Risico verkopen internationaal?

Ben benieuwd wat voor mij de risico’s zijn om te verkopen via EBay. In dit geval een horloge verkocht via EBay voor ongeveer €1200. Koper woont op het eiland Malta. Het geld wordt door EBay vastgehouden totdat de koper het pakketje heeft ontvangen. Wist niet eens dat EBay zo een service had btw…

Heeft iemand daar ervaring mee, en wat kunnen de gevolgen zijn als koper aangeeft niets te hebben ontvangen?

Overweeg ernstig om het gewoon te cancelen en het geld terug te storten. :sweat_smile:

De track en tracé zal hier in leidend zijn. Heb zelf mindere ervaringen met internationaal shippen. Maar daarom goed verzekerd versturen.

Ja dat is wel zo. Raad je nog een bepaalde bezorgdienst aan? Heb echt geen ervaring met internationaal verzenden. Koper kan volgens mij nog steeds aangeven dat er niets in het pakketje zit… dan ben ik ook m’n geld en horloge kwijt denk ik. :sweat_smile:

als je bent betaald via paypal dan geniet je bescherming van paypal, en van ebay.
ik verkoop/verscheep al jaren via ebay en gaat 99% goed.
in sommige landen duurt het eenmaal wat langer met het afleveren maar ik heb tot nu toe wel steeds mijn geld ontvangen.

1 like

Ah dat klinkt al positief. Dus het komt vaker voor dat Paypal/EBay het geld blokkeert totdat het bezorgd is? Welke bezorgdienst gebruik jij meestal?

Klopt, of dat hij niet werkt, of claimt dat er een nepper in zat (die hij momenteel al hiervoor heeft klaarliggen), of…
En de koper is bang dat jij hem een baksteen stuurt wat hij niet aan kan tonen.
Kortom, er komt wat vertrouwen bij kijken. Er zijn geen garanties, maar het gaat 9 van de 10 keer goed.
Zelf ook al meerdere horloges internationaal via eBay verkocht (en gekocht), zonder problemen. Versturen doe ik normaal via PostNL.

3 likes

ik verstuur nagenoeg alles via PostNL. die zijn duidelijk met hun trace-info en geven ook de follow-up vervoerder aan.
het vasthouden is juist om de koper- en verkoper bescherming te bieden.
als ik buiten europa verstuur, dan gebruik ik vaak FedEx, voor de USA bijvoorbeeld.

1 like

Bedankt voor je antwoord. Dan ga ik het maar gewoon verzenden :sunglasses:.

1 like

Bij het kopen maak ik altijd een filmpje bij het uitpakken waar je laat zien dat het pakje verzegeld is en je de zegel los maakt. Zorg ook dat je in de gate houdt hoeveel het pakketje weegt bij de eerste scan en weeg dit na.

Bij het verkopen doe ik het andersom. Maak ik een filmpje van hoe ik het inpak met verzegeling. Dus tape in een opvallend kleurtje dat niet iedereen heeft. Iedereen heeft grijze ducttape bv. En ik kijk altijd naar het weegmoment tijdens de eerste scan bij postnl en de scan bij aankomst van ander land.

2 likes

Kijk dat is ook een goeie tip. Enorm bedankt. :ok_hand:t3:

Toen ik nog wat verkocht deed ik met stift wat markeringen op de doos en heb het verder dichtgetaped met transparante tape, nog nooit een probleem gehad:

1 like

Ook een heel goed idee. Ik ga dit ook gewoon proberen, bedankt!

1 like

Met alle respect, maar had je deze vraag en dit scenario niet beter van tevoren kunnen afwegen?
Nu zit dus een koper in Malta zich af te vragen òf en wanneer zijn gekocht horloge verstuurd wordt?

Als ik een horloge koop via ebay of wathever ben ik in ieder geval altijd pislink als er niet zo snel mogelijk verzonden wordt.
Heb zelf overigens al twee maal meegemaakt dat een verkoper de keutel intrekt met dubieuze redenen zoals “horloge laten vallen bij inpakken, dus kapot” etc…

Resumé: Gedraag je als een gentleman, zoek een betrouwbare transporteur en verzenden die hap! Gewoon even de billen bij elkaar geknepen houden tot je het berichtje krijgt van de transporteur dat ie in Malta op deurmat ligt.

Anders in vervolg gewoon hier in het blauwe gedeelte verkopen en misschien wat minder opbrengst accepteren…

1 like

Wat is dit nou weer voor antwoord, misschien heeft ie het horloge net verkocht…

1 like

Ik vroeg mij überhaupt af of het wel klopt dat Paypal ook het geld via EBay kan blokkeren… daarnaast was ik ook opzoek naar tips etc mbt internationaal verzenden, dus niet zo dramatisch doen aub.

1 like

Een verkoop naar de UK ging bij mij mis. Pakket zoek. Ik was gelukkig verzekerd. PostNL kiest niet altijd goede partners.

Dat gebeurt dacht ik vooral bij beginnende verkopers. Met meer ebay/paypal krediet krijg je het geld na verloop van tijd dacht ik meteen.

1 like

Ok, excuus voor de directheid in mijn post. Ik dacht dat een “Fulltime Ninja” wel een stootje kon hebben. ‘t is wat dat betreft net Ebay hier op HF. Er kan zomaar eens een reactie tussen zitten waar je niet op zit te wachten…

Ik zal m’n antwoord in ieder geval de volgende keer eerst afwegen op een gouden weegschaaltje en aanreiken met een zijden handschoen…

1 like

Ik zou goede foto’s en een filmpje maken van het horloge voor en tijdens het in de verpakken (misschien met papiertje erbij met datum en tijdstip). Dan kun je altijd de (werkende) staat aantonen bij verzending.

1 like

Overigens is het niet mijn bedoeling om de zaak hier te laten escaleren hoor. Als je het horloge inderdaad vandaag verkocht hebt en het gaat vandaag of morgen op de post naar Malta, respect daarvoor hoor.!!
Ik zou dat ook heel spannend vinden, maar het is juist dit soort handelsgeest wat ons kleine Nederland zo groot heeft gemaakt in de wereld…

Mijn punt blijft, dat IK bij aanbieden via Ebay van te voren weet dat er een kans is dat het product mogelijk naar een uithoek van de wereld moet. Ik vind het niet netjes om op basis daarvan een verkoop te annuleren… Just my two Cents…
Succes met afwikkeling.

1 like