WOW Iwan
wat een vondst zeg, prachtige chrono, echt heel zeldzaam, volgens mij heb ik zoiets enkel nog maar in één van de Uhren Magazin artikelen van Altmeppen gezien!
Fantastische aanwinst, gefeliciteerd!
Oh ja: Als je 'm ooit kwijt wilt, heb ik nog wel een paar Minerva’s te ruil
Nee hoor, ik zal vast niet huilen na zo’n ruil
Serieus, het is een heel zeldzaam horloge, ook al omdat ze nooit voor het “gewone” publiek te koop zijn geweest; ik neem aan dat er veel meer zakhorloges als polshorloges gemaakt zijn met dit kaliber; er was (later) trouwens ook een grote Molnija pols-chronograaf met een 3017 (Strela) uurwerk.
Bijgaand, ter info, een scan uit één van de artikelen van Altmeppen, uit Uhren Magazin 10/1998 over de YK-28:
Wow, dat is een mooie vangst! Gefeliciteerd zeg! Heb je ook een foto van het uurwerk?
Ik ben benieuwd of deze het eerste type uurwerk heeft of met die met het ‘service-gaatje’.
En inderdaad, met deze kast is het een heeeele goede vangst! En, hij is in goede handen gekomen!
Ik ben er blij me en of ik het ga dragen weet ik nog niet, maar zou eerst een goede band moeten hebben.
Ik zal het een dezer dagen openmaken voor een foto.
Groeten Iwan
Zo kom je een en ander te weten
het papiertje is een attest certificaat zo als ( COSC certificaat voor uurwerken in horloges )
Dit is wat op de voorpagina staat;
Министерство машиностроения и приборостроения союза CCP (Главмяспром)
Ministerie van machinebouw en instrument van de USSR 1942 – 1957 (Glavmyasprom)
Аттестат
на kaрmaнныe часы с cekyhдomerom
Attest certificaat
Zakhorloge chronograaf met stopwatch functie
“28ЧK “
Die werd getest en geregistreerd door de;
Ministerie van machinebouw en instrument van de USSR 1942 – 1957 (Glavmyasprom) voor de Zakhorloges met chronograaf of stopwatch functie
Dit heb ik gevonden in het archief http://libinfo.org/index/index.php?id=7628
en dit is een "vertaling "
534. Algemene Administratie van de productie-uren (Glavchasprom) van het ministerie van Instrumentatie en automatisering van de Sovjet-Unie. 1942 - 1957
Stichting: 8247
Categorie: 3
Inventaris: 4
Ed.hraneniya: 792
Case: 1558
Datum: 1942 - 1957
CREATE. 1942 gezicht. 1957
Vroegere namen en onderschikking
5 de Main directie van de USSR Volkscommissariaat mortel wapens. 1942 - 1946
Algemene Administratie van de productie-uren (Glavchasprom) Volkscommissariaat van machinebouw en instrument van de Sovjet-Unie (1946)
Ministerie van machinebouw en instrument van de Sovjet-Unie (1946 - 1956)
Ministerie van Uitrusting en automatisering van de Sovjet-Unie (1956 - 1957)
NSA aan het fonds: een fonds van historische informatie, het voorwoord van voorraden
Dit is het uurwerk met het ‘service-gaatje’, was ook wel te verwachten (1954)
Maar je weet het maar nooit met die Russen, toch?
Ik heb nog even in de tentoonstellingscatalogus van Altmeppen gekeken. Hij vermeldt wel dat er een uitvoering is die om de pols wordt gedragen, maar heeft er geen foto van.