Wellicht iets te enthousiast geweest bij de aanschaf van een Breitling Geneve Datora. Op Ebay heb ik een exemplaar gevonden, waarbij ik ervan uitga dat dit de goede uitgave is (maar ook dat is maar een veronderstelling):
Dit is het exemplaar wat ik gekocht heb:
Ik viel voor het complete plaatje. De wijzerplaat en de kast zien er nog fantastisch uit en het felrode bandje (moest er eerst even aan wennen) past er ook uitstekend bij.
2 verschillen zijn meteen zichtbaar:
de kleine wijzer van de linker subdial
het grijze kadertje om de letters uhp (op de foto hieronder is dat beter te zien)
Ik heb ondertussen al veel Breitlings met verschillende kleine wijzers gezien, maar in de meeste gevallen hebben de wijzers dezelfde vorm, maar kunnen ze wel van kleur verschillen (de ene wit de ander rood). Toch heb ik het vermoeden dat die van mij niet klopt. De wijzerplaten lijken - op dat kadertje na dus - erg veel op elkaar, waarbij de Ebayverkoper over zijn horloge zegt: “original tritum markers had aged to a yellowish patina.”
Het horloge is trouwens uit de kast te halen, maar om bij het uurwerk te komen zal het glaasje eraf gehaald moeten worden. Mijn horlogemaker is er echter van overtuigd dat het wel goed zit.
Nog maar wat foto’s, want ondanks alles vind ik het een heel erg mooi horloge:
Ik kan het op geen enkele manier onderbouwen. Maar ik heb het gevoel dat jouw horloge een paar jaar jonger is dan het Ebay exemplaar. Het komt wellicht ondermeer door de kastvorm en het omkaderde UPH.
Ook de kleine wijzer zou, mijns inziens, kunnen kloppen. Qua vorm lijken zowel de witte wijzers als de oranje wijzers bij elkaar (breed naar smal). Ik vind het in ieder geval mooier dan bij het ebay exemplaar.
Ik zou me geen zorgen maken Duco, het horloge is er in vele uitvoeringen en die van jou ziet er erg goed uit. Wat wel een goed idee is om te zien of hij (waarschijnlijk) geheel origineel is, is 'm open te maken en te kijken of het (Valjoux) uurwerk en kastbodem van binnen gemarkeerd zijn. Ook als dat niet zo is wil dat nog niet alles zeggen, niet al te lang na de productie van deze horloges is Breitling failliet gegaan. Ik kan mij voorstellen dat er in de nadagen niet altijd even secuur met voorraden is omgesprongen.
Wat ik een keer gedaan heb met een vintage Breitling is een vraag over het horloge gesteld aan de importeur. Kosters.
Ik heb toen foto’s gestuurd van de achterkant en de voorkant, en gevraagd of ze me konden helpen iets over dat horloge te vertellen.
De volgende dag had ik al een antwoord wat voor jaartal en type…
Hebben met toen snel en leuk geholpen, doen ze graag volgens mij.
Bedankt voor alle reacties! Ik ben nog steeds ontzettend blij met mijn horloge en ik maak me eigenlijk niet eens zo druk om dat ene wijzertje. Sterker nog: ik vind het horloge zoals het nu is met dit witte - iets smallere - wijzertje zelfs mooier!!
Ik kom nu goed weg, maar mocht ik de volgende keer op de Rikketik iets willen kopen, dan schakel ik meteen wat mensen van het forum in. Met z’n allen staan we natuurlijk een stuk krachtiger!
Ik ben wel benieuwd naar de achterkant en de binnenkant van het deksel en of er Breitling op het uurwerk staat. Deze kast heb ik in ieder geval nog nooit gezien bij een Datora uit deze tijd, maarrrrrr dan zegt natuurlijk niet alles.
Verder vind ik het een mooi horloge, ook al is die kleine witte wijzer niet origineel.
Dus gelukkig toch nog gewoon een mooie vintage Breitling met weliswaar 1 verkeerd wijzertje maar dat kun je ook zien als een mooie persoonlijke modificatie. Ik ben wel erg geschrokken van het verhaal van de Rolex met een nepkast met hier en daar echte onderdelen. hier zou ik zelf echt intrappen en het nooit doorhebben tot ik hem zelf verkoop of voor een beurtje weg zou brengen.
Als je niet te veel betaalt heb lijkt het mij nu dus gewoon een mooie aanwinst!
Inderdaad, dit Datora model is rond eind de jaren 1960. Zoals ik die ken heeft de linker wijzertje een blokje in de witte kleur.
Prachtige horloges overigens.
Mooi ding ;). Mag ik vragen wat je ervoor hebt
betaald?
greetzzz
Ik heb er 500 euro voor betaald. Ik heb nog steeds het idee dat dat een redelijk prijs is, aangezien het horloge in een hele goede conditie verkeerd. Mocht dit echter niet zo zijn, laat me dan maar lekker in die waan! :+