Even een vraag over de stalen band van mijn Seiko Mini Turtle. Heerlijk horloge, maar de (originele stalen) band maakt af en toe een hard rinkelend geluid. Niet het soort ratelende geluid van de originele Seiko SKX jubilee band, maar een soort “klink” wanneer ik het horloge enigszins hard beweeg. Ik heb zelf het idee dat dit te maken heeft met de laatste schakel die tegen de end-link aan slaat.
Iemand een idee hoe dit te verhelpen? Wellicht een dikkere push pin erin stoppen of ik las ergens iets over een heel klein beetje kaarsvet op de laatste schakel smeren ().
Suggesties met tips zijn welkom!
Wat het soms kan zijn, is je endlink omdat die hol zijn en niet volledig aansluit, en dan gaat die rinkelen.
Wat je kan doen, wel heel heel voorzichtig, is een doekje rond de band en kast en dan de endlink wat samenknijpen op de onderzijde (op die poot waar die net over je lug gaat) dan stopt die met rinkelen omdat die mooi de kast aannijpt. Vod ertussen is must, anders heb je krassen.
Zo loste ik het op met een seiko 5 die rinkelde.
p.s.: je kan het ook oplossen met een NATO of leder bandje
Ik dacht dat de mini turtle net als de SKXen bijvoorbeeld ook van die
extra dikke Seiko pins heeft.
Als je het echt zeker wilt weten moet je de bracelet even van het
horloge afhalen.
Nope, de dikkere pushpins van de SKX passen er jammer genoeg niet doorheen (heb eenzelfde setje even dik als de SKX pins geprobeerd). Maar wellicht is er nog een soort tussenmaatje te vinden in pinnetjes
Zijn het solid end links?
Die holle dingen kunnen na verloop van tijd behoorlijk gaan rammelen.
Ik had dat ook bij een big military de snzg13.
Echt een gerinkel dat het een aard had.
Ben ik best lang mee bezig geweest met kleine tangetjes
om die dingen heel voorzichtig weer helemaal pas en
geluidsvrij te krijgen.
Wellicht is er een optie voor een aftermarket bracelet voor de mini turtle
met solid end links.
Waarschijnlijk toch een te dunne pushpin in de endlink. Heb dat ook wel eens gehad, toevallig ook met een Seiko, en irriteerde me er ook zo aan.
Als je het horloge in je hand houdt en de endlink tussen duim en wijsvinger vastpakt voel je dan speling? Zo ja, dan is de pushpin te dun.
Yep, ik denk dus ook dat dit het probleem is. Enig idee waar dit soort push pinnetjes voor Seiko divers te krijgen zijn? (Dus geen standaard dikte, maar ook weer geen SKX dikte).