Rikketik, het was weer geweldig!

Ik had een vol programma afgelopen zondag! Mijn vrouw vond het gelukkig niet erg dat ik het grootste gedeelte van de dag afwezig zou zijn, dat was een meevaller. Om 11 uur begon een schietwedstrijd waarbij ik beloofd had te helpen… dus als een haas naar (en door) de Rikketik!

Om 9.15 was ik er, de eerste mensen met dozen vol (meestal klokken) vertrokken reeds. Binnengekomen was de grote hal weer helemaal vol, niet zo zeer met bezoekers maar met handelaren en tafels. En dat is ook wel eens fijn als het niet zo druk (en dus warm) is. Tot mijn verbazing was er ook een klein zaaltje achter de koffiecorner. En na enig twijfelen daar maar eens naar binnen. Ik liep erg onlogisch eerst de middelste rij in, zigzaggend. En terwijl ik mij afvroeg waarom ik zo liep (het zal het lot wel zijn geweest), stond ik ineens voor een tafeltje met twee een beetje bedroefd kijkende mannen. Bleek dat ze de verzameling van de overleden broer van 1 van de twee aan het verkopen waren. Tja, dat is natuurlijk niet leuk.

Op hun tafel lagen veel zakhorloges uit eind 19e, begin 20e eeuw en wat horloges. Mijn oog viel al snel op een horloge met een extra knopje. Het kan me niet schelen wat de functie is maar als een mechanisch horloge een extra knopje heeft begint er bij mij al iets te kriebelen. Dat heeft het namelijk ook een extra functie! En dat kan soms heel leuk of raar zijn en daar hou ik van!
Het horloge was in bijna nieuwstaat en op de plaat stond Tempora Minu-Stop. Minu-Stop… dat kende ik al ergens van. Ik heb namelijk een Laureat Park-Uhr, zo’n horloge met zo’n grote ronddraaiende schijf op de bovenste helft van de plaat die aangeeft hoe lang je al op je parkeerplaats staat zodat je ook weet wanneer de parkeertijd verstreken is. Typisch jaren 50/60 nonsense-functie! Op mijn zoektocht naar meer info over dat horloge kwam ik bij de meeste van die horloges ook de term Minu-Stop tegen als naam voor het type.
Dus de functie was mij duidelijk alleen was de uitvoering erg vreemd. Deze had ten eerste maar een klein venster op de bovenste helft van de plaat waarop de verstreken tijd staat maar ten tweede, en dat is imho erg zeldzaam, een oplopende meter op de onderste helft. Na een halfuur loopt die meter dan weer af (de schijf onder de plaat is dus half zwart (of donkerblauw) en half wit). Het idee is natuurlijk hetzelfde maar toch een aardige variatie. Ik merkte overigens thuis dat zowel de onderste als bovenste schijf lichtgevend is, dus ook in het donker heb je geen excuus als je je parkeermeter niet hebt bijgevuld.
In het horloge schuilt een Durowe uurwerk, waarschijnlijk 471-4. Ik had de kast opengemaakt om te kijken en zag daar 2160 staan. En voordat ik in de Flume keek dacht ik dat dat dan wel het calibernummer zou zijn. Maar achter die 2160 staat waarschijnlijk nog een 0, het tikgetal van het uurwerk, een Durowe 2160 bestaat niet…

Ik vroeg naar de prijs en die was dusdanig dat ik waarschijnlijk de eerste was die er naar had gevraagd :D. Ik betaalde en wilde weggaan toen de ene man zei dat hij nog wat horloges had. En of ik ze wilde zien…? Tuurlijk.
In zakje gewikkeld kwam het ene na het andere horloge tevoorschijn. Quartz, een volkalender met quartzuurwerk, een horloge met quartz quartz quartz! En toen een Mutrix Elegance! NOS, eta 2390 uurwerk met 33 mm brede kast die 20 micron verguld was!!! Waarom zo enthousiast zul je denken? Is dat wat bijzonders??? Nee, maar anders ben ik bang dat mijn verhaal saai gaat worden. Echt niets bijzonders maar NOS en apart. De prijs was hetzelfde als de Tempora.

In de tussentijd zag ik dat hij nog twee horloges achter hield, Ik vroeg er naar en hij gaf ze aan me. Twee Omega Geneve’s, een handopwinder en een automaat. Typisch eind jaren 70, begin 80 (?). Het gebrek aan wil van een bedrijf dat bijna door de hoeven gaat door de quartz-crisis straalt er werkelijk van af! Niet mooi maar Omega’s zijn Omega’s en als ik de Mutrix er bij nam kreeg ik 3 voor de prijs van 2 1/2 . Dat kon ik niet aan mijn neus voorbij laten gaan.

In de Omega’s zitten een 1030 en 1012 (automaat) uurwerk. Ook die zijn lelijk. Volgens Kreutzer (Omega Designs) zou de 1030 een gemodificeerd caliber 600 zijn… ik zie geen overeenkomst dus ik kan het mij niet voorstellen.

