Rika, een vintage horloge in transitie, oftewel hoe een oud heertje nu misschien toch een dame is.

Super leuke topics maak je altijd!

Tegenwoordig kan men zich bijna niet voorstellen dat 29mm gewoon een herenmaat was indertijd…

Mijn Pronto Verdal tour de France bv. een heren horloge imho want er bestond toen nog helemaal geen Tour de Feminin…

En wat te denken van mijn Revue sport, oorspronkelijk een militair horloge uit een tijd dat vrouwen normaal gesproken nog geen geweer vasthielden.

Dit model is later opnieuw uitgebracht (re-issue) in een groter formaat.
Helaas heeft een huisschilder de wijzers opnieuw van een verkeerde kleur lume voorzien… :frowning:

7 likes

Toen ik heel lang geleden in de horloge industrie werkte noemde men dat formaat herenhorloge ā€œhommeletteā€.
Honi soit …

3 likes

4199dd6d902ffd191648110f719c1804750ce732_2_690x348

Welk horloge is die middelste gigant dan? Die trekt vooral mijn aandacht!

2 likes

Gewoon het verhaal goed lezen, het staat zelfs onder de foto van het uurwerkje…

2 likes

Helemaal raak Lex!
Hier mijn ’ kleintjes’ vlnr Alb 33mm ATA 32 Pontiac 31.8 en OSCO 30.9 mm.
Die OSCO lijkt mij een ’ jongens ’ horloge…
Ter vergelijking de Omikron ( mikro-O, i t t .mega - O Omega) daar is eigenlijk niks mikro aan 37.7 mm.
Wat mij betreft is een comeback van de kleinere herenhorloges welkom!

10 likes

Ook deze twee zijn weer heel mooi! Fijn om te zien dat er op HF meer liefhebbers zijn van dit type horloges. En die maat, ach, daar wen je wel aan. :slight_smile:

:blush: Ja, daar heb ik me ook wel eens schuldig aan gemaakt, De lume zat er prima op, het gaf ook echt licht, maarrrr de kleur was verkeerd, veel te fel groen. Al doende leert men.

:rofl: :rofl: :rofl: wat een ei!!!

dat is deze:
zie opmerkinng van @Fran53 hierboven :wink:

image
Die 2 vind ik gaaf!

Omikron is inderdaad flink groter, dat gaat naar ā€˜oversized’ (voor die periode dan).
Ik heb er zelf ook 2. Mooie uurwerkjes, vaak Wehrmachtswerk, maar vaak ook hele slechte kastjes; potmetaal oftewel ZAMAC.

Ze werden met name voor de Oosteuropese markt gemaakt en je ziet ze dan ook regelmatig aangeboden door Ebay verkopers uit Hongarije, Bulgarije en Polen enzo. Vroeger vaak spotgoedkoop, tegenwoordig vaker veel te duur. Waarschijnlijk vanwege de mooie uurwerken zoals AS 1130 en de Unitas 6325. Tractors van uurwerken zijn dat, onverwoestbaar. En als ze dan toch door een slager zijn verkloot hebben we altijd nog @Climholland om ze weer tot leven te wekken… :joy: :heart_eyes:

5 likes

Leuk, een zakhorloge caliber in een polshorloge waardoor de subsecond op 9 komt

1 like

Ja ik vind het ook een leuk merk…

1 like

Ah excuus, had het nog niet helemaal gelezen, wilde dat voor vanavond bewaren!

2 likes

Gek, he, hoe die ideeen over wat mannelijk is en wat vrouwelijk verschuiven. Maar gelukkig wordt de scheiding niet zo sterk meer opgedrongen als in de jaren 50 van de vorige eeuw. Toen kon je als vrouw echt geen herenhorloge dragen. En andersom: een man kon geen dameshorloge dragen. Dat laatste is min of meer nog steeds zo.
Maar goed: ik denk dat Rika moet worden opgevat als non-binair.
Mooi verhaal weer, Lex. Ik hou wel van zijpaadjes. Alles is immers met alles verbonden, dus het snijdt altijd hout.

4 likes

Ik vind die ieniemienie horloges wel iets hebben hoor. Zo heb ik een Mido Multifort in de verzameling van 29mm met bumper automaat. Heeeel af en toe draag ik hem wel eens.

8 likes

Ja, zo is het.

1 like

Mooi verhaal, dank! En zijsprongen zijn leuk. Een hoogleraar sloot zijn vele zijsprongen altijd af met: ā€œmaar dat terzijdeā€. Daar is zelfs een bundel anekdotes over geschreven met die titel. Maar dit terzijde.

1 like

Ik bewaar het hele stuk voor vanavond.
Ik verheug me er nu al op.

1 like

Leuk leesvoer weer! Man, vrouw, onbestemd… Draag gewoon wat je tof vindt en laat je niet door anderen voorschrijven wat je wel en niet kunt of mag dragen :wink:

1 like

Thanks voor de info over Rika! Ik heb N rika chronograaf; met valjoux 7734 werk. Mooie inverted panda dial; en n knoert van N kast (zeeeeeeer mannelijk :grin:)
Wist nog niks van het merk zelf; tot nu toe :+1:

13 likes

Apart stoer brok staal!
Mag ook in topic ā€˜Vintage & Vierkant’.

1 like

Je kunt ook te vlug lezen.
Ik las in de gauwigheid.,
Leuk leesvoer weer man. Vrouw ongesteld.
Ik dacht, heeft ie dan nu tijd om zo’n stuk te lezen?
Ach ja, a dirty mind. Dat gaat nooit over.

2 likes

Ik waardeer deze onbedoelde interpretatie :joy:

2 likes

Lekker bezig @Lexaf, met dit weer tijd genoeg om te schrijven.:hugs:

1 like