Bij dit voorbeeld dient de kanttekening gemaakt te worden dat de algemene consensus was dat deze beste man gewoon heel veel geluk had met zijn exemplaar. Dit is geen typisch voorbeeld van wat Colt destijds produceerde.
Dat is een Richard Mille ook, zou ik argumenteren, en voor wat die dingen kosten (de 16-02 valt dan relatief gezien nog erg mee), zou die moeite om elke schroef in z’n eigen gat uit te lijnen best kunnen genomen worden, zonder significant verschil op de verkoopprijs.
Ja, ze zijn baanbrekend en mooi gemaakt, maar als je realistisch bent is de marge op de productiekost belachelijk. Ik kan me voorstellen dat hun marketing meer doorweegt in de verkoopprijs.
Ik kan enkel voor mezelf beamen dat dat absoluut het geval is. Moest het maar eentje zijn, mijn vrouw was dolgelukkig.
Dan moet je ze op koppel kunnen trekken zonder de gleuf, en als je dat kan, heb je die gleuf helemaal niet nodig.
Onderzijde kop weghalen is handiger.
Edit: kan ook perfect op jouw manier, gewoon van een hogere schroefkop starten.
Je kan ook uit een berg schroeven uit je productie passen en wisselen tot je een uitgelijnde set hebt.
Met de RM vijfkanten is dat 2.5x handiger dan met traditionele schroeven.
De uitleg die online te vinden is van RW Smith trouwens, is om elke willekeurige schroef in elk willekeurig gat uit zijn productie dezelfde oriëntatie te geven.
Die mens is een perfectionist natuurlijk, maar dat zou wel degelijk waanzin zijn.
Ik vind het verschrikkelijke dingen, het mag dan technisch gezien erg goed zijn.
Qua design ziet het er niet uit, had wat mij betreft ook een horloge van de kermis kunnen zijn.
Dat mensen hier zoveel voor betalen en ook mee lopen snap ik niet.
Er is tot die prijsklasse zoveel moois te vinden, in mijn ogen gaat het bij RM vooral om laten zien dat je geld hebt.
En laat dat juist niet mijn visie op horloges zijn.
Die moet je dragen omdat je het zelf mooi vind, en niet o dat je reactie wil van anderen, of iets uit wil stralen.
Jouw conclusie is dan ook terecht: kan best, kost moeite en geld.
Is echter veel makkelijker met geweergrootte schroeven dan met horlogemaat schroeven.
Dan blijft toch de vraag wat er gebeurt als zo’n mooi uitgelijnd schroefje een keertje los moet, want de uitlijning klopt dan bij het terug inschroeven toch niet meer helemaal.