Daarna ben ik even bij Robbie geweest die mijn rugzak volstortte met horlogestandaards. Die had hij me een tijdje terug aangeboden, ik was dat helemaal vergeten, hij gelukkig niet! Heel veel dank daarvoor Robbie!

Inmiddels was het 10 uur en had ik een afspraak met Ron. Hij had me benaderd of ik zijn Lemania die ooit eens voor het Tsjechische leger is gemaakt, wilde kopen. Ik had, toen hij 'm van Tom kocht en 'm op het forum postte, in mijn reactie aangegeven dat ik het jammer vond dat ik Tom’s advertentie niet eerder had gezien. Daarom stuurde hij mij een pb met het aanbod. Daar ben ik met alle plezier op ingegaan! Het is een prachtig horloge, ik heb aan Ron’s eerdere post echter weinig toe te voegen, lees: http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,47703,47703#msg-47703 Foto van Ron:

Ik was al langer op zoek naar militair model met een beetje kussenvormige kast, die honger is nu gestild! Dank je Ron!

Huib stond ook op zijn vast plek (aan een tafel in de koffiecorner) met twee heren waarvan er een de Christiaan van der Klaauw Venus 2006 om had. In het echt zo veel mooier dan op een foto. de plaat van lapis lazuli kun je denk ik niet goed fotograferen, zoals het blauw en de schittering stralen…

Nog even terug naar Robbie met koffie en bij Jurgen langs en ik moest al weer weg! Het was 10:30. En ik moest de halve kleine zaal nog door en was nog niet eens in de grote zaal geweest!!! Heel erg balen maar misschien maar goed ook, ik had al weer genoeg gescoord. Op weg naar buiten kwam ik nog een overgangshorloge (tussen zak en pols) tegen. De staat was erg goed, het liep (daar zeg ik ook alles mee) en koste 15 euro. Nou, dat kan je niet laten liggen. Je kan het ook niet dragen realiseerde ik mij later. Maar goed…

En als je mij nu vraagt wat mijn mooiste aanwinst van de dag (5 kwartier!) is? Duidelijk:

Echt, de Lemania is prachtig maar ik wist al dat ik 'm zou kopen dus het was geen verassing meer. En dat was deze wel!

das niet verkeerd voor een dagje…erg veel moois…

veel plezier ermee…ziet er goed uit (tu)

Erg leuk verhaal, mooie foto’s!
en een paar prachtige aanwinsten!
In zo’n korte tijd.

Jorrit

Prachtig die Minu-stop. Geen slechte score in zo’n korte tijd op de beurs.

Mooi avontuur en leuke buit aan overgehouden. Ik zou er bijna ook voor gaan om een keer niet achter de tafel te gaan staan …

En het is wel een verRassing… :wink:

Van harte gefeliciteerd met je aanwinsten, mn de Tempora lijkt me een leuke aanwinst. Als leek heb ik helaas (nog) niet oog voor dergelijke bijzonderheden, maar wat niet is kan natuurlijk nog komen.

Je moet er toch niet aan denken als je de hele middag ook nog had rondgelopen daar…

Mooie parkeermeter…En een Lemania is altijd goed geschoten…

gr,
Hans mennink

Leuk verslagje, en het zijn weer aparte modelletjes, gefeliciteerd daarmee! Vooral die Lemania vind ik erg mooi, ik zag er ook eentje liggen op de Rikketik, precies hetzelfde, moest 1000 euro kosten, vond ik wel een beetje veel.

Mijn beste,

Wat een leuk verhaal, en wat een prachtige nieuwe aanwinsten.
Zeker de Omega’s kunnen mij bekoren. Veel plezier ermee. (tu)

Orologio Signaturis Temporis

Dat heb je snel gedaan, Henrik ! Mooie aanwinsten trouwens. Die twee bedroefd kijkende mannen heb ik ook zien zitten. Toen ik daar langs liep zag ik alleen nog zakhorloges liggen.

Je verteld dat je 09:15u. al binnen was. Ik dacht dat je als bezoeker pas vanaf 10.00u. naar binnen mocht. Als je bij de aankomende Rikketik van de Lemania af wil kunnen we nu alvast een afspraak maken.:slight_smile:

Groet, Mark

Als Rikketik-lid mag je om 9 uur naar binnen. Ik was dus eigenlijk laat.
En vwb de Lemania, wie weet, zo ben ik er ook aan gekomen :smiley:

Mooi verhaal,
Die Tempora vind ik prachtig doet me denken aan deze :

Die rechter Omega Geneve is toch niet zo lelijk ?

Mooie aanwinsten.

Omega 1030 is de opvolger van de 600, is niet gemodificeerd. Is TOTAAL anders opgebouwd.
De 600 heeft een schommelingsgetal van 19800 en de 1030 heeft 28800sch/u.

Zoeen heb ik er ook, volgens mij zit er hetzelfde uurwerk in.
De Omega, tja valt wel mee, maar mooi is anders :smiley: