Rikketik aanwinst: Helma DH

Mijn andere hobby naast horloges is de geschiedenis van WO2 (ik ga ook regelmatig samen met mijn zoons en een metaaldetector erop uit hier in de omgeving maar ook naar de Ardennen en Duitsland) dus het was leuk om bijna tegen het einde van de Rikketik beurs hier nog tegen aan te lopen voor een meer dan redelijk bedragje.

het gaat om een zogenaamd Dienstuhr van het toenmalige Duitse leger (ook wel Heer genoemd) en is als zodanig dan ook aan de achterzijde herkenbaar door de D en de H voor en achter het serienummer:

Het horloge is op het glaasje na nog in zeer mooie originele staat en het AS1130 uurwerk loopt nog zeer netjes (ik heb er helaas geen foto van).

Volgens mij is zelfs het bandje nog origineel want het was volledig uitgedroogd en stijf met een enigszins verweerde sluiting. Dankzij wat leerolie is het nu weer redelijk soepel. Het leren gedeelte acher het horloge heeft een kleine uitsparing zodat het horloge makkelijker opgewonden kan worden.

Originele horloges uit WO2 zijn niet heel makkelijk te vinden aangezien er nogal wat Russische en Oekraïense rommel te koop is vandaar dat ik er toch wel blij mee ben.

Tot slot hier nog een foto van het horloge naast een Helvetia zakhorloge met DH nummer welke ik ooit van de zoon van een Amerikaanse WO2 veteraan heb kunnen overnemen. Dit zakhorloge is helemaal origineel, zelfs het glaasje en loopt nog steeds uitstekend.

Bedankt voor het kijken (tu)

Prachtige aanwinst!
Het nostalgische bandje staat er ook goed bij.
Ik heb de zelfde, maar helaas zonder D…H op de deksel.
Zie link:

http://www.horlogeforum.nl/read.php?19,274236,274334#msg-274334

Daar vind je ook een afbeelding van het uurwerk.
Mijn Helma is mogelijk van net na de oorlog, of de deksel is ooit vervangen?

Bedankt voor het posten.

Mooi horloge met geschiedenis. AS 1130 is een groot uurwerk en degelijk in zijn gang.

Leuk horloge hoor, heb zelf ook een zwak voor deze oude legerhorloges of die erop lijken maar deze kende ik nog niet.

Mooie aanwinst,veel plezier ervan !

Proficiat!

Ik mis de kennis om dit soort juweeltjes eruit te vissen.

Zijn de wijzers ooit vervangen geweest ofzo? De lume ziet er relatief nieuw uit.

Top (tu)

gr. Roel

Deutsches Heer, altijd bijzonder om tegen te komen. Toch wel een zeldzame vondst, op een Rikketik denk ik zo. Gefeliciteerd.

Zo leer je weer wat bij! Zo’n horloge wordt door de kennis en historie er bij meteen nog mooier. ik zou het horloge zo geruild of verkocht hebben zonder dit ooit te hebben geweten. Maar als ik er nu 1 tegen kom…

Een mooi stel om te zien.
In het Helvetia zakhorloge moet een prachtig uurwerk zitten,de uurwerken in de Duitse militaire horloges zien er stukken duurder uit dan die van de Engelse.