Nu een bespreking van het tweede horloge wat ik vorig weekend op de Rikketik gekocht heb. Dit tweede horloge is eigenlijk de leukste. Voor mij is het een soort ‘Henrik-aanwinst’
Op de beurs had ik al gezien dat er de productie code 2-52 op het uurwerk stond, dat staat voor: 2de kwartaal 1952. Bij thuiskomst keek ik natuurlijk ‘even’ in de boeken die ik over deze horloges heb (Ceyp en Altmeppen) en daar zag ik de de productie ook in dat kwartaal is begonnen! Ik had nog helemaal niet naar het serienummer gekeken, dus uiteraard toch maar even het horloge weer opgemaakt en wat bleek: het was serienummer 00145! En dan te bedenken dat er zo’n 60.000 van gemaakt zijn. Dit is dus echt een van de eersten! Is dit nu een Henrik-aanwinst of niet!
OK, terug naar het uurwerk: dat is een caliber ChK-28. Dit caliber heeft als basis het caliber ChK-6 ( of YK-6) wat ook in de Molnija zakhorloge gebruikt wordt. Altmeppen noemt dit horloge dan ook de ‘Molnija-Queen’. Op dit caliber is een chronograaf module gebouwd en het geheel heet dus een ChK-28.
Een ander leuk detail is dat vlak na de introductie van dit zakhorloge, in de herfst van 1952, er een paar veranderingen aan de chronograaf module zijn doorgevoerd. Er zijn dus twee typen: het eerste type, dat slechts ongeveer een half jaar gemaakt is en het tweede type dat vanaf de herfst 1952 tot aan het einde van de productie gemaakt is. Ik zal straks de verschillen laten zien.
Op mijn horloge kan je nog net de productie code van het basis caliber zien en dat is ook 2-52. Hij is dus helemaal goed!
OK, de foto’s:
Nu het uurwerk:
Hier het serie nummer: 00145!
Ik kom nog even terug op de verschillen tussen het eerste type uit eerste productie maanden van de ChK-28 en de veranderingen in de chronograaf module die in de herfst van 1952 werden aangebracht. De verschillen zijn:
-
Op de platine van de chronograaf module bij de pusher zit bij het tweede type een trog-vormige sleuf. Het is niet duidelijk waarom dit gedaan is. Het lijkt geen functie te hebben.
-
Er zit ook nog een extra gat in de platine van de chronograaf module. Hierdoor kan je bij het palletje komen dat de veer tegen houdt bij het opwinden en kan je de veer laten ‘aflopen’ zonder de hele chronograaf module te hoeven demonteren.
Op ‘mijn’ horloge zijn deze modificaties niet te zien, er staat 2-52 zowel op het basis caliber als ook op de opbouw chronograaf module, dus ‘mijn’ horloge is helemaal goed!
Hieronder kan je de verschillen zien aan de hand van een foto van zo’n horloge van Mark Gordon http://www.ussrtime.com/. Bovenstaande nummers komen overeen met de nummers op de foto van Mark’s horloge.
Mark’s horloge met de modificaties.
Mijn versie, zonder de modificaties.
Tot slot nog even een familie foto:
Bedankt voor het kijken!