Rikketik: leuk! Maarrre

Ik ga a.s. Zaterdag naar de Rikketik in Houten.
Als nieuwbakken horlogefan ben ik daar nog niet eerder geweest. Lijkt me leuk, maar even een praktische vraag: in hoeverre zijn de handelaars daar te vertrouwen.
Als ik zie hoeveel nep er op het internet wordt aangeboden zie ik me daar zo met een chinese nepper naar huis gaan terwijl ik de vondst van mijn leven dacht te hebben…

Gewoon je gezonde verstand gebruiken, en dan komt 't goed. Ben je een vintage fan?

Er ligt heel veel dubieus spul, maar als je verstand van zaken hebt, en weet wat je doet, kom je er meestal wel uit. Ik weet niet wat voor soort dingen je zoekt, maar mocht je een aankoop willen doen, mag je mij ook wel bellen, dan wil ik heb best even nakijken op echtheid en technische gebreken. Ik ben er het eerste deel van de dag, maar weet nog niet wanneer ik weer wegga.

Zelf kom ik er ook vrijwel iedere keer. Mijn ervaring is dat je vooral heel veel kennis in huis moet hebben, want er staan mensen die niet te beroert zijn om zelf aan een horloge gaan knutselen om het te verkopen voor meer. Ik ben al de meest beroerde reparaties en onkundig behandelde horloges tegengekomen.

Bedankt voor de tips, ik zal me een grote dosis achterdocht aanmeten als ik er binnenstap, en als ik wat koop in elk geval iets van garantie op papier proberen te krijgen.

Ik begin nog maar net, ben me aan het verdiepen in allerlei basiskennis van de techniek
Ik heb een stel seiko duikers en via het forum twee leuke vintage russen
En mijn grote trots: een oris tauchmeister

Kortom: ik weet nog niet echt wat ik leuk vind!

Ik wilde in elk geval langs Rob van monsterwatches voor een leuke gemodde duiker
Een seiko duiker (monster of een skx007 of zo) met een rode wijzerplaat lijkt me helemaal te gek.

koen Schreef:

, want er staan mensen die niet te
beroert zijn om zelf aan een horloge gaan
knutselen om het te verkopen voor meer. Ik ben al
de meest beroerde reparaties en onkundig
behandelde horloges tegengekomen.

Dat doet mij weer aan mijn ervaring met Theo van Steenbergen van horlogeman.com denken. Van buiten ziet het er aardig uit, van binnen is het gepruts. Niet iedere beginner trekt de deksel er meteen af maar als ik hem live zou kopen zou ik er toch naar vragen. Bij papiertjes, stukken plastic en andere rommel snel weglopen.

Altijd doen!!! Ik koop ook wel eens wat via een goudhandelaar die ook wel horloges koopt welke niet van goud zijn. Deze horloges komen meestal rechtstreeks van uit de familie van de eerste eigenaar, dus dan weet je bijna zeker dat er niet aan gerommeld is.

Op beurzen als dit is het bijna altijd gelazer. Laatst op de rikketik een zakhorloge gekocht, wat ‘helemaal in orde is meneer’!!! Balansuitslag was al weinig belovend, maar omdat ik al aangaf dat hij toch een revisie zou krijgen zou dat volgens hem geen enkel probleem zijn. Gekocht voor 70. Thuisgekomen eens begonnen met demonteren. Hele uurwerk was volgespoten met olie, balans was volledig verkleefd. Er was ook een lagersteen gebroken.
Ermee teruggegaan de volgende beurs. Heb hem geruild voor een andere, maar dat ging niet echt van harte.

Ik heb het bij prutsen niet per se over stukken papier, plastic etc. dit is wel een toppunt, maar er zijn veel andere zaken die een horloge ook flink kunnen verprutsen.
Let goed op krassen op schroeven, beschadigde gleuven van schroeven, krassen nabij schroeven, krassen op platines. Dit wijst erop dat iemand met te weinig verstand van zaken het horloges heeft verklooid. Het geen wat ik het meeste tegenkom is dat het uurwerk volledig verzopen is in de olie, dus volgespoten met WD40 of zoiets.

Verder wordt er vaak gezegd dat het uurwerk geserviced is. Dan kan je gewoon kijken of het uurwerk helemaal schoon is, en geen vuiltjes en stofjes te zien zijn, en geen vingerafdrukken te zien zijn en de balans een nette amplitude heeft. Meestal wordt er enkel wat olie gegeven op de assen en verder niets, terwijl het uurwerk gedemonteerd, schoongemaakt en dan pas gesmeerd zou moeten worden. Hoe vaak ik wel niet ‘geservicede’ uurwerken met vingerafdrukken in mijn handen heb gehad op de rikketik…

Even nog een waarschuwing van andere aard: er blijken de laatste tijd veel Zuidoost-Europese liefhebbers rond te lopen, die niet zoveel met horloges hebben,
maar meer met de inhoud van uw zakken, tassen etc.; oftewel zakkenrollers uit de buurt van Roemenië en omstreken.

