Rikketikaanwinst Pierce kaliber 861 Automatic!

De beurs begon voor mij wat langzaam, ik was er om 9.15 en liep eerst wat in een paar bakken te rommelen waar de twee klokken en het olie-ding van Bergeon uit kwamen. Zie voor de andere aanwinsten waarnaar ik in dit ‘verhaal’ verwijs trouwens: http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,80099,80127#msg-80127. Als ik die klokken later was tegengekomen weet ik niet of ik ze had gekocht maar ik MOET wat kopen dus de eerste aankoop kan nog wel eens een misser zijn :smiley:

Even later liep ik langs een tafel waar (volgens mij) een Amerikaan zat en bekeek een Lanco-fon. Die staat al jaren op mijn lange wishlist omdat het weer eens wat anders is. Zijn prijs was redelijk maar ik hou niet van redelijke prijzen. Ik wil onredelijk lage prijzen dus ik ging nog even verder kijken.
Naast hem stonden een paar Fransen (wat is het toch een internationale beurs die Rikketik!). Aardige gasten met een paar aardige horloges. De Revue viel mij meteen op, daarna de “GP” en de Pierce omdat ik weet dat Pierce een bovengemiddeld goed merk is. De Pierce was wat vuil maar zag er qua kast goed uit. De plaat had wel weer wat vlekjes.

Ik informeerde naar de prijs. Die was redelijk maar ja… :smiley:
Ik wilde 'm wegleggen toen de man vertelde dat het een heel bijzonder uurwerk had. Nou dat wilde ik wel zien. Ik schroefde de bodem open en zag iets wat ik wel eens op een plaatje had gezien. Maar nog nooit in het echt!

Dit is een vroege vorm van een automatisch uurwerk. Voordat de ronddraaiende rotor uitwees de beste en meest effectieve maner van energieopwekking voor een mechanisch horloge te zijn, zijn er allerlei andere oplossingen verzonnen waarvan dit er een was.

Deze werkt via een gewicht dat om en over het uurwerk zit. Rechts bovenaan op de foto zie je een soort zaag die aan het gewicht zit. Bij beweging van de pols beweegt het gewicht over twee rails en loopt de zaag tegen een rad dat aan het uurwerk zit dat via dit rad opgewonden wordt. Op de linker rail op de foto kun je een veer zien die er voor zorgt dat het gewicht weer terugveert en zo begint het geheel weer opnieuw. Voor de “duidelijkheid” heb ik een animated gif gemaakt:

Misschien niet goed voor het uurwerk maar dat zal toch goed schoongemaakt moeten worden, het loopt wel maar niet erg regelmatig. Met dit bijzondere uurwerk was de vraagprijs ineens erg onredelijk laag en toen ik voor dezelfde prijs de Revue en de GP er bij kreeg heb ik ze meteen gekocht! Een van de meest bijzondere uurwerken uit mijn collectie, ik ben er heeel erg blij mee!

Prachtige aanwinst en heel duidelijk verslag !
Ik wist al wat via Chris, maar met die animated Gif is het meteen helder ! (tu)

Prachtig stuk techniek Henrik, en naar ik aanneem vrij zeldzaam…

Heel bijzonder, wist eigenlijk niet dat er meerdere systemen bestonden. Mooie aanwinst.

Michel

Mijn beste,

Formidabel Henrik, dat je zo’n bijzonderheid op de kop hebt kunnen (Rikke-)tikken.
Een uurwerktechniek welke voor mij tot dusverre onbekend was.
Derhalve wens ik jou enorm veel genot bij het restaureren, koesteren en vooral dragen van dit unieke horloge. :wink:

Orologio Signaturis Temporis

Zeer mooie aanwinst, ook ik heb dit nog nooit eerder gezien, laat staan van gehoord.
Heel apart.
Daarbij komt dat het uurwerk er nog behoorlijk goed uitziet zo op de foto’s te zien.

Ik zag op de wijzerplaat parashock staan. Heb je enig idee of dit ook een apart systeem is, of is het gewoon een andere een nadere benaming.

Waar ik nog wel nieuwsgierig naar ben is uit welke periode dit horloge komt.

Ik ieder geval een mooie aankoop en aanvulling op de verzameling.

Ook de uitleg is uitstekend verzorgd.

Ik had hem al even life mogen aanschouwen, een bijzonder fraai stukje techniek.
Goede foto’s ook. Maken met erg duidelijk.

Groeten,

Martin

Geweldige trouvaille Henrik.

Een mooie aparte aanwinst is dat, Henrik.

Die moet je niet verkopen maar inderdaad in je collectie houden (tu)

Geweldig Henrik! Volgens mij een echte zeldzaamheid. Op eBay staat er nog een. Maar het kaliber nummer kan ik verder niet thuisbrengen ivm dit uurwerk.
Volgens Ranfft http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&Pierce_861 zou de 861 iets heel anders zijn.

Edit: niet goed gekeken: deze automaat is een optie!

Tom, als ik Pierce en 861 in Ebay zoek vind ik alleen een paar oorringen :frowning:

Kijk hier maar: http://cgi.ebay.nl/VERY-Rare-1930s-Pierce-Automatic-Unusual-Design-W-W_W0QQitemZ250241090247QQihZ015QQcategoryZ31387QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Grappig om te zien wat dat op gaat brengen! De man heeft het qua leeftijd wel flink mis, ik denk dat het uit 51 of 56 is maar zeker niet uit de jaren 30.

@Lacroix: Parashock is een antishock systeem.

Edit: Er is een vroege versie van na 1941 met een kleine seconde!

Mooi! Henrik.

Voeg je hem ook toe aan het draadje “laat 'm zien…je uurwerk=merk”??
http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,37558,37558#msg-37558

Van harte Henrik, ook ik had nog nooit van dit soort uurwerk gehoord. Heldere uitleg ook. (tu)

Mooi stukje horlogegeschiedenis. Ik kende dit systeem nog niet.
Zo leren we hier elke dag weer iets bij…

Is het wel een efficient opwindsysteem??

Mooie aankoop, Hendrik. Ik heb geen benul wat in dit geval een redelijke prijs zou zijn, maar dat het een bijzonder exemplaar vanwege dat mooie mechaniek is, moge duidelijk zijn. Succes met de revisie en hopelijk loopt 'ie straks weer als een zonnetje.

mooie toevoeging op je collectie!!!

Wilde ik maar ik zag dat Pierce daar al bij stond.

Nivelacuso Schreef:

Is het wel een efficient opwindsysteem??

Ik denk het niet, anders had het nu wel de standaard geweest :smiley: