in dit geval 3 piece collectie.

1. Daily watch (je echte nummer 1)
  2. Eén echte beater (kan de G-Schock zijn).
  3. Iets om mee te rouleren, flipperen etc. Ene keer een dressy, daarna pilot/outdoor, keertje microbrand oid etc etc.

Dit werkt voor mij het beste.

14 likes

Dit lijkt me inderdaad een leuk idee, lijkt me ook “beter” dan 1 horloge, toch nog wat ruimte voor dat extra horloge open houden

1 like