Slimheid ben ik helaas niet mee gezegend, Fred.
Weinig aanwinsten, ik heb hem door prive omstandigheden overgeslagen, maar vind dit soort topics altijd leuk om toch te volgen dus vandaar mijn reactie.
Heel klein beetje maar Bas, Assie wil natuurlijk ook even een blik werpen op horloges. Maar bij het woord stad, is er geen houden aan
Hier ook. Meestal vraag ik advies over welk bandje bij welk horloge. En dat is t wel zo’ n beetje…
Ik dacht vanochtend “je hebt de afgelopen weken ècht genoeg gekocht… horloges die je al een tijd wilde…”
Toch maar gegaan.
En dan ineens deze Jaeger LeCoultre
Of zoals ChatGPT zei:
Movement Details: Jaeger-LeCoultre Caliber 460/M
The Cal. 460/M is a manual-wind movement produced by Jaeger-LeCoultre, and here’s what’s notable about it:
Key Specs:
Caliber: 460/M
Jewels: Typically 15–17
Small seconds at 6 o’clock
Manual winding
Beating at ~18,000 vibrations per hour (vph)
Introduced in the early to mid-1940s
The “/M” suffix generally indicates a modified or improved version, possibly for export markets or precision regulation
Watch Summary (Updated)
Feature Details
Movement Jaeger-LeCoultre Caliber 460/M (manual wind)
Dial layout Arabic numerals, small seconds at 6
Case material Stainless steel
Approx. production date Mid-1940s (movement serial ~3)
Case serial 2
Use case Gentleman’s dress/officer’s watch
Strap (replaced) Modern brown leather strap with contrast stitching
Historical Context
The Caliber 460/M was part of a suite of in-house JLC calibers produced during and shortly after WWII. Watches using this movement were often:
Sold in Europe and the UK
Known for their reliability and slim profile
Sometimes issued to military officers, particularly in neutral or Allied countries
These are now collectible due to their rarity, hand-finishing, and the early in-house nature of the movement.
Prachtig horloge!
Heel gevaarlijk om toch te gaan, maar zeker geen spijt van deze mooie JLC
Ik vond het eigenlijk wel heel erg geslaagd. Ik heb één prachtige zwart en bronzen Tudor BB58 gezien die ik nu niet wou betalen maar wel wou hebben. Er was een 13k Omega Railmaster die prachtig was, een 8.5K Tudor Submarine snowflake met prachtige patina op de lumes, en er was een vette keramische Bell&Ross voor 2.5K, die zag er ook wel mooi uit.
Mijn oog viel uiteindelijk op een 1969 Precibel 300m vintage diver met de beroemde Monnin kast, horloge foto volgt binnenkort. Het is een 25 jewels ETA automaat en ik heb er 230 voor betaald. Ik geloof een mooie koop te hebben gedaan, Precibels met dezelfde movement gaan voor 2K online.
Sounds good!
Photo’s or it didn’t happen!
Daar geloof ik NIKS van…. dat iemand een minimerk sixties/seventies Monin kast duiker koopt voor TWEEDUIZEND euro.
Maar goed, ook hier…. “Wie stelt moet bewijzen” zie de transactie graag!
Nou lekker uitdagend weer.
Bij deze wat internet links. Dit zijn toch wel flinke bedragen.
Foto van het daadwerkelijke horloge wat ik heb gekocht volgen straks.
https://www.carousell.sg/p/precibel-vintage-diver-french-mrp-sa-case-monnin-1120344517/
https://marketplace.watchcharts.com/listing/6085531-precibel-vintage-diver-french-mrp-sa-case-monnin
https://www.watchuseek.com/threads/wts-precibel-diver-coke-bezel-mrp-sa-monnin-case.5317655/
Zelf heb ik een seamaster 300m (James Bond) gekocht. Leuke vondst.
Foto’s zijn welkom mannen!
Misschien helpt het als je op Monnin zoekt. De Heuer Monnin redde eind jaren '70, begin '80 Heuer van de ondergang. En de historie is nog significanter dan dat. Sterker nog, Tag Heuer is ontstaan dankzij dit type horloge. Zonder Monnin waren ze niet zover gekomen.
Mooie vondst @Bermuda !
Ik denk dat BG1 echt wel op de hoogte is van de geschiedenis van Monnin kasten.
Les 1 bij ‘price estimates’ ;
Vraagprijzen zijn geen marktprijzen!
Daarnaast zijn er nog genoeg argumenten tegen een waardering van 2000 euro, maar laat ik het er op houden dat de vintage markt de laatste paar jaar sowieso flink ingezakt is en dat er nog veel gelukzoekers rondlopen die dit niet (willen?) zien.
Dat gezegd hebbende; 200 eur is gewoon een scherpe prijs voor deze leuke duiker
Mooie score
Zo jammer dat je geen filmpjes kun plaatsen…
Deze kattenoogjes bewegen weer. Hilarisch!
Het zijn niet de duurste waar je het meest plezier van hebt!
Gefeliciteerd, heel mooie staat zo te zien
Komen eraan, horloge ligt thuis, ben al weer vroeg naar werk gegaan vanochtend
Yeps, dat is @BG1 zeker en wat je zegt klopt: je kunt vragen wat je wilt, wat je ervoor krijgt os wat telt!
200 eypo voor een Monnin kast duikertje met een mechanisch uurwerk is een topprijs, ga je zeker lol van hebben