Ben nog niet aan de mod van de Riseman toegekomen, maar heb inmiddels wel ook een MT-G gevuld. Dit was wat lastiger dan de 6900, omdat ik het binnenwerkje er niet even uit kreeg. Uiteindelijk is het wel goed gelukt ook dit ding belletjes vrij te vullen en het resultaat is weer mooi
Wat me wel is opgevallen nu, is dat de horloges na de hydromod iets trager lopen. Ze gaan ongeveer een kleine seconde per dag langzamer lopen. Waarschijnlijk omdat de olie invloed heeft op capaciteiten in het oscillator-circuit. Bijvoorbeeld op de capaciteit van de trimmer. Dat wil zeggen dat dat de enige verklaring is die ik tot nu toe heb kunnen verzinnen.
Voor de Riseman overigens niet zo’n probleem, omdat die toch radiogestuurd is.
(De MT-G is dat ook, maar die luistert alleen naar de zender in Amerika, blijkbaar :()
Ben nog niet aan de mod van de Riseman toegekomen,
maar heb inmiddels wel ook een MT-G gevuld. Dit
was wat lastiger dan de 6900, omdat ik het
binnenwerkje er niet even uit kreeg. Uiteindelijk
is het wel goed gelukt ook dit ding belletjes vrij
te vullen en het resultaat is weer mooi
Ik heb geen recht van spreken (heb amper foto’s gepost), maar misschien dat iemand anders Samedi om foto’s kan vragen
Wat me wel is opgevallen nu, is dat de horloges na
de hydromod iets trager lopen. Ze gaan ongeveer
een kleine seconde per dag langzamer lopen.
Waarschijnlijk omdat de olie invloed heeft op
capaciteiten in het oscillator-circuit.
Bijvoorbeeld op de capaciteit van de trimmer. Dat
wil zeggen dat dat de enige verklaring is die ik
tot nu toe heb kunnen verzinnen.
Hm… wel iets om rekening mee te houden. Vind ik wel een jammerlijke bijkomstigheid.
Ja, dat is ook jammer. Tenminste, dat vind ik ook! Gelukkig is het effect klein; hij blijft gewoon binnen de door Casio opgegeven specs van max 15 sec afwijking per maand, maar toch.
Ik heb nu net de 6900 wat bijgeregeld om eens te kijken hoe dat gaat. Ik heb geen ervaring met het afregelen van quartz-horloges, enkel met mechanisch. Het moet, in ieder geval voor mij, op de gok gebeuren, want op de standaard ‘tikmachine’ doet zo’n ding natuurlijk niks.
Vooralsnog lijkt het bijregelen wel te doen; de 6900 lijkt (pas na 24 uur, dus de conclusie is nog zeer voorzichtig!) van een kleine halve seconde per dag achter, weer naar een fractie van een seconde (max een half?) per dag voor te lopen.
Als dat inderdaad zo is, is hij waarschijnlijk ook nog wel nauwkeuriger te krijgen; ik heb hem weliswaar weinig en voorzichtig, maar toch duidelijk ‘bijgedraaid’.
Als het met de 6900 goed lukt, ga ik het bijregelen met de MT-G ook proberen.
Overigens valt op dat er ondanks het feit dat er geen luchtbelletjes achter het venster te zien zijn, toch op verschillende plekken in het klokje kleine beetjes lucht achterblijven. Om zo’n ding echt 100% gevuld te krijgen, zal het vullen waarschijnlijk een aantal keren herhaald moeten worden.
Ik heb geen recht van spreken (heb amper foto’s
gepost), maar misschien dat iemand anders Samedi
om foto’s kan vragen
heb je ze nog nooit gezien dan ?
google zijn er btw ook meerdere te vinden …
voor …zonder olie
na met olie vulling
moet wel ff vermelden dat ik met het maken van de foto’s er op gelet heb dat het display in alle twee de gevallen goed zichtbaar is, bij normaal gebruik lijkt het met olie vulling beter.
