Roadtrip nr XX langs top independents zoals bv Lang & Heyne

Bewust nr. ‘xx’ genomen omdat ik er eerlijk geen idee meer van heb hoeveel manufactures en independents ik de afgelopen 20 - 30 jaar heb bezocht. Waarschijnlijk ALLE grote merken of toch de merken die mij interesseren. Soit, deze keer was het samen met een zeer goede vriend en was het Duitsland en niet Zwitserland.
Ik ben absoluut geen auto fan, hij ook niet maar zijn wagen is wel een leuk beest om mee te rijden, en laten we zeggen eerder vliegen op de Duitste autobahn.

Tof om mee te rijden maar het verbruik is gewoon walgelijk. Ik geef toe dat we op het grootste deel van het traject er alles uithaalden wat dit beest te bieden heeft maar dan kom je dus op een gemiddeld verbruik van 28 L !!! per 100 km.

Enfin , over naar de horloges want zoals ik zei … Don’t give a fuck about cars !!

Bezoek 1 Lang & Heyne

Ooit bezocht ik oa Lange & Söhe en Moritz Grossman. Beide zijn indrukwekkend maar persoonlijk gaat mijn voorkeur naar Lang & Heyne. Dit is geen op feiten gebaseerd oordeel maar persoonlijke smaak en voorkeur. Het design is meer mijn ding en de afwerking trekt mij meer aan. Ja, meer dan A. Lange.
Het feit dat ze met een team werken van om en bij de 25 personen vind ik zelf ook veel interessanter dan een mastodont als Lange. Ok … bij de big brands is Lange relatief klein tegenover bv Patek maar vergeleken met L&H met 25 man en een productie van minder dan 200 horloges per jaar is Lange een door Richemont gedreven mastodont.

enkele onderdelen

De wijzers zijn subliem afgewerkt maar ik moet toegeven dat ik de meer simpele prefereer, de overdadige barok wijzers zijn just too much voor mij.

En natuurlijk gebruiken ook zij CNC machines en dergelijke

Ruw materiaal
Straf daar ze van zoiets een TOP horloge maken, je zou het gevoel kunnen hebben ergens op een bouwerf te lopen :slight_smile:

Dat van deze grote stukken staal, goud, enz uiteindelijk minuscule onderdelen gemaakt worden blijft verbazingwekkend

Ieder onderdeel wordt dan individueel bekeken en gecontroleerd of het voldoet aan de zeer strenge eisen. onderdelen van 1 of enkele mm worden geïnspecteerd op een afwijking van enkele micron. Dit toestel vergroot een individueel onderdeel 50 keer of meer om eventuele foutenmarges te detecteren.

Maar wat een relatief goedkoop horloge genre Tudor, Rolex, Breitling onderscheid van echte haute horlogerie is uiteraard de afwerking van elks van deze onderdeeltjes. In principe zouden ze op zich meer dan bruikbaar zijn voor een horloge dat doet wat het moet doen ’ de tijd zo precies mogelijk weergeven’
Maar voor haute horlogerie is er nog een gigantische hoeveelheid arbeidstijd nodig. Zeer ervaren door passie gedreven vaklui beginnen dan aan het bruggen, polieren, black polishen, inward angles, anglage, enzovoort

Bovenstaande zijn trouwens hun mouvement te vinden in het model Hektor … En hoe zot ik ben van L&H moet ik eerlijk toegeven dat dit model niet mijn ding is. De afwerking is VEEL minder dan hun meer klassieke horloges. Hektor is een sporthorloge dat ze enkele jaren geleden ontwierpen om mee te springen op de steel integrated sportswatch hype. Er zal zeker een markt voor zijn maar ik ben geen fan. Het is ook duidelijk te zien waarom een Hektor begint bij 25K en hun andere, klassieke en veel beter afgewerkte horloges, beginnen bij 50K.

Enkele voorbeelden die we zagen na de rondleiding.

Hieronder plaats ik enkele stock foto’s van hun eigen webite want die uurwerken verdienen veel betere foto’s dan de rommel die ik kon trekken met een iPhone. Daarvoor heb je een professionele camera nodig … en een deftige fotograaf.

Enfin, een zalig bezoek aan een merk dat sowieso reeds 15-20 jaar geleden mijn hart stal.

Rondrijden in de G500 is leuk maar onderweg stoppen voor een natuurwandeling of enige vorm van cultuur mogen ook niet ontbreken.

