Rikketik-aanwinst: Tissot

Mijn aanwinst van deze Rikketik kan helaas niet meteen om de pols, want het uurwerk is niet compleet. Toch wil ik hem vast even met jullie delen.

Ik heb al lang een zwak voor Tissot, en zeker voor de PR-516. Als een Tissot-model ‘iconisch’ kan worden genoemd, dan is dit het misschien wel. Toen ik bij een aardige verkoopster op de Rikketik de bekende kastvorm zag, was ik dus geïnteresseerd.

Hij zag er anders uit dan de 516’s die ik al kende. Bovendien stond er ‘electronic’ op de wijzerplaat. Gelukkig mocht ik forumlid Bert1’s internetverbinding even gebruiken om wat info over het horloge op te zoeken. Wat ik las, vond ik te leuk om het horloge te laten liggen, dus een bod gedaan en de Tissot meegenomen. Dit is 'm:

http://www.flickr.com/photos/64726013@N04/9283807758/

Ik vind het mooi hoe het logo op de wijzerplaat is aangebracht, en de structuur en kleur van de plaat zelf spreken me ook erg aan. De indexen zijn bovendien onderdeel van het plexiglaasje, zoals ik dat ook bij een Bulova heb gehad.

http://www.flickr.com/photos/64726013@N04/9281028499/

Het leukste is toch wel het uurwerk: een ESA 9150 Dynotron. Dit uurwerk, in 1967 geïntroduceerd, was het eerste uurwerk dat een transistor combineerde met een balans. (Dat klinkt alsof ik technische kennis heb, maar ik geef meteen toe dat het enkel handigheid met Google is.)

http://www.flickr.com/photos/64726013@N04/9281028037/

De kenners zullen op de foto zien dat het balanswiel en de balanskloof incompleet en beschadigd zijn. Het was dus geen kwestie van batterijtje erin en lopen. Toch ben ik tevreden met mijn aankoop. Voor zover ik nu weet zijn die onderdelen nog verkrijgbaar, en de prijs was zodanig dat er ruimte is voor de reparatiekosten.

Hopelijk kan ik jullie over een tijdje melden dat hij werkend aan de pols zit!

Mooi model inderdaad, ik ben benieuwd wanneer hij werkend om je pols zit.

Kende deze uitvoering ook niet, maar hij is inderdaad prachtig.

Apart ding man! Mooie dial, misschien is een donorhorloge nog wel 't makkelijkst te vinden.

Succes.

En de kast ziet er ook nog eens toppie uit!

Alvast veel voorpret en we horen het wel als ie weer tot leven is gebracht!

Da’s een mooie aanwinst, gefeliciflapsteerd!

Mooie vangst. (tu)

Mooi zeg Hidde, veel plezier er mee!

Hij is gaaf. En de uurmarkeringen op het plexi blijf ik bijzonder vinden :slight_smile:

Da’s een aparte die ik nog niet eerder heb gezien, mooi hoor (tu)
Proficiat en ik duim mee dat je 'm weer compleet en aan de praat krijgt!

mvg

Dank allemaal voor jullie leuke reacties. Aan een donoruurwerk heb ik zelf ook gedacht. Als iemand een Tissot 430/ESA 9150 uurwerkje tegenkomt… :slight_smile:

JackW Schreef:

Dank allemaal voor jullie leuke reacties. Aan een
donoruurwerk heb ik zelf ook gedacht. Als iemand
een Tissot 430/ESA 9150 uurwerkje tegenkomt… :slight_smile:

Of een onderdeel :wink:

Dank Thijs! Ik heb de onderdelen apart van elkaar gevonden, maar ik twijfel nog wat ik doe: 1) voor relatief veel geld de losse onderdelen kopen, ze zelf monteren en hopen dat er niet meer aan scheelt, 2) relatief goedkoop donoruurwerk kopen, zelf rommelen tot hij het doet, 3) gewoon naar de horlogemaker, zoals het hoort. :slight_smile: Ik weet wel dat ik op 3 uitkom, maar laat me nou even… :smiley:

ticothijs82 Schreef:

JackW Schreef:


Dank allemaal voor jullie leuke reacties. Aan
een
donoruurwerk heb ik zelf ook gedacht. Als
iemand
een Tissot 430/ESA 9150 uurwerkje tegenkomt…
:slight_smile:

Of een onderdeel :wink:

http://www.ebay.com/itm/360442590495?redirect=mobi
le

Lol, zelfkennis is een kostbaar goed!!!

Hoi,

T’is i.d. een plaatje. Je zou vacheron (zie ebay link in bericht ticothijs)eens een mail kunnen sturen voor een kompleet werkje. Zijn altijd erg behulpzaam, geen hoofdprijzen en hebben meer dan hetgeen ze mee adverteren op ebay.

Succes!

Men

Wauw! Moooooiiiiiii…

Hopelijk krijg je 'm snel werkend, want het is jammer om zo’n schoonheid niet te kunnen dragen.

Dat is een hele mooie! Hoop dat je snel de benodigde onderdelen vindt.

Groet, Jurgen

Tip: neem eens contact op met Ernst Benders, die weet alles van (kwetsbare) stemvorkuurwerken: www.epbenders.com