Na eerst even het parallelle draadje doorgelezen te hebben,
( Rikketik Juli + november 2023: Sfeerimpressies en Aanwinsten - Algemene Horlogepraat - Horlogeforum.nl - het forum voor liefhebbers van horloges )
nu hier even mijn impressie.
Deze keer stond ik voor het eerst met een ‘vroege vogel’ kaartje al om 8.30 voor de deur in Houten. Ik moest er wel vroeg mijn warme nestje voor uit, maar wat eerder aanwezig zijn bleek nuttig. De eerste anderhalf uur was het beduidend rustiger dan ik gewend was van vorige bezoeken waar ik mij dan rond ca. 12.00 's middags in de menigte stortte en uiteraard waren nu nog niet alle leuke koopjes al weg.
Toch heb ik, voor mijn doen, niet zoveel gekocht. Glaasjes, bandjes, een paar kleine tooltjes en slechts twee horloges. Bijzonder plezierig was de koffieafspraak, om 11.00 in het ‘restaurant’ met enige HF leden, altijd leuk om elkaar weer te zien of voor het eerst te ontmoeten.
Na twaalven werd het wel heel erg druk. Zoals gebruikelijk te weinig zuurstof en zoals altijd nog steeds te weinig licht, behalve dan natuurlijk het fel witte licht in de diverse vitrines met de wat sjiekere horloges, die overigens aan mij niet besteed zijn. Te nieuw, te mooi,en dus te link (op de Rikketik zou ik zo iets dus echt niet kopen voor de prijzen die ik voorbij heb zien komen) sowieso zijn de Omega’s en andere merken in aanverwante prijsklassen voor mij héél ver boven budget. Ik heb me dus maar weer beperkt tot het doorzoeken van de grabbelbakken en het met interesse bekijken van leuke gereedschapjes in de budgetsfeer. De meeste bandjes die ik tegenkwam vond ik, zeker gezien de kwaliteit, te duur voor mijn smaak, want dan maak ik ze liever zelf. Dat kost meestal meer, maar geeft ook meer plezier en tevredenheid. Desondanks toch een aardig voorraadje van die dingen in exotische kleuren gescoord.
Hieronder wat foto’s van de glaasjes, de bandjes, de tooltjes en geheel tegen mijn traditie en gewoonte in slechts twee horloges.
Niet alle glaasjes op deze foto heb ik vandaag gekocht, ongeveer de inhoud van 3 à 4 doosjes = zo’n 150 stuks vond ik vandaag in Houten voor een heel lief prijsje. Veel courante maten. Omdat ik als gevolg van mijn vroege start ook weer relatief vroeg thuis was, ben ik gelijk maar begonnen om de nieuw verworven glaasjes aan de voorraad toe te voegen en hier zie je dus de hele (vintage) voorraad die overigens verder ook voor het grootste deel gescoord is op eerdere Rikketiks. Heerlijk! Bijna nooit meer apart een glaasje bestellen!
Mooie kwaliteit zeer kleine (0,5mm!) schroevendraaier met reservebitjes en een pin vice met twee verwisselbare klemmen en een lekker forse schroefkop waardoor je de objectjes, asjes etc. goed vast kunt zetten.
Een wat eclectische voorraad bandjes foah wènagh, maar wel van goed leer. In rare kleuren waarvan ik zelf geen leervoorraad heb. Af en toe ook wel leuk om te gebruiken.
En dan tenslotte de twee echte aanwinsten: een Omikron met een best aparte wijzerplaat en een wat spartaans / klassiek ogende Laureat ( ik meen me te herinneren een Belgisch merk en een beetje een zustermerk van het vroegere Union -Ancre / Laureat uit Amsterdam in de jaren '60-'70). Beide horloges hebben, zeker cosmetisch wat TLC nodig, maar dat gaat wel lukken. Veel Omikrons zijn berucht om de mediocere kwaliteit van de kastjes, maar deze verchroomde kast ziet er uit of ie nog wel netjes op te poetsen is. De Laureat heeft een vuile, maar verder behoorlijk gave stalen kast en een vrijwel vlekkeloze wijzerplaat (de narigheid die je ziet komt van het glaasje). Beide horloges maken dus een goede kans hun oorspronkelijke schoonheid weer terug te krijgen. Nieuwe glaasjes is alvast geen probleem, dat mag duidelijk zijn.
Het begin is er alvast: gelijk nadat ik ze kocht heb ik beide horloges opgewonden en op tijd gezet en nu ze vanavond laat naast mij op het bureau liggen staan ze nog steeds op tijd. Mijn computer zegt 12:53 AM en de beide horloges geven dat ook aan!
In een ander NA postje laat ik over enige tijd wel zien wat het geworden is.
Mijn Rikketik dag was in elk geval weer goed.
Nu lekker slapen…