Rikketik, het plezier en de aanwinsten!

Met groot plezier ben ik weer over de Rikketik geslenterd, ik had eindelijk weer eens alle tijd! Nog wat bekende mensen tegen gekomen, was weer eens echt heel erg genieten!
Mijn vrouw wilde eerste ook mee maar dat heb ik haar verboden, na drie kwartier heeft ze het gezien en gaat zeuren. Dan is de lol er snel af. Daarbij, wil je een spontane aankoop doen moet je ook je vrouw niet bij je hebben. Ik moest voor het verbieden natuurlijk wel betalen, ik heb vanmiddag de keuken opnieuw geverfd. :smiley:

Hierbij presenteer ik mijn aanwinsten van de Rikketik, waarbij twee erg aardige dingen:

Helemaal links een Mildia automaat, een horloge in een nog zeer mooie staat met een nog veel mooiere automaat. Alleen de datum doet het niet maar dat komt nog wel.
Linksboven een Henri Moser & Cie. Dat is nmm een echte vondst! Kreeg ik bij de militaire horloges erbij! Moser & Cie is onlangs nog hergestart, het was een goed merk.
Het horloge daaronder kreeg ik daar ook bij, een Fortuna. Nooit van gehoord maar vond ik erg mooi, mist wel de kroon… Dan drie bandjes, twee voor als je ze nodig hebt, 1 voor tijdens het wk.

De 5 horloges rechts naast de twee bandjes zijn allemaal van Montilier, wie hier al wat langer post weet dat ik die koop voor een Zwitserse vriend die specifiek dit merk verzameld. Wat aan dat omgebouwde zakhorloge rechtsonder heel aardig is is het uurwerk. De stenen daarin zijn saffieren! Staat echt heel erg mooi. Het is sowieso een prachtig uurwerk, 18 steens en er staat Cal. 68 in. Ondanks dat er Montilier op het uurwerk staat denk ik niet dat het ook een Montilier kaliber is. Iemand een suggestie?

Toevoeging: Wat trouwens wel aardig was, was dat ik de 4 rechter Montiliers, de H. Moser & Cie en de Fortuna in een lot heb gekocht. Er stond, toen ik net weg wilde gaan, een Rus z’n handel uit te laden. De man sprak geen woord buiten de deur behalve prijzen in het Duits en hij kon vertellen welk merk het was maar dat is in het Russisch misschien wel hetzelfde :smiley:
Dat was moelijk afdingen, maar het is toch gelukt. Hij wilde 40 euro per stuk voor de militaire Montiliers en verder begreep ik 'm niet maar ik heb uiteindelijk 120 euro betaald voor de 6. Dus in mijn ogen drie gratis :smiley:

Ik zat er gezellig tussen de klokkenhandelaren, op een zeer goede plek vlakbij de ingang.

Zaterdag/zondag avond/nacht/ochtend gewerkt aan mijn winkeltje… ik doe het erbij.
Inventarisatie van de handel (typenummer, serienummers, kostprijzen)
Verkoopprijzen bepaald (soms lager dan normaal), prijslijstje opgesteld
Labels ontworpen, met type+serienummer geprint en gelamineerd + uitgesneden
Kaartjes ontworpen, geprint, gelamineerd en gesneden
Presentatiebakken bedacht en gemaakt (kubus vd Praxis, diagonaal gezaagd, bodem erin, foam bij meubelstofferder gehaald en boeltje mee bekleed, 4x8 cm blokken eruit gesneden voor de klokken).
er werd gewaarschuwd voor diefstal, dus een anti-diefstel hekwerkje gemaakt voor als ik koffie zou gaan halen.

Al met al lag ik na 5 uur 's ochtends in mijn bedje.