Volgende bezoek was bij Kallinich Claeys

Beide werkten vroeger bij Lange & Söhne en beslisten enkele jaren gelelden hun eigen merk op te starten. Kallinich is een Duitser en Claeys is een Belg

Links Kallinich, rechts Cleys

Onderstaande foto’s op zich zijn een fascinerend verhaal dat duidelijk laat zien wat passie echt betekent. Claeys is opgeleid als ingenieur en werd na het afronden van zijn studie helaas geconfronteerd met een medisch probleem. Dit dwong hem om stil te staan bij wat hij werkelijk met zijn leven wilde doen. Al op jonge leeftijd had hij een interesse in horloges ontwikkeld en hij begon zich af te vragen: ‘Waarom zou ik niet iets doen in de wereld van de horlogemakerij?’

Hij schreef zich in aan een horlogemakersschool, waar hij ongetwijfeld veel heeft geleerd, maar naar zijn eigen mening lang niet genoeg. Een daaropvolgende functie bij Lange & Söhne heeft hem verder gevormd.

Tegenwoordig beschikken aspirant-horlogemakers zelden over het budget om te investeren in uiterst dure CNC-machines. De oplossing van Claeys is ronduit briljant. Hij kocht bepaalde onderdelen aan en bedenkt en bouwt (voortbouwend op zijn ingenieursachtergrond) zelf voldoende componenten om een volledig functionele CNC-machine te creëren, volledig in eigen beheer.

Een eenvoudige kast fungeert als frame, met onderin een oliereservoir voor het CNC-bewerkingsproces. De olie wordt gefilterd met stukken oude, versleten T-shirts. Het benodigde koelsysteem is opgebouwd uit koelcomponenten van een oudere pc. Kortom, ik vind het bijzonder bewonderenswaardig dat hij dit alles zelf ontwierp en bouwde … en dat het precies doet wat het moet doen, zonder dat daar een fortuin voor nodig was.

Tijd voor enkele van hun horloges.
Opnieuw … iPhone foto’s dus geloof mij dt ze er in het echt veel beter uitzien

Een laatste bezoek deden we bij Marco Lang.
Ja, de originele founder van Lang & Heyne. Echter verkocht Marco zijn Lang & Heyne in 2018 als ik het mij goed herinner om helemaal alleen op zichzelf te beginnen. Het eerste dat hij maakte was onderstaand horloge. Hij liet zijn volgende project zien en dat zal binnen enkele maanden officieel aangekondigd worden. Maar vermits ook nog under embargo zal ik daarover uiteraard niets zeggen, laat staan tonen

Achteraf 's avonds gaan eten met dergelijke horlogemakers en nog uren praten over horloges, en andere zaken is gewoon subliem.
Wat je tijdens dergelijke trips ziet en vooral te weten komt ( vaak ook vele zaken die niet geweten zijn of niet geweten mogen zijn ) … enfin, dit verrijkt je kennis en passie nog veel meer !

53 likes

crap, bij L&H vergat ik nog dit

Het inhouse maken van enamel dials

Subliem en volledig in eigen huis vervaardigd.
We kregen enkele voorbeelden te zien en opnieuw werd ons uitgelegd hoe moeilijk het is om zo’n wijzerplaat te maken: alle stappen die daarbij komen kijken en alles wat er tijdens het proces mis kan gaan.
Ik zeg bewust “opnieuw uitgelegd” , want na het bezoeken van enkele tientallen manufacturen heb je inmiddels al wel enig idee van hoe dat in zijn werk gaat.

PERFECT en zelfs onder een loupe, maar zoals meeste wel weten, vergeet het dat je dergelijke details kan fotograferen met een GSM en dan nog indoor met kunstlicht

26 likes

Wederom een mooi topic :sunglasses: Dank daarvoor… maar wat ik niet begrijp, als autoliefhebber,

Maar jullie rijden wel in zo’n beest van een G klasse :rofl: Lijkt me geen BO-rental :joy:

2 likes

Mooie ervaring!

1 like

Heel leuk om te lezen, dank voor je verslag! De horloges zijn niet zo mijn smaak, maar het vakmanschap is altijd tof om te zien. :ok_hand:t3:

1 like

Mooi zeg. Dank voor het delen, zo leuk om die custom build machines te zien.

1 like

Die DIY CNC-machine is natuurlijk geniaal. Bedankt voor het delen!

G500 = met ogen dicht tanken. Dus eigenlijk is het een hele goedkope auto.

1 like

Schitterend! :star_struck: :+1:

Sommige dingen moet je niet te lang bij stilstaan, idd. Gaan met die banaan! :joy:

2 likes

doe mij maar 100 keer liever horloges dan iets idioot en vaak opzichtig zoals een wagen.

??? uurwerk is toch een prima woord hiervoor

1 like

Cool, zulke bezoeken en topics.

Je reed op Zondag om twee uur 'snachts door donker Oost Duitsland?

In alle andere gevallen vlieg je niet in Duitsland, maar kwakkel je met 80 door de Baustelle, sta je uren stil in de LKW Stau, of rij je 100 per uur wegens Straßenschäden, Lärmschutz, Wasserschutz, of Staugefahr, om over 80 bij Nässe en 120 Zonen nog maar te zwijgen.

Je benoemt het in ieder topic tot nu toe wel expliciet. Humblebrag much? :wink:

Ik ben het met je eens dat het cool is dat dit zo gemaakt wordt, maar die stukken geel metaal zijn messing en koperlegeringen, ik neem aan voor bruggen en base plates en zo. Althans, ik zie het woord Messing staan op twee bakken. :slight_smile: Ik kan me niet voorstellen dat ze zomaar een halve kilo goud rond laten slingeren in een fabrieksstelling waar bezoek rond schuifelt.

Kijk, dit is natuurlijk geweldig. Bijzonder mooi en klassiek, al heb ik de middelste lug altijd als een dismissive offense gezien. Niks wat ik na vijf minuten met een dremel niet weg zou krijgen, maar toch.

Dat is super cool. En past in de traditie van horlogemakers van weleer die eerst de gereedschappen moesten maken om hun horloges te kunnen maken. Denk aan LeCoultre die een instrument uitvond om een micron te kunnen meten.

Waren er geen regels over 3/4 bruggen in Glashütte? Ik merk dat Lang & Heyne me nog het meeste aantrekt, ondanks de lugs, omdat de uurwerken iets minder barok zijn.

Vaak wordt gezegd dat Duitsers strakke Saksische ontwerpen maken, maar allle Duitse haute horologie neigt naar barok gebruik van tierelantijntjes en gravures op onderdelen, waardoor ik dan weer terug verlang naar een stramme Zwitser. :slight_smile:

De goede man neigt ook naar anglicismen, maar hij die zonder zonde is werpe de eerste steen. :slight_smile:

Een mooi verslag van wat ongetwijfeld een geslaagde trip is geweest. Bijzonder inspirerend om de inventiviteit en creativiteit van Claeys te lezen met zijn zelfgebouwde CNC-machine. Heel knap gedaan!

Prachtige trip en dito verslag!

Ik moest hem even googlen, maar ik dacht wel exact hetgeen dit verwoord.

??? je nieuwe karakteromschrijving geloof ik ? En offence is met een C ;

• A dismissive offence involves behavior that shows a lack of respect, indifference, or scornful rejection of another’s input, feelings, or authority. It acts as a form of emotional invalidation or workplace insubordination, often characterized by rudeness, ignoring others, or invalidating, which can lead to conflict.

de pot verwijt de ketel hier, op z`n Nederlands. Neem een tijdje rust Fate, niet ieder topic is gebaat bij jouw “input”.

1 like

Lekker om te lezen, dank voor het delen. Merken waar ik nog niet van had gehoord dus ook nog eens leerzaam :sweat_smile:

Beide zijn OK. Offense is meer Amerikaans engels, offence is een UK dingetje. “Dismissable offense” is een kreet die ik bij HP leerde. Amerikaans dus. Het ging om alle praktijken die in ontslag op staande voet zouden resulteren, en daar waren er nogal wat van.

Ik maakte dus wel een auto-correct fout, maar niet degene die je dacht dat ik maakte. Het moest “dismissable offense” zijn. Dank voor het aanstippen.

Daarom schreef ik ook EXPLICIET:

Als je dan citeert teneinde kritiek te leveren, pak dan even de context er bij.

Maar goed, als je daar over door wilt bomen doe dat dan even in PB, dan vervuilen we het topic van de goede man verder ook niet.

@helaasweermijnloginvergeten, excuses voor dit off topic intermezzo.

Dank voor het delen van je reisverslag. Leuk om te lezen en deze merken te leren kennen

niet als je van Anglicisme spreekt.
En bovendien schreef hij ; mouvement , en dat is de Franse spelling … :wink:
Enfin, you are dismissed.

Mooi verslag, de horloges zijn niet echt mijn stijl maar ik waardeer het vakmanschap en enthousiasme.

1 like

Heel interessant en erg leuk om te lezen, lijkt mij ook eens leuk om zoiets te zien en er gelijk maar een midweekje van te maken. Is genoeg te doen bij onze buren.