Rikketik aanwinsten: antiek, vintage en misschien vintage

Toen ik aan de moderatoren-mini-meeting begon was ik erg somber. Niet door de meeting maar omdat ik toen vrijwel de hele Rikketik over was geweest en amper iets had “gescoord”. Alleen een Juvenia waar ik wel blij mee was en een dames horlogetje van Montilier voor iemand anders (die dat merk verzameld) maar het was wel erg mager. Na de moderatoren-mini-meeting ging ik weer opgevrolijkt nog maar eens een rondje lopen. En met behoorlijk resultaat!

Ik laat de aanwinsten zien op basis van hoe blij ik er mee ben. Om te beginnen een groepsfoto met dingen die ik gekocht heb omdat ik het nodig vond, voor het merk, het type of omdat ik niet goed nadacht op dat moment :smiley:

Van links naar recht, van boven naar beneden:
Een Juvenia. Staat bekend om de aparte uurwerken en soms zeer aparte vormgeving. Deze heeft een erg mooi uurwerk en aparte bandaanzetten. Glaasje heeft veel krassen en de wijzers zijn niet zo fraai meer. Maar het blijft een Juvenia en hij loopt.
Een Buler met eenvoudig uurwerk dat niet loopt maar ik vond het uiterlijk aardig.
Een Seiko 5 SpeedTimer. Met foute wijzers en nogal wat problemen met het uurwerk. Ondanks dat ik 1/3 betaalde van de vraagprijs waarschijnlijk te veel.
Een wijzerplaat van een Excelsior Park Foot-Ball timer. Als ik de rest zou hebben een erg duur horloge :smiley:
Een Movado Queenmatic Surf 210 voor mijn vrouw. En ze is er nog blij mee ook, meestal vind ze wat ik voor haar koop lelijk! :slight_smile:
Een Junghans Solar 1 met blauwige zonnecel. Heb ik altijd al eens willen hebben in goede staat en dat is deze. Helemaal rechts trouwens nog een met zwarte zonnecel. Ik kocht ze samen.
Daartussen een Montilier dameshorlogetje dat ik dus voor een Montilierverzamelaar heb gekocht met daaronder een loep met een klem voor op een bril. Freddy had er zo een bij zich en dat vond ik zo handig dat ik er ook een heb gekocht.
Daarnaast een Landeron uurwerk. Volgens mij, ik heb nog niet goed gekeken. Loopt trouwens goed, heeft ook nog de wijzers, de plaat, de drukkers en kroon. Kocht ik van dezelfde verkoper als de Junghansen.

Dan een aanwinst die eigenlijk niet bij de Rikketik hoort omdat ik die via Marktplaats heb gekocht. Maar de verkoper kwam 'm afgeven bij de Rikketik omdat hij om de hoek woont. Het is een Doxa autohorloge met 8 daags uurwerk met de originele montage voor in de auto uit begin vorige eeuw. Antiek dus! Doxa is bekend geworden met dit soort autohorloges o.a. voor Bugatti. Zie http://www.horloge.info/merk_info.php?n=Doxa&merkid=114
Loopt niet goed. Wel op z’n rug maar niet in de juiste positie. Freddy wist op de Rikketik uit te leggen dat dat komt doordat de houding in de auto juist een slechte is (heb ik dat goed onthouden Freddy?).

Dan een kast voor een Aquastar Benthos 500. Deze horloges waren rond de tijd dat ze uitkwamen het summum (maar dat zeggen ze allemaal) van duikhorloges. Waterdicht tot 500 meter (ze waren er ook tot 1000 meter) maar deze Aquastar Benthos 500 horloges hadden nog een gimmick. Er zat een soort flyback minutenteller in. Bij het drukken op de kroon ging een extra minutenwijzer naar de 0 en zo kon men de duiktijd makkelijk en veilig bijhouden. Eigenlijk had het dus geen duikring nodig. Maar die zit er gelukkig wel op, ik vind de kast (42 mm kastdiameter) prachtig. Probleem is dat er een AS kaliber 2162 uurwerk in hoort dat door Aquastar van een opbouw werd voorzien voor de flyback minutenwijzer. Die kom je dus niet tegen. Aquastar bestaat nog (hoewel ik eerder denk dat ze weer bestaan), ik zal ze eens mailen. Wie weet.
Maar ik ga er van uit dat de kast ook waterdicht is zonder die opbouw, dus zonder die functie zou er iets heel aardigs van gemaakt kunnen worden, een soort MOD. Paar mooie dikke wijzers… Ik ga er eens over nadenken :slight_smile:
Met dank aan Wouter voor een hoop van de info over Aquastar!

