Rikketik vraag 1 : Gereedschap

Aangezien ik nogal veel met duikertjes prutsel en knutsel, ben ik ook al regelmatig tegen het probleem van de uitschietende kast-opener aangelopen.
Het gevolg : krassen. En soms op voorheen als nieuwe achterplaatjes, waardoor mijn ogen menig traan hebben verkwist. Ik gebruikte daarbij altijd zo´n opener als deze:

(plaatje geleend van ebay)

Op den duur leer je dan dus toch langzaam het verschil tussen het goede gereedschap en het “wat mindere”, waarbij de prijs onmiddelijk een goede indicator blijkt te zijn helaas, en kom je terecht bij openers van bijvoorbeeld het merk bergeon. Maar ook daarmee kan je goed krassen kan ik u verzekeren. Tevens blijft het met zulk gereedschap extreem lastig om zo´n kast ook weer (water)dicht te krijgen. De kracht die je daarvoor nodig hebt kan zorgen voor een uitschieter en - u raad het vast - toch weer een KRAS.

Dus droom je van een bergeon 5700-Z:

(plaatje geleend van pmwf.com)

Maar ja, da´s wel 500 dollar voor het apparaat en dan zo´n 100 dollar per uitbreiding…
Toch snel 800 dollar, en daar kan ik ook een SAR voor kopen…(Ik zie enige mensen hier grijnzen)

En dan loop je op de rikketik en zie je dit:

(plaatje van mezelf …jaja)

Yes!
En na een kleine rekensom, onderhandelingsronde, rekensom, overleggen met thuis en een laatste onderhandelingsronde was ie dan van mij. Loodzwaar, merkloos (iemand een idee?), waarschijnlijk 3e hands, maar een yaffle´s wens vervullend!

En hij doet het super. 3 voorheen onopenbare kasten heeft hij (of is het een zij?) reeds geopend, en zonder - u gelooft het niet - krassen.

MAAR:

Er zat dus nog een doosje bij met onderdelen, en wel deze:

En mijn vraag luid dus:
Heeft er iemand enig idee waar ik deze onderdelen (bij) moet plaatsen? Die witte plastic houders snap ik, daarom geloof ik ook wel dat de rest er ook bij hoort. Maar ik heb dus heen idee hoe, waar, en wanneer.

Dus mede forummers…zet um op!

Bij voorbaat hartelijk dank voor uw input,

Yaffle ( En da´s een groene specht, die dus niet meer krast…)

Die eerste sleutel is te gebruiken met een kastklem die men moet plaatsen in een bankschroef. Wanneer je een goede steun heeft voor de kast kan men met twee handen de sleutel gebruiken en gelijkmatig op de kast drukken en zal men bijna nooit krassen maken.

Het apparaat dat je gekocht hebt is heel goed, heb hetzelfde maar zonder die klemplaten die jij extra hebt.
De spanklauw op het apparaat, in wit plastiek, is een universele houder, dus door de stiften te verplaatsen volgens de vorm van de kast.
De metalen spanklauwen hebben uitspringende gebogen delen die tussen de lugs (waar de band bevestigd wordt) geschoven worden en zo een klemming moet waarborgen. Je hebt deze in verschillende breedten.
Wat ik zo direct niet kan zien, is waar die plaatjes moeten tussengeklemd worden. Deze moeten in de plaats van de universele kastklem komen.

Wat je zeker niet mag vergeten bij een kast die moeilijk open gaat, is wanneer je de juiste maten van de pinnen hebt ingesteld dat de kast goed omklemd is, en de juiste pinnen hebt genomen die in de uitsparingen van de bodem komen, dan drukt men de op de twee gele bollen naar beneden in de uitsparingen van de bodem en DAN DE SCHROEFRING OP DE AS naar boven draaien zodat alles geblokkerd wordt. Dan moet je enkel nog maar open draaien en kan er niets beschadigt worden. Zodra de bodem een beetje los komt moet men aan die ring ook iets losser draaien, anders komt alles vast te zitten en komt de bodem niet omhoog.

Die metalen spanklauwen klem je denk ik tussen de U-vormige klemplaten (in de gleuf die erin zit)
Witte “pennen” uit het gelige kuststof blok verwijderen, spanklauw op het gelige blok (met de juiste maat tussen de oortjes van de kast) vleugelmoer lossen, U-vormige platen voor en achter plaatsen, vleugelmoer aandraaien.
Lastig in tekst uit te leggen, daarom maar even een schetsje (weet niet of dat veel duidelijker is, maar vooruit):

Deze kastopeners bestaan behalve van Bergeon ook van Horotec, deze kosten “maar” iets van $300; een goedkoper alternatief is de L-G Openall in kombinatie met de L-G wrench; zie deze link:
http://www.ofrei.com/page557.html

Maar zoals Freddy al aangaf: als je die oude Jaxa-opener gebruikt met een kasthouder/kastklem, dan lukt het losdraaien meestal wel (hoewel zo’n professioneel apparaat wel verrekt veel handiger is natuurlijk)
Paul

Yaffle, ik denk dat ik je wel mag feliciteren met deze aankoop. Uit de reacties van Freddy en Paul maak ik op dat het een mooi, praktisch en goed apparaat is.

Gerwin

Hier een foto van mijn apparaat. Je ziet dat mijn systeem van spanklauwen totaal anders is.
Het is zoals Paul zegt, vast maken aan de vleugelmoeren.

Freddy

Geweldig dit, super uitleg Paul en Freddy, alvast hartelijk bedankt. Ik zal proberen de tekening na te bouwen en nog een foto te maken. Zag bij freddy ook nog een merkje op het apparaat staan, en aangezien ze er echt identiek uitzien - behalve de houders, maar dat is een losse inleg - ben ik heel benieuwd wat daar staat. Misschien zou ik ook nog aan extra bitjes kunnen komen via die maker?

Wederom bij voorbaat dank!

Yaffle

Dit staat op mijn toestel vermeld ;

MKS Highest & super opener
for waterproof case
Art. 220 Japan

Ik vrees ervoor dat je er nog iets voor gaat vinden.

Jouw systeem dat Paul getekend heeft vind ik minder goed daar er bij het openen van een kast, zeker als ze goed vast zit, die plaatjes een hefboom vormen en de kracht te groot gaat zijn op die vleugelmoeren en zouden kunnen afbreken met beschadiging aan de kast.
Je zou denken dat dit ook kan gebeuren met de stiften in teflon zoals op de foto afgebeeld, maar daar is er zo geen hefboom effect. In ieder geval altijd de kast en die grote moerschroef aanschroeven zodat alles goed vast zit en dan op de bollen meer drukken dan draaien.
Mijn systeem met de klemmen tussen de lugs is beter omdat de bevestiging van die teflonblok beter houdt.
Ik heb een gelijkaardig systeem om de spanklemmen in te spannen in een bankschroef en met een handsleutel ze open draaien.

Ik hoop dat je iets hebt aan de info.

Freddy

Hierbij de foto´s van de onderdelen, geplaats volgens de uitleg van freddy en de tekening van Paul.

Ik heb voor de duidelijkheid op de foto´s de houders hoog boven het blok hangen, tijdens het klemmen hangen ze uiteraard lager.

Heren, nogmaals hartelijk dank!

Yaffle

Wow, eindelijk iemand die m’n tekeningetjes begrijpt :smiley:

Hierbij trouwens een plaatje van de losse pennen die van Bergeon te koop zijn, ik weet niet wat de diameter van de pennen in de houder is, maar Bergeon spul is te bestellen bij Hobbyklok.

Groet,
Paul