Rivalen (日本のクォーツ革命から)

De titel zullen de meesten niet kunnen lezen. Er staat: Rivalen uit de Japanse Quartz-revolutie.
Het gaat zich hier dan ook om twee horloges. De Seiko QT 38-7030 uit 1973 en de Citizen Crystron 8630-860144 uit 1975. Beide fraaie exemplaren uit de hoogtijdagen, toen de Quartzrevolutie bezig was.

Ik vind ze allebei erg mooi, maar puur op gevoel (en niet omdat ik Seiko een warm hart toedraag, maar puur om design) vind ik de Seiko toch mooier. De wijzerplaat toch net wat mooier (snowflake!), net wat slanker, waardoor het horloge beter oogt op de pols. Qua uurwerk moet ik Citizen weer loven, dat is goed ontworpen. Geen heel ingewikkeld design, mooi mechanisme voor de datum. (de Seiko heeft dit natuurlijk niet, maar ik ken ook de versies met datum, en dat is toch net weer wat fragieler als bij de Citizen.)

De Seiko had ik al een tijdje geleden een beurtje gegeven, de Citizen is gisteren uit Japan aangekomen, maar liep niet. Gelukkig gaf het wel een puls, dus een schoonmaakbeurtje en de juiste oliën waren genoeg om dit horloge een tweede leven te geven.

Wat foto’s van het interne gedeelte:

44 likes

Mijn beste,

Mooi om te zien dat je deze twee horloges een warm hart toedraagt.
En eerlijk is eerlijk, “ze verdienen het ook”.

Dank voor het delen.:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

4 likes

Geweldig. Zowel de horloges als de aanblik van een kwalitatief mooi quartz uurwerk.

3 likes

Vroege quartz horloges verdienen veel meer aandacht…

En deze twee zijn prachtige voorbeelden :clap:

1 like

Fraai exemplaar Patrick :ok_hand:

1 like

Echt 2 hele mooie exemplaren van ongeveer 50 jaar oud. Mooi dat je ook de Citizen een tweede leven hebt gegeven. Prachtige wijzerplaat, top uurwerk, heerlijk design. What’s not to like?

1 like

in ieder geval twee mooie exemplaren :ok_hand:

1 like

Dat zijn 2 mooie exemplaren :+1:

1 like

Mooie post!

1 like

Leuke horloges :ok_hand:

1 like

Prachtig !

1 like

Heel mooi :ok_hand:

Mooie vintage horloge’s.

Persoonlijk vind ik de Citizen mooier juist vanwege de glade wijzerplaat en omdat er geen p3nis met 2 ballen op de wijzerplaat staat. :smiley: :smiley:

Maar smaken verschillen gelukkig!!

2 likes

Heel mooi en ik vind de wijzerplaat van de Seiko het leukst om te zien en ik wens je veel draagplezier van deze prachtige horloges…
En de Seiko dus alleen dragen als de te bezoeken personen boven de :one: :eight:…zijn :rofl:

2 likes

Zo glad is die wijzerplaat ook weer niet, hoor! Ik moet toegeven, dat de markers van de Citizen wel heel erg mooi zijn.

1 like

Op de foto van de 2 naast elkaar lijkt de wijzerplaat van de Citizen heeeeeel anders dan op de foto met alleen de wijzerplaat!

1 like