De titel zullen de meesten niet kunnen lezen. Er staat: Rivalen uit de Japanse Quartz-revolutie.
Het gaat zich hier dan ook om twee horloges. De Seiko QT 38-7030 uit 1973 en de Citizen Crystron 8630-860144 uit 1975. Beide fraaie exemplaren uit de hoogtijdagen, toen de Quartzrevolutie bezig was.
Ik vind ze allebei erg mooi, maar puur op gevoel (en niet omdat ik Seiko een warm hart toedraag, maar puur om design) vind ik de Seiko toch mooier. De wijzerplaat toch net wat mooier (snowflake!), net wat slanker, waardoor het horloge beter oogt op de pols. Qua uurwerk moet ik Citizen weer loven, dat is goed ontworpen. Geen heel ingewikkeld design, mooi mechanisme voor de datum. (de Seiko heeft dit natuurlijk niet, maar ik ken ook de versies met datum, en dat is toch net weer wat fragieler als bij de Citizen.)
De Seiko had ik al een tijdje geleden een beurtje gegeven, de Citizen is gisteren uit Japan aangekomen, maar liep niet. Gelukkig gaf het wel een puls, dus een schoonmaakbeurtje en de juiste oliën waren genoeg om dit horloge een tweede leven te geven.
Echt 2 hele mooie exemplaren van ongeveer 50 jaar oud. Mooi dat je ook de Citizen een tweede leven hebt gegeven. Prachtige wijzerplaat, top uurwerk, heerlijk design. What’s not to like?
Heel mooi en ik vind de wijzerplaat van de Seiko het leukst om te zien en ik wens je veel draagplezier van deze prachtige horloges…
En de Seiko dus alleen dragen als de te bezoeken personen boven de …zijn