Rila met AS 1130 uurwerk

Verleden week binnengekomen,een nieuwe Rila kast compleet met wijzers, plaat en uurwerkring en een Oriosa met een AS 1130 uurwerk.

De Oriosa was in flink gebruikte staat, maar het AS 1130 uurwerk zag er prima uit.
Het uurwerk verdiende een mooiere kast en daar was de Rila kast voor aangeschaft.
De Rila kast was eigenlijk bedoeld voor een Unitas 6325 uurwerk, maar omdat beide z.g. “Wehrmacht uurwerken” zijn hebben ze dezelfde afmetingen.

En dit is het resultaat.

Het AS 1130 uurwerk, dit is een duurdere uitvoering met zwanehals fijnafstelling.

Niet alles paste zomaar, de diameter van minutenwijzer was net iets te groot, dit kon worden aangepast maar het is wel iets te zien en die van de sekondewijzer net iets te klein, daarom is de oude sekondewijzer gemonteerd.

Mvg Chris.

Zeer mooi Chris en zeker deze uitvoering met zwanenhals.

Minutenwijzer zit wat te diep op zijn as.
Secondenwijzer kan je met een zwarte alcoolstift zwart maken, vind ik mooier dan de gele uitvoering.

Bedankt voor de tips Freddy. (tu)
Ik heb de kraag onder de minutenwijzer moeten pletten om hem vast te krijgen, Daarom zit hij wat te ver naar onder.

En weer een draagbaar horloge erbij(tu) Leuk gedaan!
Ik denk dat de secondenwijzer in het zwart idd beter is.

Mooi resultaat!

Dat is wel een erg mooi resultaat. :}

Mvrgr, Andre

Zo’n prachtig uurwerkje verdiende zeker een mooie behuizing.
Klasse gedaan hoor (tu)

mvg

Mooi hoor, maar zou de secondenwijzer zwart niet mooier zijn?

De zwarte sekondewijzer uit de “Unitas set” paste helaas niet, daarom heb ik de oude er opgezet.
Ik zal later de tip van Freddy toepassen door hem met een filtstift zwart te maken.:slight_smile:

Ja, dat had ik gelezen, en zo bedoelde ik het ook.

Leuk horloge hoor, veel plezier ermee

Je beloopt wel de kans dat het uurwerk ermee stopt of achter gaat lopen
als de onderkant van de minuutwijzer tegen het uurrad aankomt.
Een busje van messing in het gat van de min. wijzer zou een oplossing
zijn of nog beter een nieuw setje wijzers.

Vr. gr. willem van E

Ja, als dat gebeurd kan je lang zoeken naar de oorzaak.:sunglasses:
Wijzers monteren is helemaal niet zo simpel als het lijkt.
Bedankt voor de tips Willem.

Prachtig om zoiets moois een volgend leven te gunnen !
Veel draagplezier .

En Freddy : zo’n (tu) tip , nooit aan gedacht , maar is dergelijk zwartsel blijvend ?

Yo , Manu .

Alcoolstift is blijvend.