Rikketik aanwinsten: deel 1, Molnija zakhorloge met een 3017 uurwerk

Vorige week heb ik op de Rikketik een paar leuke Russen op de kop getikt. Die heb ik al even vlug op het algemene deel laten zien, maar nu doe ik het nog even dunnetjes over op het daartoe bestemde gedeelte van die forum. Het nadeel is wel dat de leden die hier nooit komen dit nu wel missen:D

Het zijn twee Russische zakhorloges met een chronograaf, uit de jaren '50 en '60. Je ziet ze wel eens op de ‘baai’, maar absoluut niet vaak, dus ik was blij dat ze daar ‘zomaar’ tussen andere Russische ‘meuk’ lagen. Volgens Ceyp zijn ze uiterst zeldzaam, maar dat is een klein beetje overdreven, denk ik. Toch maar even naar de prijs vragen, hoewel ik vermoedde dat ze ruim boven mijn budget zouden zijn. Tot mijn stomme verbazing werd er een prijs genoemd waarvoor ik ze niet kon laten liggen. Zeker niet na nog wat van de prijs afgedongen te hebben.
Van mij mag de Rikketik dus in het huidige ‘format’ doorgaan, hoewel sommige mensen het meer een rommelmarkt vinden. Maar zonder de namaak natuurlijk…

Even een paar foto’s van het ‘stelletje’:

Ik zal beginnen met de Molnija met een 3017 caliber chronograaf uurwerk. Het is een zakhorloge, waar zoals gezegd het 3017 caliber uurwerk inzit. Dit uurwerk kennen we van de oorspronkelijke Strela’s uit de jaren '60 en '70, niet te verwarren met de moderne re-issues met het 3133 caliber uurwerk. Omdat het hier een zakhorloge betreft, is het uurwerk 90° gedraaid t.o.v. de Strela’s.
Het 3017 caliber is vanaf 1959 tot eind jaren '70 gemaakt in de 1ste Moskouse Horloge Fabriek, die vanaf 1964 ook bekend staat als ‘Poljot’. Er zijn er gedurende die tijd zo’n 100.000 van gemaakt. Verreweg de meesten werden in polshorloges ingebouwd. Ze werden ingezet voor de wetenschap, ruimtevaart, expedities, de spoorwegen en voor militaire doeleinden. Ook waren ze bestemd voor chronografen voor de binnenlandse markt en de export. Het caliber is een gemodifceerde nabouw van het Venus caliber 150/152 en gemaakt op Zwitserse machines.

Er zijn ook 3017 caliber uurwerken in zakhorloges gebouwd. Dit werd bij de Molnija fabriek gedaan in Tscheljabinsk in de Oeral. De uurwerken kwamen uit Moskou en werden bij Molnija in hun kasten gebouwd. Op het eerste gezicht lijkt het alsof de ruw matte stalen ring waar het uurwerk is ingebouwd niet hoort bij de verchroomde voor- en achterkant. Maar in de boeken en referentie websites in het net zo, dus het klopt.
Volgens Altmeppen werden deze zakhorloges gebruikt door officieren van de Russische marine op de onderzeeboten. Het serie nummer van dit uurwerk is 32388, wat ongeveer duidt op de productiejaren 1966/67.

Nu ja, genoeg ‘gekletst’ over dit horloge, nu wat foto’s:

Het volgende horloge bespreek ik in deel 2:D:D

Beste Tom,

dat zijn mooie vangsten! Zo zie je maar, als je je ogen open houdt (en je richt op een minder bekend verzamelgebied) er genoeg te ontdekken valt op de Rikketik. Wat ik me afvraag is hoe het komt dat tijdens de quartz-crisis er zoveel uurwerk mallen in Rusland terecht gekomen zijn. Weet jij hoe dit zit?

groeten van Stef

malus65 Schreef:

… Wat ik me afvraag is hoe het komt dat
tijdens de quartz-crisis er zoveel uurwerk mallen
in Rusland terecht gekomen zijn. Weet jij hoe dit
zit?

groeten van Stef

Is dat zo? Ik heb geen flauw idee :frowning:

Ziet er mooi uit en ook schitterende foto’s!!

Gefeliciteerd met deze aanwinsten!!