RM 16-02 Automatic Extraflat

Al had ik het geld ervoor, dan nog zou ik er niet voor kiezen. Er zijn zoveel mooie horloges te koop…

Meer dan lekker. Haute horlogèrie pur sang. :heart_eyes:

Alleen die scheve schroeven, niet te pruimen.
Honderd jaar geleden had zo ongeveer ieder product rechtuitgelijnde schroeven maar nu is het plots ‘technisch onmogelijk’ aldus de experts…:joy:

Waarom zijn ze marketing technisch briljant?

Sinds de Cartier Santos in 1904, de Cartier Tank in 1917, de Longines Zulu in 1925, de JLC Reverso in 1931, de Omega Marine in 1932, Heuer Monaco in 1969, Nomos Tetra in 1992, de Bell & Ross BR01 in 2005, de Bvlgari Octo Finissimo in 2014, en de Patek Cubitus in 2024 kunnen we rustig zeggen dat de trend van vierkante of rechthoekige horloges verre van “nieuw” is.

Kijk bijvoorbeeld ook naar de Echo/Neutra Rivanera en zo’n beetje de helft van alle horloges die men in de jaren 30 maakte, en je ziet dat die stijl gewoon al 120 jaar bestaat zonder aan kracht in te boeten.

Merk op dat de getoonde RM een rechthoek is, zo te zien.

1 like

Niet alleen de schroeven hoor. Ding lijkt net alsof Snake op de Nokia 3310 is vastgelopen. Bah.

5 likes

Dat zijn bouten, geen schroeven. Recht uitgelijnde schroeven zijn nog steeds niet mogelijk. Als het mogelijk was, dan zitten ze na een service alsnog scheef. De sleufjes in die zo mooi uitgelijnde boutjes zijn dus eigenlijk nep.

2 likes

Ik vind het er tof uitzien en ben benieuwd naar waar het naar toe gaat de komende jaren.

Echt??

Buiten bij horloges en geweren heb ik er nooit iemand weten over zaniken.
Onmogelijk is het zeker niet.

Schroef even in de draaibank, procentueel met de gewenste hoekberdraaiing een factor van de spoed van de onderzijde van de kop (of met de frees, van het gat) en klaar is Richard.
Iedere schoef hoort dan wel bij z’n eigen gat.

Met hele kleine schroeven zoals in horloges is het wel weer heel veel moeilijker dan met grotere zoals in geweren. De oudere schroeven daar hebben ook grovere draad. Er is een limiet aan hoe weinig je gereedschap kan wegnemen.

Het heeft geen enkel functioneel nut, maar goed, dat hebben vele andere dingen aan dit horloge ook niet, en voor dat geld…
Het stoort overigens minder met vijfhoekige schroeven zoals hier dan met de typesche “1 lijn” versie. Allicht heeft RM daaraan gedacht en ook daarom ze zo gekozen.

2 likes

Natuurlijk niet.

Allicht. Je laat het zelfs eenvoudig klinken, maar er zit een zweempje Pippi Langkous aan je werkinstructie. :wink:

Intussen is er geen horlogemaker die eraan begint. En waarom zou je ook. Er zijn immers veel eenvoudigere oplossingen zijn om esthetisch hetzelfde resultaat te krijgen, zie AP.

Dat weet @JohnvdT allang, maar hij vindt het veel te leuk om hier een beetje over te trollen en/of zijn zorgvuldig in stand gehouden gebrek aan kennis te etaleren. :upside_down_face:

1 like

Boeien, bouten of schroeven.
Niet uitgelijnd is lelijk. Punt.
Technisch is het mogelijk. Punt.
Dat de zuinige consensus in horlogeland is dat we net doen of we het niet lelijk vinden maakt het niet minder lelijk.
Gewoon triest dat een product van driehonderdduizend euro niet even tien rechte schroefjes, oh wacht, boutjes krijgt.

Vwbt je trol opmerking: laat maar.

1 like

Neen hoor.
Via de spoed staan hoek en lengte direct in verhouding met elkaar, dus al wat je onder de kop weg haalt geeft je navenant hoekverdraaiing.

Probleem is dat het dus om heeeeel weinig gaat, en je dat nauwkeurig moet kunnen weghalen.
Ik vermoed dat je dat bijna moet slijpen ipv snijden.

PS: wie zegt dat ik dat nooit gedaan heb?

1 like

:joy:

Is goed. Veel plezier nog!

Een beetje laser weet er wel raad mee.
Totale onzin dat het onmogelijk is.
Het is onwil.

1 like

Noch feiten, noch fysica liggen wakker van jouw mening.
Sorry Toni.

Met de laser zie ik nog niet direct hoe ik dat zou moeten doen, wel… Misschien bestaan er technieken die ik niet ken.

Wat honderd jaar geleden al handmatig gebeurde zou nu niet meer kunnen, in een tijdperk van nanotechnologie… :joy:
Over hilarisch gesproken.

Schroefdraad afsnijden op maat.

1 like

Zoals reeds tot in den treure bevestigd: nee, het is niet onmogelijk. Het is alleen heel erg duur en niet nuttig. Daarom doet niemand het.

Dat de beste schippers op de HF-wal dat lui vinden… Daar ligt Richard Mille dan vermoedelijk weer niet van wakker.

1 like

Een verhitte discussie over schroeven. Wellicht zit er hier en daar eentje los.

6 likes

Ja dat is een sterk punt. Nuttig. :yawning_face:

Ook al heel belangrijk bij een 300K product….
Tien schroefjes rechtzetten is te duur.

1 like