Rikkoert Schoonhoven

Hele lange tijd (drie maanden) moeten wachten op de service van een chronograaf en vervolgens nog steeds niet goed gedaan (haartjes in het uurwerk, vuil, chrono niet gekalibreerd etc.). Hij kwam in slechtere staat terug dan ik hem had weggebracht. Maar ik mocht wel even 200 euro aftikken. Ik ga er nooit meer heen.

2 likes

Deze wel goed gegaan dan? :thinking:

Mijn Breitling ligt momenteel ook bij een onafhankelijke klokkendoc. Voelt toch wat minder veetrouwd dan als hij naar Breitlinf gegaan was

1 like

Dat is hem. Ik heb hem dicht gedaan nadat ik ontdekte dat er van alles niet klopte…

Vandaag na 6 weken eindelijk me horloge kunnen ophalen. Uurwerk even oliën, Plexi herstellen en indien mogelijk een paar plekjes langs de rand van de dial herstellen. Destijds verteld dat het allemaal geen probleem was en de plekjes simpel te herstellen waren.

Vandaag langs geweest om hem weer op te halen. Helaas met de conclusie:
Dat er een haar vast aan de wijzers zat, de plexi was er erger aan toe dan wanneer ik hem bracht en de dial was op meerdere plekken “hersteld” op een manier waardoor het nog erger leek.
Kortom het is alleen maar erger geworden.

Na overleg het horloge daar achter gelaten om ze nog een kans te geven het te herstellen. in de hoop dat de volgende beter is.

Algemene vraag: mocht het straks inderdaad niet naar wens zijn. Wat zijn dan de beste stappen om te doen?

  • Horloge duur hun laten opkopen?
  • Horloge op hun kosten elders laten herstellen?
  • of … ???

Eerst de kans geven hun fout te herstellen. Als die niet herstelbaar is, eisen dat je schadeloos gesteld wordt. Ze hebben mijn Zodiac Astrographic destijds zo toegetakeld dat die niet meer draagbaar dan wel verkoopbaar was. Ze hebben mij toen schadeloos gesteld. Dat wil zeggen: al mijn kosten aan het horloge, inclusief aankoop, vergoeden.

1 like

Hierbij de aanvulling op mijn ervaring met Rikkoert in schoonhoven.

Het heeft wel geteld 2,5 maand geduurd voor wat in mijn optiek geen hele spannende dingen waren.
Na wederom contact te hebben gezocht kreeg ik de volgende dag een bericht dat mijn horloge klaar lag.

Dus jas en schoenen aan en op naar Rikkoert.
Eenmaal aangekomen werd ik vanuit de werkplaatszijde doorverwezen naar de hoofd ingang waar de eigenaar mijn horloge had.

Zo gezegd zo gedaan.
Bij binnenkomst werd mij netjes het horloge overhandigd.
Na een persoonlijke controle in het kunstlicht, toch maar akkoord bevonden.

Binnen de kaders van wat ze konden hebben ze het uiterste gedaan.

Op de vragen waarom het zo lang heeft geduurd en waarom de eerste keer zo amateuristisch was gedaan kreeg ik geen duidelijk antwoord.

Persoonlijk had ik wel op prijs gesteld dat ik excuses zou krijgen / of enige compensatie voor de vertraging en de slechte gang van zaken.
Helaas was dit niet het geval en kwamen alleen nog de woorden.
Dat word dan €€€€ en nog een fijne dag.

Thuis gelijk pols tijd gegeven en buiten lekker in de zon gaan zitten, en tot mijn verbazing zie ik allemaal vegen op de Plexi.
Helaas niet aan de buitenzijde maar aan de binnenzijde van het plexiglas.

Conclusie: Vanmiddag voor de 3de keer weer terug om alles naar wens te krijgen :frowning: .
Hopelijk word dit wel binnen een acceptabele tijd gedaan.