@samedi: kun je een foto plaatsen waar je aanschroeft als je je casio bij regelt?
ik heb zelf nooit iets van verschil gemerkt, seconde per dag …zal ik ook niet gaan merken denk ik maar ben wel benieuwd.
vul ze nooit 100% af omdat
ik het zelf altijd wel geinig vind als je een luchtbelletje ziet
je op moet letten en de olie op een warme temperatuur met hebben met vullen voor als het zomers erg heet wordt en de olie eventueel wat uit gaat zetten
in het dat geval vullen met olie van 40gr zal je s’winters bij -10 toch weer een luchtbelletje te zien krijgen.
Dat is netjes, + 8 seconden in een half jaar!
Ik heb inderdaad de temperatuurinvloed op de olie ook gemerkt. In mijn MT-G ontstaat 's nachts een kleine belletje (bij een graad of 10 boven 0?) wat overdag bij het dragen weer verdwijnt (is wel leuk: ik zie het dan langzaam kleiner worden). Op die manier heb je er meteen een soort thermometer bij in ge-mod
Ik weet niet of het echt een probleem zou zijn als het horloge 100% gevuld zou zijn (als dat al kan, de meeste lucht zit voor mijn gevoel niet achter het display, maar op andere plekken in de kas/de module). De druk in het horloge zal wellicht een beetje oplopen, maar als je met een ongevuld horloge naar bijvoorbeeld 20 meter diepte gaat (bij het duiken), krijgt-ie toch ook aardig wat druk te verduren. En daar kan hij ook tegen. Ik denk dus dat de olie er wel in blijft in de zomer.
Ik verwarm de olie zelf echter ook wel van tevoren soms, maar dat is dan vooral omdat het dan beter vloeit.
IK weet ook niet zeker of elk horloge na een hydromod iets trager loopt, maar het effect op dit punt leek bij de MT-G in ieder geval duidelijk aanwezig…
Nee, nog steeds geen info over het modden van de Riseman, want daar ben ik nog steeds niet aan toe gekomen. Heb een tijdje geleden ook weer even getwijfeld over of ik het wel zou doen. Niet omdat ik denk dat de druk-sensor er niet tegen zou kunnen, wat dat betreft geloof ik het wel, maar omdat er bij de 6900 weer wat tegen zat.
Ik had bij een modelbouwzaak in Arnhem nog wat olie bijgekocht. Gevraagd naar zuivere siliconenolie en die hadden ze hoor. “De meest zuivere die er is” werd mij letterlijk verzekerd. Een klein flesje (5 ml?) voor een kleine 6 euro. Ik vond het duur, maar niet onoverkomelijk. Thuisgekomen ben ik zo stom geweest om de olie niet eerst even te testen, maar er meteen mijn 6900 mee bij te vullen. Het resultaat was een horloge vol met een grauwe emulsie. De nieuwe olie mengde niet goed met wat er al in zat en was zeker geen zuivere siliconenolie. Er waren allemaal ‘vieze belletjes’ te zien, al met al geen gezicht.
Ik heb het hele horloge dus uit elkaar moeten halen. Nu is het binnenwerkje er zo uit bij de 6900, maar het zonnecelletje moest er ook uit, want er zat ook van die troep tussen het glaasje en het zonnepaneeltje. En daarvoor moeten er weer 2 knopjes uit de kast verwijderd worden en zo blijf je bezig.
Al met al is het allemaal weer goed gekomen. Het verwijderen van de knopjes vond ik even spannend (er moeten 2 piepkleine borgringetjes voor verwijderd worden die je dan later ook nog weer terug moet zien te prutsen), maar viel uiteindelijk toch ook mee
Voordeel van de operatie is dat ik hem daarna heel grondig opnieuw heb kunnen vullen met olie. De nieuwe olie gekocht bij PK Model Racing (via internet) (tu). Dat bleek wel prima olie voor dit doel! (Deze olie zou ook niet of nauwelijks krimpen of uitzetten bij temperatuurverschillen.)
