Bewust nr. ‘xx’ genomen omdat ik er eerlijk geen idee meer van heb hoeveel manufactures en independents ik de afgelopen 20 - 30 jaar heb bezocht. Waarschijnlijk ALLE grote merken of toch de merken die mij interesseren. Soit, deze keer was het samen met een zeer goede vriend en was het Duitsland en niet Zwitserland.
Ik ben absoluut geen auto fan, hij ook niet maar zijn wagen is wel een leuk beest om mee te rijden, en laten we zeggen eerder vliegen op de Duitste autobahn.
Tof om mee te rijden maar het verbruik is gewoon walgelijk. Ik geef toe dat we op het grootste deel van het traject er alles uithaalden wat dit beest te bieden heeft maar dan kom je dus op een gemiddeld verbruik van 28 L !!! per 100 km.
Enfin , over naar de horloges want zoals ik zei … Don’t give a fuck about cars !!
Bezoek 1 Lang & Heyne
Ooit bezocht ik oa Lange & Söhe en Moritz Grossman. Beide zijn indrukwekkend maar persoonlijk gaat mijn voorkeur naar Lang & Heyne. Dit is geen op feiten gebaseerd oordeel maar persoonlijke smaak en voorkeur. Het design is meer mijn ding en de afwerking trekt mij meer aan. Ja, meer dan A. Lange.
Het feit dat ze met een team werken van om en bij de 25 personen vind ik zelf ook veel interessanter dan een mastodont als Lange. Ok … bij de big brands is Lange relatief klein tegenover bv Patek maar vergeleken met L&H met 25 man en een productie van minder dan 200 horloges per jaar is Lange een door Richemont gedreven mastodont.
enkele onderdelen
De wijzers zijn subliem afgewerkt maar ik moet toegeven dat ik de meer simpele prefereer, de overdadige barok wijzers zijn just too much voor mij.
En natuurlijk gebruiken ook zij CNC machines en dergelijke
Ruw materiaal
Straf daar ze van zoiets een TOP horloge maken, je zou het gevoel kunnen hebben ergens op een bouwerf te lopen ![]()
Dat van deze grote stukken staal, goud, enz uiteindelijk minuscule onderdelen gemaakt worden blijft verbazingwekkend
Ieder onderdeel wordt dan individueel bekeken en gecontroleerd of het voldoet aan de zeer strenge eisen. onderdelen van 1 of enkele mm worden geïnspecteerd op een afwijking van enkele micron. Dit toestel vergroot een individueel onderdeel 50 keer of meer om eventuele foutenmarges te detecteren.
Maar wat een relatief goedkoop horloge genre Tudor, Rolex, Breitling onderscheid van echte haute horlogerie is uiteraard de afwerking van elks van deze onderdeeltjes. In principe zouden ze op zich meer dan bruikbaar zijn voor een horloge dat doet wat het moet doen ’ de tijd zo precies mogelijk weergeven’
Maar voor haute horlogerie is er nog een gigantische hoeveelheid arbeidstijd nodig. Zeer ervaren door passie gedreven vaklui beginnen dan aan het bruggen, polieren, black polishen, inward angles, anglage, enzovoort
Bovenstaande zijn trouwens hun mouvement te vinden in het model Hektor … En hoe zot ik ben van L&H moet ik eerlijk toegeven dat dit model niet mijn ding is. De afwerking is VEEL minder dan hun meer klassieke horloges. Hektor is een sporthorloge dat ze enkele jaren geleden ontwierpen om mee te springen op de steel integrated sportswatch hype. Er zal zeker een markt voor zijn maar ik ben geen fan. Het is ook duidelijk te zien waarom een Hektor begint bij 25K en hun andere, klassieke en veel beter afgewerkte horloges, beginnen bij 50K.
Enkele voorbeelden die we zagen na de rondleiding.
Hieronder plaats ik enkele stock foto’s van hun eigen webite want die uurwerken verdienen veel betere foto’s dan de rommel die ik kon trekken met een iPhone. Daarvoor heb je een professionele camera nodig … en een deftige fotograaf.
Enfin, een zalig bezoek aan een merk dat sowieso reeds 15-20 jaar geleden mijn hart stal.
Rondrijden in de G500 is leuk maar onderweg stoppen voor een natuurwandeling of enige vorm van cultuur mogen ook niet ontbreken.
Volgende bezoek was bij Kallinich Claeys
Beide werkten vroeger bij Lange & Söhne en beslisten enkele jaren gelelden hun eigen merk op te starten. Kallinich is een Duitser en Claeys is een Belg
Links Kallinich, rechts Cleys
Onderstaande foto’s op zich zijn een fascinerend verhaal dat duidelijk laat zien wat passie echt betekent. Claeys is opgeleid als ingenieur en werd na het afronden van zijn studie helaas geconfronteerd met een medisch probleem. Dit dwong hem om stil te staan bij wat hij werkelijk met zijn leven wilde doen. Al op jonge leeftijd had hij een interesse in horloges ontwikkeld en hij begon zich af te vragen: ‘Waarom zou ik niet iets doen in de wereld van de horlogemakerij?’
Hij schreef zich in aan een horlogemakersschool, waar hij ongetwijfeld veel heeft geleerd, maar naar zijn eigen mening lang niet genoeg. Een daaropvolgende functie bij Lange & Söhne heeft hem verder gevormd.
Tegenwoordig beschikken aspirant-horlogemakers zelden over het budget om te investeren in uiterst dure CNC-machines. De oplossing van Claeys is ronduit briljant. Hij kocht bepaalde onderdelen aan en bedenkt en bouwt (voortbouwend op zijn ingenieursachtergrond) zelf voldoende componenten om een volledig functionele CNC-machine te creëren, volledig in eigen beheer.
Een eenvoudige kast fungeert als frame, met onderin een oliereservoir voor het CNC-bewerkingsproces. De olie wordt gefilterd met stukken oude, versleten T-shirts. Het benodigde koelsysteem is opgebouwd uit koelcomponenten van een oudere pc. Kortom, ik vind het bijzonder bewonderenswaardig dat hij dit alles zelf ontwierp en bouwde … en dat het precies doet wat het moet doen, zonder dat daar een fortuin voor nodig was.
Tijd voor enkele van hun horloges.
Opnieuw … iPhone foto’s dus geloof mij dt ze er in het echt veel beter uitzien
Een laatste bezoek deden we bij Marco Lang.
Ja, de originele founder van Lang & Heyne. Echter verkocht Marco zijn Lang & Heyne in 2018 als ik het mij goed herinner om helemaal alleen op zichzelf te beginnen. Het eerste dat hij maakte was onderstaand horloge. Hij liet zijn volgende project zien en dat zal binnen enkele maanden officieel aangekondigd worden. Maar vermits ook nog under embargo zal ik daarover uiteraard niets zeggen, laat staan tonen
Achteraf 's avonds gaan eten met dergelijke horlogemakers en nog uren praten over horloges, en andere zaken is gewoon subliem.
Wat je tijdens dergelijke trips ziet en vooral te weten komt ( vaak ook vele zaken die niet geweten zijn of niet geweten mogen zijn ) … enfin, dit verrijkt je kennis en passie nog veel meer !