Riseman hydromod?

Een tijdje geleden kocht ik een G-shock die ‘gehydromod’ was. Gevuld met olie dus. Dit geeft een erg mooi effect, vind ik. De binnenkant van het glaasje spiegelt dan niet meer, waardoor de afleesbaarheid veel beter wordt!
Nu zou ik dit ook wel bij mijn Riseman willen doen, maar ik twijfel vanwege de barometer-sensor. Ik neem aan dat dit gewoon een dichte ‘module’ is en dat de mod zou moeten kunnen, maar ik ben niet 100 % zeker. Ik zou het jammer vinden als de barometer en hoogtemeter niet meer goed zouden werken na de mod. Iemand hier al ervaring mee? Of uitgesproken ideeën over?

Sam

Dat klinkt gaaf! Maar gaat je (standaard Casio?) binnenwerk hierdoor niet naar de knoppen?

Nee, dat in ieder geval niet. Voor de vulling gebruik je (in ieder geval ik) zuivere siliconen olie en dat geleidt geen electriciteit. Het binnenwerk kan er prima tegen. Ook olijfolie schijnt te werken, maar er schijnt ook wel olie te zijn die op den duur zuur kan worden en dat moet je natuurlijk niet hebben…
Zelf zou ik ook niet zo gauw olijfolie pakken hiervoor. Het is sowieso al minder helder en zou op den duur misschien ook troebel kunnen worden.

Zie ook hier http://forums.watchuseek.com/f17/hydro-mod-dm6600-463204.html

en hier http://forums.watchuseek.com/f17/gw-002kj-1-~-hydro-~-337751.html

Een erg leuke mod, vind ik!

Naast dat het er goed uitziet, schijnt de waterdichtheid ook enorm toe te nemen. Het horloge is immers al vol (en kan niet meer samengedrukt worden) waardoor er geen water meer naar binnen kan.

Zie o.a. hier: http://mygshock.com/2008/10/13/g-shock-hydro-conversion-pressure-test-2/

Wow! Geweldig! Dat wil ik ook een proberen! Ik heb nu alleen werkende ana-digi’s. Maar misschien dat ik een ouwe digitale weer aan de praat kan krijgen. Die ga ik dan even uitproberen.

Bedankt voor de tip!

Ik ken het horloge niet, maar een barometermodule zal m.i. toch een opening dienen te hebben om de buitendruk te ‘voelen’. Als deze module aan de buitenzijde van de kast vast zit heeft hij twee of drie verbindingsdraadjes naar het electronisch gedeelte binnenin. Daarlangs zou olie naar buiten kunnen lekken of water naar binnen. Dit horloge is geen duikertype, juist vanwege de hoogtemeter. Een duikertje zou de waterdiepte kunnen meten door de gecalibreerde indrukking van een kastgedeelte, maar die zou je juist niet met vloeistof mogen vullen want dan vindt er geen indrukking meer plaats…Als je gaat experimenteren, neem dan siliconenolie met een zo laag mogelijke viscositeit om het vullen te vermakkelijken. Bedenk dat glasheldere siliconenolie niet bruikbaar is voor smering!
Aanvulling: Siliconenolie heeft een lichtbrekingsindex in de buurt van die van glas en is daardoor geschikter dan minerale olie.

Ik ben niet zo bang dat de olie uit de kast zou kunnen lekken. Het horloge is 20 bar waterdicht en ik heb er ook inderdaad mee gedoken tot een diepte van ongeveer 24 meter en dat kan hij prima aan. De buitenkant van de sensor heeft inderdaad een open verbinding naar buiten, maar niet ook met de binnenkant van het horloge.
Ik denk ook niet dat de druk in de kast zelf de referentiedruk is voor de barometer, want dan zou deze elke keer opnieuw geijkt moeten worden als het horloge open is geweest bijvoorbeeld. Ook lijkt de barometer niet te reageren op drukken op de achterdeksel van de kast bijvoorbeeld. Ik denk dat er in de sensor een klein, afgesloten luchtkamertje zit dat voor de referentie zorgt.
Hoe meer ik er over nadenk, hoe meer ik denk dat het eigenlijk wel zou moeten kunnen, het vullen van dit horloge met olie.
Wellicht ga ik het binnenkort gewoon een keer proberen en dan zal ik mijn bevindingen uiteraard hier posten…

Op 1 van de Casio G-shock websites kwam ik een poosje terug een online catalogusboekje tegen (waar je zeg maar digitaal in kunt bladeren). Daar stond ondermeer summier weergegeven hoe die sensor in het horloge steekt. Het is een soort van lange buis meen ik me te herinneren.