Maar door deze tegenslag had ik ineens niet meer zo’n zin om de Riseman ook nog onder handen te gaan nemen…
Maar goed, als het allemaal weer wat gezakt is en de resultaten de inspanning waard blijken, ga ik daar vanzelf wel weer anders over denken!
Ondertussen ook wat geëxperimenteerd met het bijregelen van de klokjes en dat lukt ook wel.
Hieronder twee foto’s van waar je aan moet draaien. Bij mijn beide horloges staat er AC bij het trimmertje (maar ik weet niet of dat altijd zo is). Zo’n trimmertje ziet er uit als een soort schroefje, maar zal afwijken van de andere ‘schroefjes’ in het horloge. Eigenlijk zou je een trimmertje moeten verstellen met een niet-metalen schroevendraaiertje, maar die moet je in dat formaat dan maar net hebben liggen (zgn trimsleutels zijn standaard groter). Met een mesje een lucifer of een tandenstoker o.i.d. op maat snijden kan, maar ik heb het toch maar met een gewoon metalen schroevendraaiertje gedaan en dat gaat ook prima!
Bij de 6900 was met de klok mee sneller. Bij de MT-G heb ik dat op dezelfde manier gedaan maar moet ik het resultaat nog afwachten. Omdat het (in mijn geval) om afwijkingen van een seconde in de paar dagen ging, heb ik ze ook maar erg weinig verdraaid.
Het losse werkje is dat van de 6900, de andere is de MT-G. Het trimmertje is rood ‘omcirkeld’ en er staat een bibberig pijltje bij.
Al met al is de 6900 voor mij een ‘knutsel-vriendelijk’ horloge gebleken. Vrij makkelijk uit elkaar te halen en degelijk opgebouwd. Kan zonder al teveel kunst en vliegwerk helemaal uit elkaar en weer terug
Wat dat betreft een goed horloge om deze mod een keer voor het eerst mee te proberen, wat mij betreft!
Eindelijk dat toch mijn Riseman ge-hydro-mod!
Het resultaat is erg mooi en mijn eerste indruk is dat de mod de sensors niet heeft beïnvloed. De barometer geeft nog steeds de goeie waarde aan en reageert gewoon snel op drukverschillen (beetje blazen in de sensor en hij schiet omhoog).
De mod was ook vrij makkelijk te doen. Het binnenwerkje is er zonder al teveel moeite uit te prutsen. Ik heb het ‘kabeltje’ naar de druksensor daarbij niet losgehaald, omdat dat niet echt nodig was. Gewoon het werkje wat opzij geklapt.
Het zonnepaneeltje kreeg ik er niet uit en dan is het wel een beetje lastig om de olie goed tussen het glaasje en het zonnecelletje te krijgen. Het kruipt er vanzelf wel wat tussen en verder heb ik gewoon de lucht tussen de 2 glaasjes uitgeduwd. Kost een paar keer duwen en wat geduld, maar het gaat goed.
Mijn eerste indruk is dus dat deze mod ook bij de Riseman prima kan!
Enige minpuntje bij de hydromods dat ik nog niet heb genoemd, is dat de ‘auto-verlichting’ (d.w.z. dat het lampje aangaan als je het klokje naar je toe draait) het na de mod meestal niet meer doet. Waarschijnlijk zit er ergens een bewegend deeltje voor deze functie dat door de olie teveel wordt geremd. Dit is niet typisch voor de Riseman, maar kom ik bij al m’n Casio’s met deze mod tegen.
De eerste 3 foto’s zijn van voor de mod, de laatste 3 van erna.
Het verschil is (zeker in het echt) goed te zien.
Op de laatste foto is nog een minuscuul luchtbelletje te zien, iets rechts van de 6 van ‘multiband 6’, helemaal rechts boven in het display.
Dit belletje zit tussen het glaasje en het zonnecelletje (en zou nog best eens weg kunnen trekken, maar anders vind ik het ook prima).
Deze morgen bij een graad of 5 waren er twee kleine luchtbelletjes te zien in de Riseman. De olie krimpt dus toch wat bij temperatuurdaling. Ook een leuk gezicht, die kleine belletjes
Na een uurtje dragen bij kamertemperatuur zijn de belletjes weer weg.
Het leeft!
Alle functies met betrekking tot de sensoren werken overigens nog steeds prima! De barometer lijkt zelfs iets nauwkeuriger. Mogelijk omdat de druk in de kast nu constanter is nu er olie in zit. Maar misschien verbeeld ik me dit ook alleen maar…
Ja, alle functies werken gewoon naar behoren, op de auto-illuminator na.
Dat wil zeggen, die werkt eigenlijk ook nog wel, maar reageert nu alleen erg traag. Als ik het horloge naar me toe draai, duurt het een paar tellen voordat het licht vanzelf aan gaat. Het lijkt alsof er iets nu gewoon langzaam door de olie naar beneden moet zakken, daar waar het eerst gewoon snel door de lucht in de kast naar beneden viel om het lampje aan te doen.
Voor mijzelf dus geen probleem. Ik heb die A El toch altijd uit staan.
Al met al ben ik blij met deze mod
Ik heb mijn olie gekocht bij PK Model Racing (http://www.pkracing.nl/). Het is zuivere siliconenolie die gebruikt wordt voor in schokbrekers van modelauto’s. Ik heb die genomen met dikte 20 (productcode COR020). Die is niet zo dik en goed te verwerken.
Deze olie is (en blijft) mooi helder en dat is natuurlijk belangrijk. Daarnaast beïnvloedt de olie het elektrisch circuit niet (is/wordt niet zuur) en dat is natuurlijk ook belangrijk. Een ander voordeel van dit type olie is dat hij niet veel zou krimpen of uitzetten bij temperatuurveranderingen en ook niet dunner wordt als hij warm wordt en dat is natuurlijk ook wel fijn voor dit doel.
Op internet wordt algemeen aangeraden om voor deze mod siliconenolie te gebruiken, dus daardoor ben ik ook hier op uit gekomen.
Ik ben ook iemand tegengekomen die de mod met olijfolie deed, juist vanwege de wat groenige kleur. Geeft ook een leuk effect bij bepaalde horloges, maar volgens mij kan olijfolie troebel worden. Zou ik zelf niet doen dus…
Ik heb mijn olie gekocht bij PK Model Racing
(http://www.pkracing.nl/). Het is zuivere
siliconenolie die gebruikt wordt voor in
schokbrekers van modelauto’s. Ik heb die genomen
met dikte 20 (productcode COR020). Die is niet zo
dik en goed te verwerken.
Deze olie is (en blijft) mooi helder en dat is
natuurlijk belangrijk. Daarnaast beïnvloedt de
olie het elektrisch circuit niet (is/wordt niet
zuur) en dat is natuurlijk ook belangrijk. Een
ander voordeel van dit type olie is dat hij niet
veel zou krimpen of uitzetten bij
temperatuurveranderingen en ook niet dunner wordt
als hij warm wordt en dat is natuurlijk ook wel
fijn voor dit doel.
Op internet wordt algemeen aangeraden om voor deze
mod siliconenolie te gebruiken, dus daardoor ben
ik ook hier op uit gekomen.
Ik ben ook iemand tegengekomen die de mod met
olijfolie deed, juist vanwege de wat groenige
kleur. Geeft ook een leuk effect bij bepaalde
horloges, maar volgens mij kan olijfolie troebel
worden. Zou ik zelf niet doen dus…
Ik zou het ook niet doen. Zou persoonlijk die groene kleur ook niet echt in m’n klokje willen, maar ja, ieder z’n eigen smaak.
Misschien is het nog wel eens leuk om een keer voor de grap te proberen met olijfolie met een goedkoop horloge ofzo. Maar volgens mij blijft dat niet goed. Zeker niet als het koud wordt…