Om 5 over 9 aangekomen. Op het parkeerterrein achter de hal stond een XM klote geparkeerd, ik heb dus ook nog een klein streepje op mijn deur door een bumper…
Haastig door de hal heen, dit was het uitzicht vanaf mijn stek:

Uitgestald met de diefstalbeveiliging er nog op:

Daar ik me wel vermaakte heb ik de dag zonder koffie doorgebracht; ik ben bij mijn Seiko’s gebleven. Omzet viel me tegen, maar is wel te begrijpen. Weinig jeugdige mensen, meer mensen die voor de klokken komen. Gek genoeg is het fenomeen “monster” niet echt bekend bij de standaard Rikketik-bezoeker.
Ook nog redelijk wat forummers van beide kante ontmoet, leuk om de gezichten achter de nicks te zien.
Ik denk dat ik er nog wel vaker zal zitten, maar dan met meer gemodificeerde monsters en SKX009/007’s (waren nl allemaal verkocht de afgelopen twee weken).

Nadeel is wel dat ik de beurs zelf niet op ben geweest, maar volgende keer kom ik vroeger en is dat ook geregeld :slight_smile:

Ik heb je kaartje… Maar er niet aan gedacht dat jij dat zou zijn… stom :sunglasses:

Fraai inderdaad, die saffieren. Da’s nog eens wat anders dan geblauwde schroefjes! Ik heb me al wel eens afgevraagd waarom men alleen robijn zou gebruiken… Saffier wordt ook industrieel gemaakt en volgens mij harder dan robijn (denk aan de goedkopere pickup naalden).

Leuk mannen. Henrik als op die Fortuna een kroon hebt gezet en je wilt hem ooit kwijt… ik vind m wel mooi al weet ik niet wat de diameter is… Die Moser en Cie is inderdaad een goede aanwinst, ziet er mooi uit hoor.
Robbie, je zaakje gaat vanzelf lopen als je vaker komt denk ik. Ze herkennen je dan en nemen er meer aandacht voor. Wel leuk in elkaar geknutseld die presentatiekist! Ik was er helaas niet maar zal er 15 juli zijn.

Coen

Je bent weer lekker bezig geweest Henrik! :smiley:

Dat onderste mooie horloge heeft denk ik wel degelijk een Montilier Kaliber 68:

alleen dus met een deksteentje op het ankerwiel.

Ik was ook nog even in Houten, de drukte viel me nog redelijk mee; helemaal niks gekocht (echt heel bijzonder!); heb wel nog een memorabel moment meegemaakt, toen ik maar liefst 3 Russische Kirova “Tutima” chronografen met het Urofa 59 kaliber plus ook nog een “Type 1” chrono zakhorloge tegelijkertijd in mijn handen had bij een Poolse (??) verkoper; helaas allemaal wat te duur voor een"knieperd" als ik! :smiley: :smiley:

Groet,

Dit lezend wil ik echt nog een keer naar de Rikketik. Ik riep thuis dat ik de eerstkomende zaterdag wou gaan, maar dan moet ik klussen in ons nieuwe huis. Ik denk dat het een zaterdag in het najaar wordt…

Gerwin

kijk en huiver… :wink:

Dit was een koopje, en waarom… wat kost ie meneer? zegt die duitse verkoper: die uhr is fur bastler und so und so.
Naja de prijs was een kwart van een normaal bedrag daarom hebik dus de gok gewaagd.

De urenwijzer werd niet meegenomen en de calenderwijzers idem dito.

Oplossing en de meevaller voor mij:

wijzerplaat zat niet vastgespied dus de wielen lagen er los onder en geen bladveren meer aanwezig, dus wat krijg je dan . LOL. :wink:

De minuten/urenwijzers zal ik nog een keer vervangen voor een paar goede dit is amateuristische prut.
Maar goed…
Dit is voor mij het plezier!!!

hoi henrik

je hebt aardig ingekocht, ik zei ook al tegen mijn vrouw “als je oud spul zoekt keuze genoeg”.
de blauwe saffieren zien er ook mooi en apart uit (tu)

joost

Dus toch! Ik twijfelde omdat ik al heel wat Montiliers voorbij heb zien komen maar dit was toch wel de mooiste. Meestal is het wat eenvoudiger van uiterlijk. Heb jij enig iedee waarom er voor saffiere stenen is gekozen? Het lijkt mij niet standaard op dit kaliber.

