Ik denk dat een hoop verkopers op deze beurs niet al te bijdehand zijn met computers…
Ik ken de details niet, maar heb dit van een collega van hem, er zijn maar een paar redenen voor staande voet. En die zijn geen van allen ok
held
Catawiki of Rikketik. Of je nou door de kat gebeten wordt of de hond ?
Allebei niet voor de poes! Daar lusten de honden geen brood van!
Toch ?
Ziet er erg Spartaans uit.
Begrijp ik nu goed dat zowel koper als verkoper provisie betalen?
Ik dacht altijd dat het niet was toegestaan dat een bemiddelaar aan 2 partijen met tegengestelde belangen een bedrag in rekening brengt.
Prima initiatief, Rich was bij die ‘andere’ veilingsite de meest faire en vooral benaderbaar veiling meester.
Dat klopt, maar veilingsites hebben daar een soort loop voor gevonden. Ze bemiddelen namelijk niet en dienen dus niet twee heren, maar zijn wel verantwoordelijk als de leverende partij niet levert. Onze huisjurist @Blauwbeer kan misschien meer vertellen?
Ik vind het op het randje, AirBnb is hierop afgerekend. Het schijnt echter ook standaard te zijn bij o.a. Catawiki.
Dat is het geval bij elk veilinghuis. Online en offline.
En legaal want een veilinghuis is geen makelaar.
Ik heb ooit weleens bij een offline veiling gekocht, en wist dat ik als koper commissie moest betalen. Maar dat dit tevens voor de verkoper gold, heb ik nooit geweten. Bizar verdienmodel.
In principe verlenen ze diensten aan beiden partijen toch? dus zo onredelijk lijkt me dit niet?
2 Heren dienen (of aan 2 heren verdienen) met tegengestelde belangen is niet kies. Daarom is het bij wet verboden in bepaalde branches.
Altijd, je mag niet 2 keer aan exact hetzelfde verdienen. Een makelaar mag niet zowel verkopende/verhurende als de kopende/hurende partij courtage vragen. Zijn werk is namelijk vooral bemiddelen.
In dit geval levert een veilinghuis volgens mij alleen een administratieve dienst aan de leverende partij en een inventariserende dienst en in contact brengen van de biedende partij. Maar het is best krom.
We gaan nu helemaal offtopic, en dat was niet mijn bedoeling met de vraag.
Maar bedankt voor jullie toelichting en inzichten!
Ik ken alleen wat van het strafrecht. Civiel zijn anderen voor.
Hoe ga je een uiterst professionele veilingsite vermarkten? Gelikte Facebookadvertenties? Weloverwogen betoog op een internationaal platform als Monochrome/Fratello? Of gewoon een knakenadvertentie op Marktplaats zonder URL (want kost meer hè?). Wat een ellende.
Ik zag ze tot mijn schrik ook op Instagram voorbij komen. Dus het niet allemaal low budget…
De onverwijlde opzegging, zoals ontslag op staande voet in de wet heet, faalt ook in de meerderheid van,de gevallen. Werkgevers gebruiken het middel vaak onjuist, niet onverwijld of maken technische fouten. Ontslag op staande voet zegt me pas iets als de kantonrechter erover heeft geoordeeld en het in stand is gebleven.
Waarom is het niet gewoon de Rikketik webshop geworden ipv een veiling? Dat is het nooit geweest ook.
Gemiste kans, had een mooi alternatief voor MP kunnen wezen. Voordat jeje op MP door die puinhoop van gesponsorde, compleet irrelevante advertenties heb geworsteld, is de lol er eigenlijk wel weer af.
Dat zou inhouden dat ze voorraad moeten hebben en dat hebben ze niet. Dat ligt bij dealers.
Rikketik verkoopt zichzelf als de grootste beurs voor klokken in Europa geloof ik. Een beurs is vooral een georganiseerd uithangbord voor handelaren die nooit zelf zoveel klanten op 1 dag zouden kunnen trekken als ze dat alleen zouden doen. Een veiling of marktplaats is meer in die lijn als een webshop.