Ah! Toch nog ff die laatste loodjes en eindelijk link gevonden:
G-shock brand book heet ie en pag 17 & 18 moet je hebben:
http://axiom.ipaperus.com/Ambient/stw2010/?BuildGuid=a2afdf32-e601-41e8-91e9-92e9a23f8a9c

Dank! Dat is een leuke link. Ik had al wat info gevonden over hoe de sensor in het geheel stak, maar deze nog niet. De info die ik had was beperkter.
Het geeft nog geen 100% uitsluitsel misschien, maar op basis van deze plaatjes zou ik toch ook denken dat het moet kunnen.
De buis die o.a. de sensor zou bevatten, ben ik op foto’s echter nog niet tegengekomen. Wellicht gaat het hier meer om een ‘denkbeeldige buis’.
Zie hierbij o.a. de foto’s op deze site http://forums.watchuseek.com/f17/riseman-g-9200ms-total-stealth-287399.html
Op een van de foto’s is ook mooi te zien hoe het kleine flat-cabel-tje uit de sensor naar de rest van het binnenwerk in het horloge loopt.
De vraag voor de hydromod is misschien vooral in hoeverre de olie langs dat ‘kabeltje’ de sensormodule in zou kunnen komen en daarbij ook nog hoe erg dit zou zijn als het zou gebeuren.

Sam

Samedi Schreef:

Dank! Dat is een leuke link. Ik had al wat info
gevonden over hoe de sensor in het geheel stak,
maar deze nog niet. De info die ik had was
beperkter.
Het geeft nog geen 100% uitsluitsel misschien,
maar op basis van deze plaatjes zou ik toch ook
denken dat het moet kunnen.
De buis die o.a. de sensor zou bevatten, ben ik op
foto’s echter nog niet tegengekomen. Wellicht gaat
het hier meer om een ‘denkbeeldige buis’.
Zie hierbij o.a. de foto’s op deze site
http://forums.watchuseek.com/f17/riseman-g-9200ms-
total-stealth-287399.html
Op een van de foto’s is ook mooi te zien hoe het
kleine flat-cabel-tje uit de sensor naar de rest
van het binnenwerk in het horloge loopt.
De vraag voor de hydromod is misschien vooral in
hoeverre de olie langs dat ‘kabeltje’ de
sensormodule in zou kunnen komen en daarbij ook
nog hoe erg dit zou zijn als het zou gebeuren.

Sam

Graag gedaan. Ik vind het voor mezelf wel een te groot risico dat de sensor het straks niet meer doet. Ik ga het vooralsnog alleen met een gewone G-shock uitproberen.

klinkt allemaal leuk met die olie, maar ik zie persoonlijk het nut er niet echt van in, je ziet er bijna niks van lijkt me, misschien alleen een luchtbel in je display, en het risico dat je je riseman verziekt. ik houd m toch maar lekker origineel denk ik, ik wens jou natuurlijk veel succes met het vullen van je riseman;)

arie Schreef:

klinkt allemaal leuk met die olie, maar ik zie
persoonlijk het nut er niet echt van in, je ziet
er bijna niks van lijkt me, misschien alleen een
luchtbel in je display, en het risico dat je je
riseman verziekt. ik houd m toch maar lekker
origineel denk ik, ik wens jou natuurlijk veel
succes met het vullen van je riseman;)

Dat jij het niet ziet! Tuurlijk heeft het nut! Funfactor!! :wink:
Maar natuurlijk, een G-shock zit er lekker stevig in elkaar. Het lijkt me gewoon leuk om er eens mee te spelen en proberen 1 luchtbel erin te houden.

Maar van de Riseman met z’n sensor heb ik dus ook m’n bedenkingen. Eerst zien, dan geloven. In dat opzichte is Samedi een poinier :wink:

Snap ik ook, maar persoonlijk vind ik het effect toch wel duidelijk zichtbaar. Als ik m’n Riseman zie naast m’n 6900, is de 6900 met de olie toch wel veel helderder en duidelijker af te lezen. Ik heb hem zelf zonder luchtbel gevuld. Aan de ene kant is dat leuk, zo’n belletje, want dan kun je zien dat-ie gevuld is, maar aan de andere kant vind ik het toch wat storend, zo’ bel in beeld. Het verstoort de afleesbaarheid juist, vind ik.

Samedi Schreef:

Aan de ene
kant is dat leuk, zo’n belletje, want dan kun je
zien dat-ie gevuld is, maar aan de andere kant
vind ik het toch wat storend, zo’ bel in beeld.
Het verstoort de afleesbaarheid juist, vind ik.

Klopt, maar het gaat me dan even om de fun :smiley:

Is zo een mod ook gedaan met een analoog of ana-digi? Of gaat je mechanische uurwerk er helemaal aan?

Samedi Schreef:

Snap ik ook, maar persoonlijk vind ik het effect
toch wel duidelijk zichtbaar. Als ik m’n Riseman
zie naast m’n 6900, is de 6900 met de olie toch
wel veel helderder en duidelijker af te lezen. Ik
heb hem zelf zonder luchtbel gevuld. Aan de ene
kant is dat leuk, zo’n belletje, want dan kun je
zien dat-ie gevuld is, maar aan de andere kant
vind ik het toch wat storend, zo’ bel in beeld.
Het verstoort de afleesbaarheid juist, vind ik.

Zou je een foto kunnen maken met beide naast elkaar!?? Ben namelijk wel benieuwd naar het verschil!

Overigens ook leuk als je later je baterij laat vervangen bij een juwelier! :slight_smile:

Ik zal eens wat foto’s maken van het verschil (zal wel morgen worden, vrees ik). Ben benieuwd of het op foto’s ook net zo goed te zien zal zijn als in het echt. Het heeft ook veel met lichtval te maken, denk ik.
In het echt zie je het iig goed! (Zelfs mijn vrouw zag het meteen…! :wink: )
Zelf heb ik alleen solar-powered casio’s (ik hou niet van horloges met een batterij, die zijn altijd ineens midden in de vakantie leeg als je op een eilandje zit waar je al blij bent als je een gewoon AA-batterijtje kunt krijgen…).
Dus geen vervangingen bij de juwelier. Anders zou het inderdaad wel grappig zijn waarschijnlijk!
(Aan de andere kant, als je zelf je klokje met olie kunt vullen, kun je ook de batterij vervangen toch?)

Samedi Schreef:

Zelf heb ik alleen solar-powered casio’s (ik hou
niet van horloges met een batterij, die zijn
altijd ineens midden in de vakantie leeg als je op
een eilandje zit waar je al blij bent als je een
gewoon AA-batterijtje kunt krijgen…).

Vergis je niet, ook Solar watches kunnen ‘op’ raken. Heb er al 3 die op zijn. Maar idem hierzo, ik neem ook standaard een Casio Solar (Protrek) mee op vakantie.

Dus geen vervangingen bij de juwelier. Anders zou
het inderdaad wel grappig zijn waarschijnlijk!
(:smiley:

Zie die horlogemaker al denken ::o “Volgens mij heeft ie nieuwe pakkingen nodig.”

ik heb er al een aantal gemaakt …zelf zou ik niet aan de riseman beginnen ivm de sensoren …(ik heb nl geen idee of dat wel goed gaat, of het moet je niet uitmaken dat dat niet meer werk en het risico nemen)
ik zou ook geen g-shock met olie vullen op batterijen … solar is handiger.
ik heb zelf geen riseman meer omdat die functies naar mijn idee nooit echt goed werkte dus misschien is het de gok ook wel waard :wink:
succes (tu)

Twee foto’s om het effect van de hydromod te illustreren. Het effect is op de foto’s een beetje te zien, maar in het echt is het veel overweldigender, vind ik :slight_smile:

en deze

De Riseman (op bovenste foto L, op onderste R) is dus (nog?) niet gemod, de andere wel. Je kunt zien dat de Riseman meer spiegelt dan de andere.

Heb overwogen vandaag de Riseman ook te modden, maar ben er niet aan toegekomen…:frowning:

Bedankt voor de foto’s, je kunt idd het verschil zien.

Wellicht leuk om van de komende mod… een before en after foto te maken. Echter dien je dan wel even rekening te houden met de omstandigheden (licht, etc). Kortom after foto in dezeflde omstandigheden maken.

Ben benieuwd!!:slight_smile:

Bidle Schreef:

Bedankt voor de foto’s, je kunt idd het verschil
zien.

Wellicht leuk om van de komende mod… een before
en after foto te maken. Echter dien je dan wel
even rekening te houden met de omstandigheden
(licht, etc). Kortom after foto in dezeflde
omstandigheden maken.

Ben benieuwd!!:slight_smile:

+1