Vandaag vol trots mijn nieuwe aanwinst opgehaald, het is een Roamer Rotopower 44.
Ben er erg blij mee, zeker omdat mijn vader vroeger ook zo’n horloge heeft gehad.
Dat horloge is jammer genoeg verloren gegaan.
Het is een automaat met een vergulde kast.
Ik had ook graag foto’s van het uurwerk gemaakt maar kan met mijn huidige gereedschap de kast niet open maken.
ik heb al op het internet gezocht hoe de kast is te openen maar kan het niet 1 2 3 vinden.
Hebben jullie een idee hoe deze kast open gaat? En hoe de kroonas uit het uurwerk genomen kan worden?
Mooi horloge! Ik zie een groef in het deksel zitten, lijkt wel op een zgn “compressor” kast met klikdeksel dus. Gereedschap in de groef zetten en openwippen. Is wel gevaarlijk omdat het deksel waarschijnlijk érg vast zit en je zomaar kan uitschieten.
Een aardappelschilmesje of zakmes of iets dergelijks tussen de deksel en de kast duwen en los flippen. Wel uitkijken dat je niet uitschiet.
Als je geen dekselpers hebt, zou ik even wachten. Het deksel moet ook weer terug en met je duimen wordt zeer moeilijk.
Probeer met een kastopener of mes in de groef wat ruimte te krijgen. Waarschijnlijk kun je de hele buitenkant met potjes van de kast afhalen. Eventueel in twee handen aan de lugs vastpakken en met beide duimen op glas duwen zodat de stalen kast met glas en al er achter uit gedrukt wordt. De vergulde rand met lugs klemt het glas op de “binnenkast”. Als dat lukt kun je het glas er af halen. De kroon heeft een tweedelige opwindstift. Door in juiste stand te draaien kun je het uurwerk uit de kast tilen.
Ik ben mij aan het verdiepen in het onderhoud van horloges.
Ik heb er al een paar met succes netjes gedemonteerd en schoongemaakt.
Daarna netjes op de juiste plaats de juiste olie en weer in elkaar gezet.
Op het internet kun je veel vinden en ik probeer stap voor stap een stukje verder te komen.
Nu weet ik de staat van onderhoud van dit horloge niet dus wilde ik dat als eerste gaan controleren.
Ik heb dan het liefst het uurwerk even uit de kast.
Ik weet dat het uitnemen van de stem op verschillende manieren kan gebeuren vandaar mijn vraag hoe dat bij dit uurwerk gaat.
Ik wil niet proefondervindelijk zo maar aan de slag.
Aan het horloge te zien betreft het een MST 470 uurwerk. Ze waren in 28 en 44 jewels uitgevoerd. De 44 jewels betreft de vroegste versie. Aan de wijzerplaat te zien betreft dit een 28 jewels uitvoering. De uitvoering zonder datum is relatief zeldzaam. Verder kon de rotor goud(vroeg) of zilverkleurig zijn.
Dit kaliber horloge was vanaf midden jaren '60 een poging van Roamer om het imago op te poetsen richting high end merken als Omega, Rolex etc.
Het betreffende uurwerk was er ook in een zeer populaire 471 uitvoering. Automaat met datum. Het kaliber is in de loop van de jaren uiterst betrouwbaar gebleken.
Het credo van Roamer waS dat dit uurwerk zonder gereedschap geopend/geserviced kon worden, terwijl het toch door de compressorkast en kroon (type tige) waterdicht was.
Ben toch nieuwsgierig naar het uurwerk dus een poging gedaan om de kast te openen.
De kast is inderdaad vrij simpel te openen maar kom niet verder als op deze foto is te zien.
Over de techniek (ring er af of zo) weet ik niets, helaas.
Maar waar is het logo gebleven, is dat dan aan de binnenkant van het glas bevestigd?
Voorzichtig verder, Cesar.
Nu met een scherp mesje voorzichtig de minuten ring er af wippen.
Dan kun je het uurwerk er uit halen maar de opwindas is tweedelig. Soms kun je door de kroon iets te draaien en tegelijk het uurwerk optillen hem er uit halen. Soms moet je de kroon er met enige kracht uittrekken.
Ik ben zo ver gekomen dat ik de minuten ring er netjes af heb gekregen maar om het uurwerk er uit te krijgen is mij nog niet gelukt.
Ik heb wel gezien met de loop dat je de kroon in een bepaalde stand moet zetten zodat hij er uit schuift maar op de een of andere manier heb ik net niet genoeg ruimte om het uurwerkje uit de kast te halen.
Misschien de kroon er uit trekken? hmmm ik kijk nog even…
Waarschijnlijk bestaat de kroon uit twee delen en kun je deze er vanaf trekken (tige principe).Overigens bedacht ik me dat het ook een Mst 436 werk kan zijn, de voorloper van de Mst 470. Aan de binnenzijde van het deksel van de kast staat een (meestal) 6 cijferig nummer. De laatste drie cijfers geven het kaliber aan.
Als je de kroon eerst uittrekt in de wijzer-verzet-stand kun je vervolgens de kroon met de nagels van duim en vinger eraf trekken. De tweedelige kroon bestaat uit een “mannetjes-” en “vrouwtjes”-gedeelte die met iets kracht losschieten.
Om vervolgens het uurwerk met wijzerplaat uit de kast te halen, houd je de kast schuin. Afhankelijk van de stand kan de rotor het verwijderen bemoeilijken; dan moet je de kast iets draaien!