Ook ik mag me nu de trotse eigenaar van een Ricoh noemen: een Riquartz van rond 1980, om en nabij. Ik was op C24 aan het browsen naar Seiko King Quartz of een andere jaren zeventig vintage Seiko quartz toen mijn oog op deze Ricoh viel. Toen heb ik me eens wat in het merk verdiept en raakte gecharmeerd.
De kast heeft een aparte vorm, met een holle overgang van de bezel naar de “hooded” lugs. Met de stalen band daaronder lijkt het net een integrated bracelet ontwerp. Om dat effect te versterken sluit de brushing op de kopse kant van de overhang van de lugs mooi aan bij de band, maar aan de onderkant blijken het gewone lugs met een doodordinaire spring bar te zijn. De band is heel dun en voelt wat blikkerig aan, maar draagt prettig en is voor mijn 19cm / 7,5 inch pols goed op maat te maken.
Ik heb hem gekocht van een particulier in Ukraine. De staat is voor een horloge van bijna een halve eeuw oud is verbluffend, nagenoeg mint eigenlijk. Duidelijk nooit echt gedragen en kan dus doorgaan voor een ware “NOS”. Al met al vind ik het een leuke vintage quartz met de typische vibe van die periode, en al is hij naar moderne maatstaven wat klein voor mij wat lompere poten vind ik hem toch prima draagbaar, en dus ook echt inzetbaar.
Met het extra drukknopje bij de 2 kun je de secondewijzer naar voren laten springen (duw je hem in als de wijzer bij de 2 staat springt hij tien seconden vooruit, etc.) of (als de secondewijzer tussen de 6 en 12 staat) ineens door laten springen naar de 12. Dit alles om de tijd te kunnen corrigeren zonder de kroon uit te trekken. Een grappige feature, maar ook vet overbodig vind ik want het uurwerk hackt gewoon😂. Grappig en knap gemaakt, maar ook een beetje onzinnig dus eigenlijk.
Trouwens, voor de nieuwsgierigen: ik heb er USD 200 incl. verzending voor betaald. Niet weinig, maar gezien de bijna mint conditie vond ik het ook weer niet echt overdreven. Zeker voor een vintage die ik ook echt af en toe met plezier zal dragen.