Onlangs hoorde ik iets over de nieuwe Europese richtlijn omtrent “right to repair”. Wat zou/heeft dit voor invloed binnen de horlogeindustrie? Kan ik straks bijvoorbeeld een losse clasp of wijzerplaat bestellen bij een Tudor of Breitling
In de afgelopen jaren zie ik bij een merk als Omega intense prijsstijgingen voor onderdelen, misschien is dit wel een opmars naar een nieuwe situatie waarbij ze onderdelen beschikbaar moeten maken voor iedereen.
Wel goede ontwikkelingen trouwens! Ik weet dat Cousins, groothandel uit de UK, ook al jaren een juridische strijd levert met de Swatch group over dit onderwerp.
Of moet je het zo verstaan, dat de fabrikant het recht heeft het horloge te repareren, ipv tegen een nieuw exemplaar om te ruilen.
Mocht het zo zijn, dat ze hun onderdelen meer moeten “delen”, zie ik dat als positief. Hebben ze niet meer een monopool en gaat een service weer dit kosten, wat het waard is
Er is toch al een mogelijkheid om horloges te laten repareren? Dat is een aspect wat juist al wel goed geregeld was in de industrie, dat doen ze beter dan heel veel andere producten.
Voor het moment. Maar zoals gezegd, de horloge industrie is al heel ok met mogelijkheden voor reparaties en service.
Ten dele. Want een Omega met een Coax werk kan een normale horlogemaker niet repareren, omdat hij de gereedschappen niet heeft en geen onderdelen krijgt. Net als een Rolex. Die kun je ook niet overal later servicen. Of het verstandig is,is weer een ander verhaal. Maar bepaald merken dwingen je min of meer naar hun te komen.
Dat is prima, zo lang Omega een duidelijk gepubliceerd netwerk van service centra en dealers heeft waar je het ter reparatie aan kunt bieden.
Er staat nergens in de wet dat het mogelijk moet zijn voor elke beunhaas op elke straathoek om die dingen te mogen repareren, toch? Bedrijven moeten spare parts blijven leveren, en ze moeten transparant zijn over wie, wanneer en tegen welke kosten reparaties uit kan voeren. Dat is zoals ik 'm interpreteer, en dat doet de horloge industrie al heel erg lang.
Ook de tien jaar lange beschikbaarheid van onderdelen wordt door veel horlogeboeren ruimschoots overschreden.
Nee zeker niet, want ze handelen veel met de EU, net als Noorwegen, en dus moeten ze wel. Zwitsers zijn heel erg verbonden aan legio verdragen over en weer, en als ze tot deze markt toe willen treden (wat ze maar al te graag willen) hebben ze zich aan lokale richtlijnen en wetten te houden.