Heb een paar weken geleden een slachtoffer gesproken die nog steeds niet weet hoe het ze gelukt is, maar wel dat het ze gelukt is. Niet uit een kontzak o.i.d., maar uit zijn borstzakje gerold…

Let dus goed op; je bent zo afgeleid door een mooi horloge!

Neem aan dat er veel contant wordt betaald daar (of hebben ze pin?)
dus iedereen heeft veel cash op zak, en dat zullen ze wel weten
iets met een diepe zak met een rits uitzoeken!

Brutus Schreef:

Even nog een waarschuwing van andere aard: er
blijken de laatste tijd veel Zuidoost-Europese
liefhebbers rond te lopen, die niet zoveel met
horloges hebben,
maar meer met de inhoud van uw zakken, tassen
etc.; oftewel zakkenrollers uit de buurt van
Roemenië en omstreken.

Heb een paar weken geleden een slachtoffer
gesproken die nog steeds niet weet hoe het ze
gelukt is, maar wel dat het ze gelukt is. Niet uit
een kontzak o.i.d., maar uit zijn borstzakje
gerold…

Let dus goed op; je bent zo afgeleid door een mooi
horloge!

Geen pin

Was een leuke beurs voor enkele jaren geleden waren wel 2 hallen
Wat heb je er nu 1 hal en vergeleken met ongeveer 3 à 4 jaar geleden een dubbele entree prijs 8 euro als het inmiddels al niet weer verhoogd is

Klopt, maar er staat ook best veel dubieus volk met horloges te koop en er loopt ook veel volk waarvan ik niet geloof dat zelf echt liefhebber zijn, maar meer uitzijn op heling, diefstal en verwisseling van echte horloges door nep, etc. En daar vallen de zakkenrollers dan ook weer over.

Nou Koen jij maakt het wel spannender dan het is vind ik hoor , er zal best wat onguur volk staan maar de meeste die daar staan zijn gewoon liefhebbers en eerlijek mensen. Als ik jou omschrijving lees is het net een bijeenkomst van dieven en oplichters die daar hun zelfbouw zooi komen slijten aan onwetende klanten.

natuurlijk moet je goed opletten , ik betaal op deze beurs vaak lageren prijzen dan middels andere kanalen en dat heeft natuurlijk te maken met het feit dat je niet zeker weet wat de interne staat van een horloge is en ook ik ben geen hrologemaker maar heb nog maar weinig echte rommel gezien die aangeboden werd als zijnde geservicede uurwerken , meeste rommel wordt ook aangeboden als zinde zonder geschiedenis en as is .

Ik heb er toch wel eens leuke partijtjes en losse uurwerken gekocht voor nette prijzen , succes!

+1

Klopt, heb wellicht ietsje overdreven!
Maar goed ik heb wel de pech dat ik iedere keer dingen heb waar iets mis mee is wat niet vermeld werd maar toch vrij belangrijk is.

Enneh Gekkehuus, ik heb ook niet gezegd dat er geen leuke horloges te vinden zijn. Heb er ook de nodige koopjes gedaan en het is ook altijd wel weer leuk, maar er zijn wat minpuntjes.

Volgensmij moet ik gewoon minder zeuren :slight_smile:

koen Schreef:

er zijn wat minpuntjes.

Volgensmij moet ik gewoon minder zeuren :slight_smile:

Ach een beetje opbouwende kritiek is alleen maar goed. Hopelijk houdt dat de organisatie scherp. Ik vind het persoonlijk een nogal triest aandoende boel voor een pittige entreeprijs. Maar waar moet je anders heen?:wink:

TagEd Schreef:

koen Schreef:


er zijn wat minpuntjes.

Volgensmij moet ik gewoon minder zeuren :slight_smile:

Ach een beetje opbouwende kritiek is alleen maar
goed. Hopelijk houdt dat de organisatie scherp. Ik
vind het persoonlijk een nogal triest aandoende
boel voor een pittige entreeprijs. Maar waar moet
je anders heen?:wink:

Naar Dusseldorf en Keulen en als het echt spectaculair moet zijn Munchen.

Duitse beursen zijn zeker een aanrader in vergelijking met Rikketik. Onlangs in Essen heeft een bende Roemenen me proberen te scammen, gelukkig ben ik niet achterlijk.

Succes!

rene84 Schreef:

Duitse beursen zijn zeker een aanrader in
vergelijking met Rikketik. Onlangs in Essen heeft
een bende Roemenen me proberen te scammen,
gelukkig ben ik niet achterlijk.

Succes!

Op plaatsen waar veel geld rondgaat kun je dit soort dingen verwachten en moet je daar dus ook rekening mee houden. Voor de door mij genoemde beurzen heb ik het vooral over het grote aanbod van horloges. Echte bagger kom je daar nauwelijks tegen.

Ik wil zaterdag ook voor het eerst, maar als ik dit lees, krijg ik een beetje een gemengd gevoel :stuck_out_tongue:

Lijkt me duidelijk dat de boodschap is: goed opletten, hand letterlijk en figuurlijk op je portemonnee en als het te mooi lijkt om waar te zijn, dan zal dat waarschijnlijk ook het geval zijn.

iedereen die gaat zaterdag: happy hunting en misschien tot ziens!