Roamer Stingray Rotodate

Was in het proces van deze schoon te maken, maar nu ben ik tegen een probleem aangelopen… :S

Ik weet niet hoe ik aan het werk moet geraken ??? Op de achterkant staat " provided crystal, case and crowns remain intact " dit heb ik nog niet tegen gekomen, en om geen brokken te doen aan het horloge, doe ik maar eerst even een navraag…:#

Het werk zit volledig omsloten door de achterkant en zit er ook stevig in ( kantelt niet zo’n beetje naar buiten of zo…

Ik zou niet weten hoe ik aan het ( practige cal. MST437 44 jewels ::o ) binnenwerk moet geraken…

Ik dacht misschien de kronen van de tige te halen, maar ik kan er 1: niet aan >X en 2: er staat op de achterkant, dat deze blijven zitten :S of bedoelen ze er iets anders mee ?

ik ben in de war :S:S :wink:

ff ter verduidelijking… de kroon op 12 uur verzet de binneste ring, en de kroon op 5 is voor de tijd te zetten en ook op te winden…

foto zeggen meer…

Kan je die draaiende ring er misschien uitkrijgen? Misschien dat je dan de opwindassen kan verwijderen en het uurwerk komt dan misschien los?

En de tekst is: Waterproof, provided crystal, case and crowns remain intact.

Dus waterdicht zolang het glas, de kast en de kronen in orde zijn.

Ik kan me voorstellen dat je voorzichtig bent. Lijkt me een bijzonder horloge!

Roamer (net zoals Omega) gebruikte hiervoor een zgn. “Tige Brisée”, een “gedeelde” opwindstift dus.

De opwindstift bestaat dus uit twee delen die in elkaar grijpen.

Als je aan de kroon trekt (met gedoseerde kracht) dan zal het buitenste stuk van de opwindstift mét kroon los komen van het binnenste stuk (fotootje van het net gepikt):

Het mechanisme van de draaibare binnenbezel bij Roamer ken ik niet, maar is normaal ook heel simpel: een rad dat in de inkepingen (aan de onderzijde) van de binnenbezel grijpt. Normaal zit die binnenbezel gewoon los op de kastrand en bovenop het rad.

Dus eerst de binnenbezel (zachtjes proberen) er af lichten en dan zou ook die bevestiging duidelijk moeten worden.
Als dat niet lukt, dan is de kans groot dat ook hier een “tige brisée” gebruikt werd…

Maar in elk geval: gebruik nooit brute kracht op geen enkel onderdeel van een horloge!

Als het echt niet lukt zou ik naar een echte horlogemaker gaan (dus niet zomaar een juwelier)… Die klaart de klus voor “geen geld in geen tijd” …

Alvast succes gewenst !!

MVG,

Morse.

PS: tekst duidt er enkel op dat waterdichtheid gegarandeerd is als alles intact blijft (maar waterdicht is deze allang niet meer)…

Volgens mij heb ik ook zo’n roamer (simpeler versie) met zo’n kroon. Ik heb voorzichtig de wijzerplaat omhoog geduwd terwijl ik aan de kroon draaide. Als de kroon in de juiste positie staat schuif je de stift zijdelings uitelkaar. Zo lukte het bij mij tenminste, als leek durfde ik niet zo goed te trekken :slight_smile: