Rival zakhorloge

Beste allemaal, ik ben sinds kort in het bezit van het zakhorloge van mijn vader. Het merk is Rival. Ik heb hier nog nooit van gehoord en ik vind er ook niks over op het internet. Is er iemand van de forumleden die mij op weg kan helpen?

De volgende informatie heb ik teruggevonden op en in het horloge:

Nickel Chrome
213439
Swiss Made 15 jewels
en het nummer 432 diep in het binnenste.

Daarnaast staat er aan de binnenkant van het deksel iets gekrast wat lijkt op:
210A9
A-50

Alvast bedankt voor enige reactie.

Mvg. Okki

Mooi horloge (tu)

Merken zoeken is vrijwel onmogelijk (en ook nogal zinloos) er zijn letterlijk duizenden merknamen geweest, sommige hielden het een paar jaar uit, sommige zelfs nog korter…
De meeste merken maakten niet zelf hun uurwerkjes, maar gebruikten “ebauches” (onderdelenkits die ze zelf afbouwden) of komplete uurwerkjes van uurwerkfabrikanten (waarvan er ook honderden waren)

Het uurwerk zou kunnen zijn: een 18 lijns (40,5mm diameter) kaliber 432 van het fabrikaat Phenix (Phenix Watch Co SA - Porrentruy - Suisse) het horloge zal wel uit de 40-er jaren zijn; onder de wijzerplaat zou het er zo uit moeten zien (scan uit een boek van 1949):

Ik heb geen plaatje van de achterkant van dit kaliber 432, maar wel van het kaliber 784 (vermoedelijk de voorganger van de 432, de scan komt uit een boek van 1939), je kunt wel wat gelijkenissen zien:

De kodes die in het deksel gekrast zijn, zullen wel de merken van de horogemakers zijn die ooit het uurwerk gerepareerd of geserviced hebben.

Nogmaals: leuk horloge,en zeker met een familiegeschiedenis altijd zuinig bewaren!

Groet,
Paul

Mooi zakhorloge.
Op de Engelse ebay is dit oude Rival polshorloge te koop.
http://cgi.ebay.com/RIVAL-7Js-GENTS-EARLY-VINTAGE-WATCH-L-K_W0QQitemZ230264767709QQihZ013QQcategoryZ31387QQrdZ1QQssPageNameZWD2VQQcmdZViewItemQQ_trksidZp1638Q2em122

Mijn Rival

Denk dat je 100% juist zit Paul,

Heb onlangs een balansas voor exact hetzelfde werkje (zonder merk-aanduiding) moeten zoeken en ze lijken op de foto als twee druppels water op elkaar.

MVG,

Chris.

Beste Paul, bedankt voor de toelichting. Ik vind het geweldig dat er toch iets te vertellen valt over dit horloge. Ik had al het vermoeden dat het niet iets ‘van naam’ is, maar dat maakt niet uit gezien het feit dat het van mijn pa is geweest. Het horloge heeft meer dan 25 jaar niet meer gelopen. Dan is het toch geweldig dat je na een paar keer voorzichtig opwinden de seconde wijzer zo maar van start ziet gaan.
Ik zal er eens me naar een horlogemaker gaan om het te laten schoon maken en er een nieuw glas op te laten zetten. Het huidige is tamelijk verkleurd. Ik denk dat ik dan een leuk zakhorloge heb. Ik hou van eenvoudig uitgevoerde horloges zonder al te veel informatie op het wijzerblad. Zo draag ik al een lange tijd een Meistersinger No. 2 horloge met een wijzer tijdaanduiding.

Mvg. Okki

Nog iemand iets te melden?

Waarschijnlijk niet. In ieder geval bedankt voor wat ik nu weet!

Okki