En toen, op het laatste moment toen ik weg wilde gaan, zag ik ineens het Squale logo op een doosje! En in het doosje een (ik denk NOS met wel wat ligsporen) Squale 2003! Waterdicht tot 500 meter, zwart PVD kast en geschroefde kroon, goud(kleurige) lunet, een mooie zwartgrijze plaat. Alleen de wijzers begrijp ik niet maar die zijn ook origineel. Onder de dubbele bodem van het doosje lag de garantiekaart en een kaartje van de originele verkoper. Band en gesp blijken ook origineel… Komt niet uit 2003 maar de jaren 80 hoewel iemand op de garantiekaart als verkoopjaar 2003 had gezet. Tja, dat kan natuurlijk.

Uit een eerdere post over Squale: De geschiedenis van Squale, een Italiaans bedrijf, is niet helemaal duidelijk. Ze zijn in de jaren 90 van de vorige eeuw of zelfs pas begin eenentwintigste eeuw failliet gegaan. Squale (haai in het Italiaans en Frans) was een bedrijf dat kasten voor horloges bouwde en onder de naam van andere bedrijven (maar soms ook voor zichzelf) op de markt bracht. Je komt ze dus tegen onder de noemer Squale maar veel vaker met een andere merknaam. Maar wel altijd met het Squale logo op de plaat.
Squale was in staat kasten te bouwen die tot extreme diepte waterdicht waren. Ik heb wat gezocht en 200 meter is niets, in de hoogtijdagen van Squale, de jaren 60 en 70, maakten ze al horloges die van 500 tot 1000 meter waterdicht waren. Ze hebben zelfs een concurrerende versie van de Omega Ploprof gemaakt die er niet voor onder deed, boze tongen beweren zelfs dat de Ploprof gejat is van Squale… In ieder geval werden de horloges met een Squale kast veelal professioneel gebruikt en zijn daarom ook niet al te bekend.

De prijs was veel te laag voor een Squale maar ik moet toch afdingen, dat hoort bij het spel, en toen er nog eens 20% af ging bekroop mij het “inpakken en wegwezen” moment. Dit is een superaanwinst in mijn boekje, ik ben hier heel erg blij mee!

Al met al uiteindelijk toch een zeer geslaagde Rikketik! En ik kan al weer niet wachten op de volgende :smiley:

1 like

:slight_smile: Hoe krijg je het toch steeds weer voor elkaar :slight_smile:
Prachtig, die Squale.
Proficiat met je vondsten, maar met deze Italianse Haai bovenal!

Henrik, ik weet het nu zeker: je hebt een gave:D

Dat zijn weer een paar leuke aanwinsten. (tu)

Ik had een klein beetje verwacht toch nog die horlogemakers tafel hierbij te zien :smiley:

Groeten,

Martin

Verbazingwekkend toch maar weer wat je allemaal van die tafels weet weg te kapen. Ik kom vaak niet verder dan een paar bandjes of wat gereedschap, maar jij weet toch telkens wat bijzonders te vinden. Daar bij komt natuurlijk ook dat je over een aardige hoeveelheid kennis beschikt en weet wat je koopt.

Dat van dat auto horloge heb je volgens mij niet helemaal juist. Zoals hij in de auto gemonteerd zat, dwz met de plaat vertikaal is het beste en geeft de minste slijtage. Zoals hij nu op je tafel ligt is zowat de slechtste positie voor de Doxa.

Mooie score Henrik, vooral de Squale (tu)
Na drie kraampjes zag ik door de bomen het bos niet meer :smiley:

mvg, Frans

Jürgen Schreef:

Dat van dat auto horloge heb je volgens mij niet
helemaal juist. Zoals hij in de auto gemonteerd
zat, dwz met de plaat vertikaal is het beste en
geeft de minste slijtage. Zoals hij nu op je tafel
ligt is zowat de slechtste positie voor de Doxa.

En omdat hij waarschijnlijk al langer bijna horizontaal ligt dan vertikaal doet ie het niet goed meer, dat was het!

Altijd leuk, dit soort nieuwe aanwinsten! :slight_smile: Jij geniet daar echt van, hè?

Je hebt zo onderhand de grootste Squale verzameling op Aard…

Deze vondst vind ik fraai.

Die kast was blijkbaar geen slechte aankoop :smiley: http://cgi.benl.ebay.be/Aquastar-Diver-Chronograph-Case_W0QQitemZ130287886566QQcmdZViewItemQQptZUK_Jewelery_Watches_Watches_MensWatches_GL?hash=item130287886566&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=66%3A2|65%3A13|39%3A1|240%3A1318

Je hebt er gewoon een neus voor:#

Squale nette vondst!
wordt tijd datik weer eens ga

mooi werk
groet