WORD VERVOLGD…

2 likes

Dit herken ik heel erg. Het duurt om te beginnen heel erg lang voordat je horloge klaar is en ten tweede mankeert er vaak wat aan. Bij de chronograaf die ik had lukte het Rikkoert niet om de chrono functie consequent werkende te krijgen (die bleef steeds hangen, ook na het horloge drie of vier keer teruggebracht te hebben) en daarnaast vond ik witte baardharen in het uurwerk. Inderdaad ook overal vette vingers en stofjes. Mijn Zodiac Autographic had een soort ring met punten waar de wijzerplaat als het ware ingeklemd zat. Bij het in elkaar zetten van het horloge na onderhoud hadden ze de wijzerplaat in de ring geplaatst en vervolgens had men de wijzerplaat gedraaid, omdat die blijkbaar niet direct recht zat. Daarbij ontstonden zeer diepe en ernstige krassen op de wijzerplaat. Dat heeft de waarde nagenoeg vernietigd. In beide gevallen kreeg ik wel m’n geld van het onderhoud terug en in het geval van de Zodiac kreeg ik na heel veel aandringen en onderhandelen de hele schade vergoed (dus inclusief aanschaf van de Zodiac). Maar daar heb je je horloges niet mee terug. Ik heb nu al bijna een jaar een zakhorloge in onderhoud bij Rikkoert. Ik bel iedere twee weken voor de status en iedere keer wordt me beloofd dat het horloge spoedig klaar zal zijn (ergens binnen de komende twee weken). Als het zakhorloge klaar is, hoop ik dat het in orde zal zijn, want ik heb echt geen zin meer in gezever.

1 like

Ik hoop niet dat het een heel dierbaar stuk is.
Als iets zo lang wegblijft vermoed ik vaak het ergste.

Ik had persoonlijk bij een bedrijf dat zich neerzet als Horlogemeesters niet zulke slechte service en werk verwacht.
Voor mij is dit de laatste keer dat ik zaken met hun doe.

1 like

Zal ik hem veprlaatsen naar het donkerblauwe deel?

1 like

Rikkoert is zowel een juwelier als horlogemaker. Dus het is om het even.

1 like

Update 3:

Jullie hadden nog een update tegoed.
Op 30 maart weer even op bezoek geweest bij Rikkoert in Schoonhoven om te vragen of zij mijn horloge als nog correct konden afleveren.
Helaas bleek de veeg aan de binnenzijde van het plexiglas “schade” te zijn. volgens de beste heer veroudering van het glas, en niet door hun toedoen gebeurt.
Ook al was dit wanneer ik het horloge bracht niet het geval.

Als compromis konden ze tegen kostprijs een nieuwe plexiglas erin zetten.
Met enige discussie en tegenzin toch akkoord gegaan.
Hierbij duidelijk aangegeven wat mijn wens was (vlakke plexi en geen bol) voor de zekerheid wat voorbeelden laten zien.
Dat was geen enkel probleem en gingen ze gelijk regelen.
Thuis voor de zekerheid per mail nog even een bevestiging gestuurd inclusief foto`s.
en nu wachten maar.

We zijn alweer 3 maanden verder, en na herhaaldelijk contact verzocht kreeg ik afgelopen week eindelijk bericht dat mijn horloge klaar was.
Hup slippers aan en dit keer geen jas want het is ondertussen al zomer.
Eenmaal aangekomen komt me “prachtige” horloge weer te voorschijn, en tot mijn verbazing ja hoor een bol plexi.
Ze hadden hun best gedaan om het gewenste plexi te vinden maar zonder succes.
Dan maar een bol plexi erin (zonder dit verder te communiceren).

Gelukkig misstond het niet en was er nu echt helemaal klaar mee, afrekenen en eindelijk genieten van me horloge.

Helaas was dat weer van korte duur.
Jawel een week later en zie aan de binnenzijde van het plexiglas nu blauw (ik vermoed/hoop) stof of doek het kan ook zo zijn dat dit verf is van de herstelde punten.

kan iemand mij helpen / advies geven om dit op te lossen.
Weer terug naar Rikkoert? of oplossen bij een externe partij … iemand hier op het forum…

Vertrouwen is weg en ben bang dat het alleen maar erger gaat worden.