Hendrik je bent weer goed uit de verf gekomen!

Was helaas niet in de gelegenheid om naar de beurs te gaan.
Maakt het ook steeds moeilijker. Als ik lees wat er allemaal te koop word aangeboden,
daar moet ik als leek uit zien te vinden wat echt / nep is. Met het risico…

ik denk dat die saffier-lagersteentjes puur voor 't uiterlijk zijn gekozen, tenslotte is dit een uurwerk in “soigné” uitvoering, dus puur voor 't mooie gemaakt (van vrijwel alle fabrikanten zie je deze “luxe” uitvoeringen wel eens) het is de eerste keer dat ik blauwe lagersteentjes zie.
Het is trouwens niet zo dat synthetische rubis altijd rood zijn, ze bestaan ook in kleurloos en rose, zou het misschien mogelijk zijn dat ze deze ook in 't blauw gemaakt hebben??
Het is hoe dan ook een geweldig mooie aanwinst! (tu)

Heel erg fraai Mario! zulke mazzeltjes daar droomt iedereen dus van, als blijkt dat zo’n “opknapper” met een kleine ingreep weer OK werkt is 't plezier alleen maar groter.
Van zo’n stuk zou ik trouwens niet eens de prijs durven vragen :slight_smile:
Gefeliciteerd met je aanwinst! (tu)

Ik heb me er ook wel weer vermaakt, u mag weer raden:

En ook dit soort vonsten voor nog geen tientje maken de dag:

Yaffle

Mag ik eerlijk: Ik vond het deze keer niet echt spectaculair !!! Het was deze keer wat kleiner als de vorige keren.
Desondanks: toch weer leuk om eens op een plek rond te lopen waar zulke liefhebbers van horloges rondlopen.

oehf die band is echt super mooi! om je vingers bij af te likken!

Ben Zondag van 11 tot 4 uur op de beurs geweest, weer een hoop gezien en ook eens z’n supergroot horloge
omgedaan, een nieuwe Aristo 55mm BeobachtungsUhr , de eigenaar had zelf een originele om (Rutten Watches)
prijs was 800 euro , stond niet eens gek, ga me maar eens verder kijken naar dit formaat horloges.

Heb begrepen van deelnemers dat de eerste Rikketikbeurs in Februari altijd 2x groter is opgezet dan de beurzen in Mei en Juli.
Heb me wel een paar keer in moeten houden om wat fraaie horloges aan te schaffen, maar er staan er nog zoveel op mijn watchlist dat ik me moest beperken tot wat horlogebandjes.

Zie dat Henrik zich ook heeft weten in te houden :smiley: :smiley:
krijgen we nog wat grotere foto’s t.z.t van je vondsten Henrik ? ben benieuwd.

Ga in Juli zeker weer op bezoek op de Rikketik, vond 't trouwens nog knap druk deze keer.

André

Prachtig horloge Mario (tu) en super dat je 'm ook weer goed op gang hebt gekregen (tu)
kun je misschien nog een fotootje van het uurwerk van de zijkant nemen ?
lijkt me een franse spillegang gemaakt voor één of andere maharadja in India.
ben je er al achter wie maker OHD was ?

Groet André

Het is inderdaad een oosterse scene Andre, goed gezien!
Het is een zwitsers zakhorloge, gezien de pilaren en de bouwstijl, ik ben helaas nog niet achter de identiteit van de maker.

Ik heb net nog een paar plaatjes geschoten…







Damn that’s looking good!

Ik heb van de Henri Moser & Cie vanochtend wat grotere foto’s gemaakt dus u vraagt…
33mm z.k., tikt lekker weg. Jammer van het scheurtje in de plaat maar ach. Wie durft er een leeftijd aan te geven? Ik schat 1915 tot 1925.

Ik zal vanmiddag nog even wat foto’s maken van de rest maar ben nu even bezig met de verkoop van mijn huis :slight_smile: