Rikketik aanwinsten: deel 2, 'Molnija-Queen' zakhorloge met een ChK-28 uurwerk

Nu een bespreking van het tweede horloge wat ik vorig weekend op de Rikketik gekocht heb. Dit tweede horloge is eigenlijk de leukste. Voor mij is het een soort ‘Henrik-aanwinst’:smiley:

Op de beurs had ik al gezien dat er de productie code 2-52 op het uurwerk stond, dat staat voor: 2de kwartaal 1952. Bij thuiskomst keek ik natuurlijk ‘even’ in de boeken die ik over deze horloges heb (Ceyp en Altmeppen) en daar zag ik de de productie ook in dat kwartaal is begonnen! Ik had nog helemaal niet naar het serienummer gekeken, dus uiteraard toch maar even het horloge weer opgemaakt en wat bleek: het was serienummer 00145! En dan te bedenken dat er zo’n 60.000 van gemaakt zijn. Dit is dus echt een van de eersten! Is dit nu een Henrik-aanwinst of niet!

OK, terug naar het uurwerk: dat is een caliber ChK-28. Dit caliber heeft als basis het caliber ChK-6 ( of YK-6) wat ook in de Molnija zakhorloge gebruikt wordt. Altmeppen noemt dit horloge dan ook de ‘Molnija-Queen’. Op dit caliber is een chronograaf module gebouwd en het geheel heet dus een ChK-28.

Een ander leuk detail is dat vlak na de introductie van dit zakhorloge, in de herfst van 1952, er een paar veranderingen aan de chronograaf module zijn doorgevoerd. Er zijn dus twee typen: het eerste type, dat slechts ongeveer een half jaar gemaakt is en het tweede type dat vanaf de herfst 1952 tot aan het einde van de productie gemaakt is. Ik zal straks de verschillen laten zien.

Op mijn horloge kan je nog net de productie code van het basis caliber zien en dat is ook 2-52. Hij is dus helemaal goed!

OK, de foto’s:

Nu het uurwerk:

Hier het serie nummer: 00145!

Ik kom nog even terug op de verschillen tussen het eerste type uit eerste productie maanden van de ChK-28 en de veranderingen in de chronograaf module die in de herfst van 1952 werden aangebracht. De verschillen zijn:

1. Op de platine van de chronograaf module bij de pusher zit bij het tweede type een trog-vormige sleuf. Het is niet duidelijk waarom dit gedaan is. Het lijkt geen functie te hebben.

2. Er zit ook nog een extra gat in de platine van de chronograaf module. Hierdoor kan je bij het palletje komen dat de veer tegen houdt bij het opwinden en kan je de veer laten ‘aflopen’ zonder de hele chronograaf module te hoeven demonteren.

Op ‘mijn’ horloge zijn deze modificaties niet te zien, er staat 2-52 zowel op het basis caliber als ook op de opbouw chronograaf module, dus ‘mijn’ horloge is helemaal goed!

Hieronder kan je de verschillen zien aan de hand van een foto van zo’n horloge van Mark Gordon http://www.ussrtime.com/. Bovenstaande nummers komen overeen met de nummers op de foto van Mark’s horloge.

Mark’s horloge met de modificaties.

Mijn versie, zonder de modificaties.

Tot slot nog even een familie foto:

Bedankt voor het kijken!

7 likes

Gaaf en al helemaal als je ook weet wat je hebt!! Bedankt voor het delen. (tu)

Ook dit is een mooi exemplaar,zeker met zo’n goed informatief verhaal erbij.
Je moet alleen even die subdial terug op zijn plaats zetten:)

Aad A Schreef:

Je moet alleen even die subdial terug op zijn
plaats zetten:)

Vergeet niet: het is een Russisch horloge: met wat Wodka op, lijkt het allemaal dik in orde:D:D:D

Dat zijn prachtige aanwinsten Tom. (tu)(tu)(tu)
Op Ebay hoef je niet eens meer te kijken vanwege de hoge prijs.
Ze zijn beide in heel mooie staat.
De Molnia verzameling begint al flink te groeien, er bestaan nog veel meer leuke modellen, hoor.:wink:
Veel plezier met je nieuwe aanwinsten.
Groeten, Chris.

Mooie aanwinsten Tom, gefeliciteerd (tu)
het leek wel een deja vu, want een paar jaar geleden heb ik twee precies dezelfde klokjes op de Rikketik gekocht, ook in één koop!

De Molnija YK-28 vind ik het leukste model, zeker zo’n vroeg exemplaar, het type heet (voorzover ik altijd begrepen heb) “Kapitanskie”, een verwijzing dat het voor een onderzeeboot kapitein bedoeld was??

De minutentelveer ziet er een beetje vreemd uit, maar misschien was dat origineel bij de eerste modellen, andere hebben gewoon rechte veertjes, zonder knik).

Geen idee of ik het goed zie op de foto (in het erste deel) maar er zitten toch wel 2 achterdeksels op niet alleen het binnendeksel??

Heel leuke aanwinsten voor je kollektie, zuinig op zijn!

Groet,
Paul

ook dit is weer een fraaie aanwinst. Kan me voorstellen hoe blij je ermee bent. veel plezier ervan!

gr Jaap

Hallo Tom, bedankt voor je post! Ook dit zijn weer interessante horloges en het is helemaal leuk dat je er ook verstand van hebt en zodoende het één en ander met met ons kan (wil) delen.

Paul K Schreef:

Mooie aanwinsten Tom, gefeliciteerd (tu)
het leek wel een deja vu, want een paar jaar
geleden heb ik twee precies dezelfde klokjes op de
Rikketik gekocht, ook in één koop!

Ze zijn zeker heel leuk, ik ben er ook best blij mee:D

De Molnija YK-28 vind ik het leukste model, zeker
zo’n vroeg exemplaar, het type heet (voorzover ik
altijd begrepen heb) “Kapitanskie”, een verwijzing
dat het voor een onderzeeboot kapitein bedoeld
was??

Het wordt door Altmeppen een horloge voor officieren genoemd.
De Molnija met 3017 werd wel in U-boten geruikt, dus waarom deze niet?
De benaming “Kapitanskie” ken ik niet, maar dat zegt echt niets:D

De minutentelveer ziet er een beetje vreemd uit,
maar misschien was dat origineel bij de eerste
modellen, andere hebben gewoon rechte veertjes,
zonder knik).

Ik heb even bij andere ChK-28 op het web gekeken: die zijn allemaal recht.
Dus het veertje hoort gewoon recht te zijn.

Geen idee of ik het goed zie op de foto (in het
erste deel) maar er zitten toch wel 2
achterdeksels op niet alleen het binnendeksel??

Er zit ook een binnendeksel op:

Heel leuke aanwinsten voor je kollektie, zuinig op
zijn!

Reken maar!

diashock Schreef:

Op Ebay hoef je niet eens meer te kijken vanwege
de hoge prijs.

Dat is mijn vrouw helemaal met ze eens:D
Heb ik weer tijd voor andere dingen…
Maar het klopt wel: eBay begint echt duur te worden:(

De Molnia verzameling begint al flink te groeien,
er bestaan nog veel meer leuke modellen, hoor.:wink:

Ja, ik vergeet vaak dat ik er nog eentje heb:

Het wordt tijd voor een opbergdoos voor zakhorloges!

1 like

@anon69152993na K:

Ik denk, ik had nooit van de naam ‘Kapitanskie’ gehoord, dus ik vraag het even op WUS. Komt één van de forumleden met een oude post van jouw waarin je verteld over de aankoop van jouw horloges. Het is inderdaad voor jouw een ‘deja-vue’:smiley: Bij mij ging het precies zo:D

Het was toen Tammo die toen de naam ‘Kapitanskie’ liet vallen. Nog even verder op WUS gezocht: ja hoor het klopt, het horloge wordt inderdaad’Kapitanskie’ genoemd(tu)

Trouwens, weet iemand van Tammo af, hij heeft al bijna twee jaar niet gepost.

Tom,

Gefeliciteerd, dat zijn twee fantastische horloges en twee mooie stukken geschiedenis!

Groet,

Alex

Hallo Tom de mazzelaar :~
Het is echt mooie chronograaf en leerzaam uitleg, dank:}
Groetjes
Iwan

kaleiwan Schreef:

Het is echt mooie chronograaf en leerzaam uitleg,

Dank je Iwan, ik heb trouwens hiervoor dankbaar gebruik gemaakt van de artikelen van Altmeppen uit Uhren Magazine die je me op pdf gestuurd hebt:D

Dus dank gaat ook naar jou uit(tu)

Zo zie je maar hoe belangrijk is om mogelijkheden / kennis:# te delen en uitwisselen.
Nou dat maakt mijn dag extra leuk:).
Groetjes
Iwan

Mooie aanwinsten Tom!
Lijken mij uitzonderlijke vangsten! Kun je misschien ook iets over de onstaans geschiedenis van deze uurwerken vertellen? Zijn dit ook uurwerken gebaseerd op Zwitserse voorbeelden? Bij bijvoorbeeld de 3313 zie je erg veel gelijkenissen met een Valjoux 7730, en uiteindelijk de Venus 188. Ik vind het altijd fascinerend hoe ontwerpen die goed zijn eigenlijk de hele wereld kunnen afgaan.

Prachtige foto ook van de familie. Vooral de meest linkse, met de grote seconden register vind ik erg mooi!

Groeten,
Michiel

Heb beide op de Rikketik al in m’n handen gehad, maar met zakhorloges heb ik niet zoveel, net als met Russen.
De chemie ontbreekt gewoon;), maar wens je toch heel veel plezier met deze twee nieuwe aanwinsten!(tu)

Hallo Michiel,

Of ze uitzonderlijk zijn? Dat niet, je ziet ze af en toe op eBay.
Maar ik vind ze gewoon erg leuk en je ziet toch veel vaker Zwitsers en Japanners dan Russen:D

Over de uurwerken op de familiefoto:

De bovenste is een horloge uit de 2de Moskouse Horloge Fabriek en komt uit 1939. Het uurwerk is een z.g. Type-1, dit is van origine een caliber dat door Dueber-Hampden Watch Co. in de USA gemaakt werd. De complete productielijn met alle onderdelen is door de Sovjets in 1930 gekocht en naar Moskou gebracht. Hier het ‘complete’ verhaal: http://www.horlogeforum.nl/read.php?19,245123,245123#msg-245123

De linker is dus een Molnija met een 3017 uurwerk uit 1ste Moshouse Horloge Fabriek. Dit is een gemodifceerde nabouw van het Venus 150/152 caliber en gemaakt op Zwitserse machines. Hetzelfde uurwerk zit ook in ‘gewone’ Russische chronografen uit de jaren’60/'70:

http://i10.photobucket.com/albums/a133/tvreeken/horloges/3017_collection.jpg][img]http://i10.photobucket.com/albums/a133/tvreeken/horloges/th_3017_collection.jpg[/img

(Click to enlarge)

De onderste is een Molnija horloge uit 1949, het uurwerk is een ChK-6. Ik heb gelezen dat het een nabouw is van een Cortebert (616?), maar dat moet ik nog eens uitzoeken. http://www.horlogeforum.nl/read.php?19,183035,183035#msg-183035

http://i10.photobucket.com/albums/a133/tvreeken/horloges/molnija-1949-movement.jpg][img]http://i10.photobucket.com/albums/a133/tvreeken/horloges/th_molnija-1949-movement.jpg[/img

(Click to enlarge)

In de rechter, de Kapitanskie, heeft hetzelfde ChK-6 uurwerk waarop een chronograaf module is opgebouwd.Het heet dan een ChK-28.

http://i10.photobucket.com/albums/a133/tvreeken/horloges/molnija_queen_movement.jpg][img]http://i10.photobucket.com/albums/a133/tvreeken/horloges/th_molnija_queen_movement.jpg[/img

(Click to enlarge)

Hoi Tom,

Was vandaag op de Rikketik geweest en kwam deze NOS chronograaf tegen met, met originele doos en attest met een stempel van Russische marine. Het is uit een erfenis en is door die persoon zo ± 20 jaar geleden gekocht uit mariene voorraad :smiley: :heart_eyes:

7 likes

WOW Iwan :open_mouth:
wat een vondst zeg, prachtige chrono, echt heel zeldzaam, volgens mij heb ik zoiets enkel nog maar in één van de Uhren Magazin artikelen van Altmeppen gezien!
Fantastische aanwinst, gefeliciteerd!

Oh ja: Als je 'm ooit kwijt wilt, heb ik nog wel een paar Minerva’s te ruil :grinning:

Groet,
Paul